Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
středa 26. listopadu | svátek má  Artur
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Celozrnné, bílé, vícezrnné... Jak si vybrat to správné pečivo?

Anketa

Máte raději bílé, celozrnné nebo vícezrnné pečivo?





Na pultech obchodů leží desítky druhů pečiva nejrůznějších chutí, vůní, barev, ale také názvů. Pokud v nich stále trochu tápete, bety vám přináší stručný přehled, co se za rozmanitým označením pečiva skrývá.

Jako malá holčička jsem u babičky na vesnici směla chodit ráno pro rohlíky do místní samoobsluhy. Měly dva druhy – pelhřimovské a humpolecké. Oba pěkně bílé, nadýchané, jediný rozdíl mezi nimi byl evidentně v délce pečení. Chleby byly k dostání rovněž dva – kulatý a šumava. Bílé rohlíky či housky a klasický chléb tehdy představovaly celý sortiment oddělení pečiva snad ve všech českých (vlastně československých) samoobsluhách.

To už dneska samozřejmě (a naštěstí) neplatí. Oddělení pečiva vydá, co se rozlohy týče, v některých super- či hypermarketech za menší byt. A odpovídá tomu i nabídka. Bílé pečivo zůstalo, ale vedle něj se objevila celá řada nejrůznějších celozrnných, vícezrnných, tmavých, grahamových a dalších výrobků.

Jak se v nich má ale obyčejný smrtelník vyznat? Bety vám poradí pár triků.

Tmavé pečivo

Obliba tmavého pečiva raketově rostla hned poté, co se objevilo na trhu. Byli jsme přesvědčení, že tmavé musí nutně znamenat zdravé a dietní, že už nekonzumujeme nutričně nepříliš bohatou pšeničnou mouku, ale prospěšnou žitnou, a čím víc se kousek pečiva (nejrůznějších tvarů a velikostí) podobal hnědému uhlí, tím větší radost jsme z jeho konzumace měli.

Jenže pak vyšlo najevo, že tmavé pečivo může (ale nemusí) být upečeno z obyčejné bílé (nejčastěji pšeničné) mouky, jen je do něho přimíchána část otrub (vnější obaly zrn) a tmavého zabarvení se docílí jednoduchým obarvením – karamelem nebo melasou (někdy se používá i pražená čekanka či ječmen).

Pokud máte tedy za to, že díky tmavému pečivu konzumujete potraviny s nízkým glykemickým indexem, vězte, že díky obarvování index stoupne (společně s energetickou hodnotou). Soustřeďte se proto na složení výrobku označeného jako tmavé pečivo – zda je v něm obsažena primárně žitná mouka (má vyšší obsah vlákniny, je zdravější a má nižší GI), případně jak se u něho docílilo „tmavého efektu“.


Diskrétní poradenství!
Výklad karet! Naživo! Nyní! Volejte kartářku Ivonu!

Vícezrnné pečivo

Vícezrnné pečivo se vyrábí z mouky, do níž jsou kromě žita či pšenice přidány i jiné obiloviny, a to aspoň v objemu 5 % z celkového množství. Pečivo celozrnné se vyrábí z celozrnné mouky, která se získává mletím celého zrna (jakéhokoli druhu obiloviny), tedy včetně obalu a klíčku, a výrobek jí musí obsahovat 80 %.

Je poměrně rozšířeným omylem, že celozrnné pečivo je pečivem s nízkým obsahem kalorií. Co se energetické hodnoty týká, nemají si bílé a celozrnné výrobky co vyčítat. Důvodem, proč se při dietách doporučuje pečivo celozrnné, je, že obsahuje vysoký podíl vlákniny, má nízký glykemický index, takže po něm nedostanete tak brzy hlad a spokojíte se jen s jedním rohlíkem namísto dvou.

Graham

Setkat se také můžete také s grahamovým pečivem (v mouce jsou otruby) a celou řadou dalších výrobků – slunečnicovými, lněnými, sezamovými, vločkovými, ale také bramborovými či karotkovými rohlíky, houskami nebo chleby. Aby mohly být produkty takto označeny, musí zmíněnou složku obsahovat alespoň z 10 %.

TIP Bety: Neví se si rady s tím, jaké jídlo si vybírat, abyste byla štíhlá a fit? Zeptejte se ZDARMA naší dietoložky Lenky v její poradně!

Na co se při nákupu soustředit?

Jaké pečivo si tedy máme vybírat? Kromě chuti záleží i na tom, zda právě hubneme, hledáme výrobky s vysokým obsahem vlákniny a vitaminů či minerálů, nebo třeba máme lékařsky předepsanou dietu. Každopádně se řiďme složením. Je samozřejmě těžké shánět v oddělení pečiva ochotného zaměstnance, který by nám přeříkal složení nebalených výrobků, ale zkuste to.

Celozrnné pečivo poznáte podle toho, že je lehce nahnědlé a kousky rozemletých zrníček jsou v něm vidět pouhým okem. U balených výrobků je situace jednodušší – je-li na etiketě uvedena ve složení jako první celozrnná mouka, je jisté, že držíte v ruce výrobek, který jste chtěli. Pokud je jako první vypsaná jiná surovina, věřte, že se o celozrnné pečivo nejedná (pak hledejte obsah jiné obiloviny, než je žito či pšenice, abyste věděli, zda je výrobek alespoň vícezrnný).

Jste-li vyznavačem klasického bílého pečiva (mimochodem, všimli jste si, že k nim patří převážně muži?), které se nejčastěji vyrábí z pšeničné mouky získané namletím pouze vnitřku zrna, tedy bez obalu a klíčku, zkuste se ve vašem obchodě podívat po výrobcích, do nichž jsou minerály, vláknina a některé vitaminy dodávány uměle. Nutriční hodnotu totiž jinak bílé pečivo nemá téměř žádnou.


Váš osobní horoskop na rok 2011! Profesionální astroložka Anna!

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

komentáře

Celkem 0 komentářůPřidat nový komentář

 

nejčtenější

Pusťte k sobě do postele trochu zábavy!

Pusťte k sobě do postele trochu zábavy!

Milování už dávno není jen „plnění manželských povinností“. Sex by nás měl především bavit, měli bychom si ho pořádně užívat! Jenže jak na to? Prostě ho trochu odlehčete!

Svoji nevěru můžete svést na geny!

Svoji nevěru můžete svést na geny!

Podle australských genetiků lze svést vlastní nevěru na dědičné dispozice. Zjistili totiž, že majitelé specifických typů určitých genů jsou nevěrnější než majitelé jiných variant. U mužů je možné svalit nevěrné chování až z třiašedesáti procent právě na genetické dispozice.

Počítání kalorií je k ničemu!

Počítání kalorií je k ničemu!

Počítání kalorií je podle doktora Seana Lucana z New Yorku velký omyl současnosti. Není totiž ani tak podstatné, kolik energie člověk přijme, ale v jaké formě a kvalitě. Pokud tak někdo počítá jen celkový obsah zkonzumovaných kalorií, může mít s hubnutím větší problémy než někdo jiný, kdo sní sice více energie, ale ve velmi kvalitních potravinách. Kupříkladu ořechy mohou být bohaté na energii, ale typ tuků a dalších látek v nich obsažených jsou pro tělo velmi cenné a mohou při hubnutí pomáhat.

Víte, které celebrity adoptovaly své děti?

Víte, které celebrity adoptovaly své děti?

Osobnosti| dnes

Ve světě je adopce mnohem častější než u nás. A tak nejsou výjimkou ani hvězdy stříbrného plátna či hudebního nebe, které zvolily tuto cestu „jak přijít k potomkovi“.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Tento týden se ozvěte člověku, kterého jste již nějakou dobu zanedbávali (ať už schválně nebo bez nějakého jasného důvodu – prostě proto, že jste se míjeli). Váš pokus o navázání kontaktu přijde v pro něj velmi důležitou chvíli, čímž navíc odpadne pocit rozpaků z dlouho odkládaného rozhovoru. Navažte na dávné přátelství a čerpejte z něj energii!

soutěž

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Soutěžte o výrobky Yves Rocher!

Soutěž probíhá od 14. 11. 2014 do 30. 11. 2014

anketa

Jste bavič společnosti?



dítě dne

Už mi rostou druhé zoubky 25. 11. 2014

Už mi rostou druhé zoubky

  • 5/5
Celkem 2
další

Tip na večeři


	Rychlá příprava hovězího masa s brokolicí.

Hovězí s brokolicí ve woku

Celkový čas: 45min

Energie: 374 kJ

Cena: 155 Kč


	Kotlety s rajčaty, paprikou a kukuřicí.

Vepřové kotlety se zeleninou

Celkový čas: 45min

Energie: 597 kJ

Cena: 180 Kč


	Jeden z mnoha receptů na přípravu králíka.

Králík na olivách

Celkový čas: 1h a 20min

Energie: 547 kJ

Cena: 200 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.