Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
úterý 4. srpna | svátek má  Dominik
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Celozrnné, bílé, vícezrnné... Jak si vybrat to správné pečivo?

Anketa

Máte raději bílé, celozrnné nebo vícezrnné pečivo?





Na pultech obchodů leží desítky druhů pečiva nejrůznějších chutí, vůní, barev, ale také názvů. Pokud v nich stále trochu tápete, bety vám přináší stručný přehled, co se za rozmanitým označením pečiva skrývá.

Bohužel, u tohoto článku
není žádný soutěžní kód.
Pokračujte na další článek.

Přečtěte si pravidla soutěže

Jako malá holčička jsem u babičky na vesnici směla chodit ráno pro rohlíky do místní samoobsluhy. Měly dva druhy – pelhřimovské a humpolecké. Oba pěkně bílé, nadýchané, jediný rozdíl mezi nimi byl evidentně v délce pečení. Chleby byly k dostání rovněž dva – kulatý a šumava. Bílé rohlíky či housky a klasický chléb tehdy představovaly celý sortiment oddělení pečiva snad ve všech českých (vlastně československých) samoobsluhách.

To už dneska samozřejmě (a naštěstí) neplatí. Oddělení pečiva vydá, co se rozlohy týče, v některých super- či hypermarketech za menší byt. A odpovídá tomu i nabídka. Bílé pečivo zůstalo, ale vedle něj se objevila celá řada nejrůznějších celozrnných, vícezrnných, tmavých, grahamových a dalších výrobků.

Jak se v nich má ale obyčejný smrtelník vyznat? Bety vám poradí pár triků.

Tmavé pečivo

Obliba tmavého pečiva raketově rostla hned poté, co se objevilo na trhu. Byli jsme přesvědčení, že tmavé musí nutně znamenat zdravé a dietní, že už nekonzumujeme nutričně nepříliš bohatou pšeničnou mouku, ale prospěšnou žitnou, a čím víc se kousek pečiva (nejrůznějších tvarů a velikostí) podobal hnědému uhlí, tím větší radost jsme z jeho konzumace měli.

Jenže pak vyšlo najevo, že tmavé pečivo může (ale nemusí) být upečeno z obyčejné bílé (nejčastěji pšeničné) mouky, jen je do něho přimíchána část otrub (vnější obaly zrn) a tmavého zabarvení se docílí jednoduchým obarvením – karamelem nebo melasou (někdy se používá i pražená čekanka či ječmen).

Pokud máte tedy za to, že díky tmavému pečivu konzumujete potraviny s nízkým glykemickým indexem, vězte, že díky obarvování index stoupne (společně s energetickou hodnotou). Soustřeďte se proto na složení výrobku označeného jako tmavé pečivo – zda je v něm obsažena primárně žitná mouka (má vyšší obsah vlákniny, je zdravější a má nižší GI), případně jak se u něho docílilo „tmavého efektu“.


Diskrétní poradenství!
Výklad karet! Naživo! Nyní! Volejte kartářku Ivonu!

Vícezrnné pečivo

Vícezrnné pečivo se vyrábí z mouky, do níž jsou kromě žita či pšenice přidány i jiné obiloviny, a to aspoň v objemu 5 % z celkového množství. Pečivo celozrnné se vyrábí z celozrnné mouky, která se získává mletím celého zrna (jakéhokoli druhu obiloviny), tedy včetně obalu a klíčku, a výrobek jí musí obsahovat 80 %.

Je poměrně rozšířeným omylem, že celozrnné pečivo je pečivem s nízkým obsahem kalorií. Co se energetické hodnoty týká, nemají si bílé a celozrnné výrobky co vyčítat. Důvodem, proč se při dietách doporučuje pečivo celozrnné, je, že obsahuje vysoký podíl vlákniny, má nízký glykemický index, takže po něm nedostanete tak brzy hlad a spokojíte se jen s jedním rohlíkem namísto dvou.

Graham

Setkat se také můžete také s grahamovým pečivem (v mouce jsou otruby) a celou řadou dalších výrobků – slunečnicovými, lněnými, sezamovými, vločkovými, ale také bramborovými či karotkovými rohlíky, houskami nebo chleby. Aby mohly být produkty takto označeny, musí zmíněnou složku obsahovat alespoň z 10 %.

TIP Bety: Neví se si rady s tím, jaké jídlo si vybírat, abyste byla štíhlá a fit? Zeptejte se ZDARMA naší dietoložky Lenky v její poradně!

Na co se při nákupu soustředit?

Jaké pečivo si tedy máme vybírat? Kromě chuti záleží i na tom, zda právě hubneme, hledáme výrobky s vysokým obsahem vlákniny a vitaminů či minerálů, nebo třeba máme lékařsky předepsanou dietu. Každopádně se řiďme složením. Je samozřejmě těžké shánět v oddělení pečiva ochotného zaměstnance, který by nám přeříkal složení nebalených výrobků, ale zkuste to.

Celozrnné pečivo poznáte podle toho, že je lehce nahnědlé a kousky rozemletých zrníček jsou v něm vidět pouhým okem. U balených výrobků je situace jednodušší – je-li na etiketě uvedena ve složení jako první celozrnná mouka, je jisté, že držíte v ruce výrobek, který jste chtěli. Pokud je jako první vypsaná jiná surovina, věřte, že se o celozrnné pečivo nejedná (pak hledejte obsah jiné obiloviny, než je žito či pšenice, abyste věděli, zda je výrobek alespoň vícezrnný).

Jste-li vyznavačem klasického bílého pečiva (mimochodem, všimli jste si, že k nim patří převážně muži?), které se nejčastěji vyrábí z pšeničné mouky získané namletím pouze vnitřku zrna, tedy bez obalu a klíčku, zkuste se ve vašem obchodě podívat po výrobcích, do nichž jsou minerály, vláknina a některé vitaminy dodávány uměle. Nutriční hodnotu totiž jinak bílé pečivo nemá téměř žádnou.


Váš osobní horoskop na rok 2011! Profesionální astroložka Anna!

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

komentáře

Celkem 0 komentářůPřidat nový komentář

 

nejčtenější

Středomořská dieta: Chuť a zdraví na talíři

Středomořská dieta: Chuť a zdraví na talíři

Plavková sezóna je v plném proudu a mnohé z nás u vody doprovází nespokojenost. Abyste tyto nepříjemné pocity spojené s odhaleným tělem co nejvíce omezila, zkuste obohatit dosavadní jídelníček o odlehčené a zdravější pokrmy. Nemusíte se přitom vzdát plné chuti - zkuste do stravování zakomponovat chutné zeleninové saláty, čerstvé ryby a další svěží pokrmy, jejichž nepostradatelnou ingrediencí je olivový olej. Již antičtí Řekové přece věděli, co je dobré a zdravé zároveň.

Vylaďte letní pokrmy řeckým olivovým olejem

Vylaďte letní pokrmy řeckým olivovým olejem

V létě se víc než kdykoli jindy chceme cítit fit a zároveň si pochutnat na dobrém jídle. Nekonečnou inspirací pro nás může být středomořská kuchyně. Je bohatá na zeleninové saláty, ryby a lehké masové pokrmy, které přímo vybízí k použití olivového oleje. Už dávní Řekové věděli, co je dobré a zdravé zároveň. Přeneste kousek řeckého slunce přímo na váš talíř s olivovými oleji Minerva a zahajte léto ve svěžím duchu.

Co byste měli vědět o vláknině

Co byste měli vědět o vláknině

Značná část lidí v západních zemích – Česko nevyjímaje – postrádá ve svém denním režimu aktivní pohyb. Často máme tzv. sedavé zaměstnání, které však nekompenzujeme sportem ani po pracovní době. Přičteme-li navíc i častý stres, nedostatek spánku, špatné stravování a kouření, nelze se divit, že řada z nás se čím dál častěji potýká se zažívacími problémy. A právě v těchto případech bychom měli dbát na každodenní přísun blahodárné vlákniny. Požádali jsme doc. MUDr. Pavla Kohouta, PhD., našeho předního gastroenterologa a člena mezinárodního Poradního sboru Herbalife pro výživu, aby nám poodhalil tajemství vlákniny a vysvětlil, proč je pro naše tělo tak důležitá:

Horoskop na týden od 3. do 9. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 3. do 9. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| včera

Štíři, tento týden zjistíte, že vás kdosi z vašeho okolí zahrnul bez vašeho vědomí do svých plánů a představ. Střelci, jistota, kterou ve svém životě neustále hledáte, a to ať už ve vztahu, rodině či práci, vás tento týden zdánlivě opustí. Berani, můžete se snažit upravovat si pravidla a obcházet je, ale tento týden zjistíte, že existují hranice, za které prostě nemůžete jít. A co čeká další znamení?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

Horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Můžete se snažit upravovat si pravidla a obcházet je, ale tento týden zjistíte, že existují hranice, za které prostě nemůžete jít. Bohužel si to sami často neuvědomujete a realita pak bývá bolestivá. Nejenže ublížíte sobě, nechtěně se vaše chování dotkne i někoho, koho máte ve velké úctě. Snažte se napravit škody, nepodceňujte sílu slova „promiň“. Uvidíte, že se uleví i vám!

anketa

Máte raději sladké, nebo slané?




dítě dne

Odpoledne v bazénu 4. 8. 2015

Odpoledne v bazénu

  • 2/5
Celkem 33
další

Tip na večeři


	Kuličky z vepřového masa s houbami.

Pečené masové kuličky

Celkový čas: 60min

Energie: 514 kJ

Cena: 170 Kč


	Karbanátky z rybího filé se zeleninou.

Rybí karbanátky

Celkový čas: 1h a 25min

Energie: 576 kJ

Cena: 145 Kč


	Steak s houbami a sýrem.

Steak s houbami

Celkový čas: 40min

Energie: 691 kJ

Cena: 115 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.