Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
středa 1. července | svátek má  Jaroslava
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Zhubnout lze i po padesátce. Máme důkaz!

Zhubnout lze i po padesátce. Máme důkaz!

(1. část) Hubnutí po padesátce je skutečnou výzvou. Pokud se ale nevzdáte a víte, jak na to, výsledky se dostaví. Důkazem je i šestapadesátiletá Lenka, jejíž cestu za štíhlou postavou budeme sledovat v našem seriálu.

Okem šéfredaktorky Petry: V těch oknech není síť proti komárům?!

Okem šéfredaktorky Petry: V těch oknech není síť proti komárům?!

Zábava| včera

Začali jsme (konečně) plánovat letní dovolenou. Jako každý rok už říkám od začátku března, že by bylo dobré najít nějakou s předstihem. Jednak kvůli většímu výběru termínů, jednak kvůli slevám. Všichni mi to odkývají (kluci do toho chrlí přímo seznam věcí, které budou na pláž NUTNĚ potřebovat), že jen co přijde víkend, sedneme k počítači a něco vybereme. No a máme konec června.

Jednoduché řešení letního koupaní? Nafukovací bazény

Jednoduché řešení letního koupaní? Nafukovací bazény

Milujete vodu, ale při představě veřejného koupaliště vás polévá studený pot? Rádi byste si na zahradu pořídili bazén, ale chybí vám finance, nebo místo? Pořiďte si nafukovací bazén a užijte si koupání v soukromí.

Rady a tipy, jak začít sportovat a po týdnu neskončit

Rady a tipy, jak začít sportovat a po týdnu neskončit

Cvičit, cvičit a zase cvičit. Pro mnohé noční můra, pro jiné droga, bez které si den neumí představit. Pokud patříte k těm, co pravidelnému sportování ještě nepodlehli, pak pro vás máme pár rad a typů, jak se stát na cvičení závislý.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

V právě začínajícím týdnu budete mít skvělou příležitost stát se v práci takovým „malým hrdinou“. Řešení problému, s nímž už nějaký čas nejen vy bojujete, o kterém jste byli přesvědčeni, že je kolegové odmítnou, totiž nečekaně přinese úspěch. Užijte si svých pár minut slávy, nesnižujte své zásluhy! Nebude trvat dlouho a i ti největší skeptici pochopí, že se opravdu vyplatí mít vás v týmu.

anketa

Musela jste se někdy vyrovnávat s partnerovou nevěrou?



dítě dne

Můj věrný kamarád 1. 7. 2015

Můj věrný kamarád

  • 5/5
Celkem 23
další

Tip na večeři


	Jemné kuřecí maso dušené s mandarinkami.

Kuřecí plátky s mandarinkou

Celkový čas: 45min

Energie: 575 kJ

Cena: 110 Kč


	Mleté hovězí maso se zeleninou.

Hovězí s lilkem

Celkový čas: 40min

Energie: 813 kJ

Cena: 95 Kč


	Jednoduché rizoto s mandlemi.

Mandlové rizoto

Celkový čas: 60min

Energie: 751 kJ

Cena: 80 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.