Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
středa 29. července | svátek má  Marta
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

Bohužel, u tohoto článku
není žádný soutěžní kód.
Pokračujte na další článek.

Přečtěte si pravidla soutěže

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Nedejte vedru šanci

Nedejte vedru šanci

Letní počasí s vysokými teplotami je v plném proudu. Sluneční paprsky s sebou přináší i zvýšený UV index, který není radno podcenit. Pokud okolní teplota atakuje únosnou mez, je třeba vyrazit do protiútoku a bránit se.

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Sex a vztahy| 23.7.2015

Vedro, zapařené rozkroky a líbání k tomu? Už jen tak představa je hrozná! No jo, ale slunce zapadne a těla projdou sprchou. A co s načatým večerem? Jeho (a ostatně i váš) rozkrok se dá zchladit několika způsoby. Zalíbí se vám chladivé kondomy nebo gelové polštářky?

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

Určit si sama druh pleti, to je až zapeklitý úkol. Přitom všechny kosmetické a zkrášlující přípravky, respektive jejich výběr, by se měly řídit právě konkrétním typem pleti. Proto jsme se rozhodly věnovat tomuto tématu čas.

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| 27.7.2015

Štíři, vztah, kterým jste si nebyli jisti (ať už partnerský, přátelský nebo profesní), zaznamená v tomto týdnu výrazně pozitivní obrat! Vodnáři, soustřeďte se v tomto týdnu především na svůj osobní život. Berani, na obzoru se s koncem měsíce objevují první náznaky změn ve vašem osobním životě. Raci, zkuste tento týden trávit více času se svými blízkými – pomůže vám to překonat nedávné nedorozumění, které dosud poznamenává váš vztah. A co čeká další znamení?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

Horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Na obzoru se s koncem měsíce objevují první náznaky změn ve vašem osobním životě. Nechejte proto stranou vše ostatní a soustřeďte se právě na ně. Vše, co potřebujete, je spolehnout se na svůj instinkt, který mají zrozenci tohoto znamení poměrně silně vyvinutý. V polovině týdne vás příjemně zaskočí příležitost k urovnání staré křivdy. Jen pozor na ony pověstné letní lásky – abyste o víkendu nezažili zklamání z nenaplněných očekávání.

anketa

Máte raději sladké, nebo slané?




dítě dne

Na zahrádce u babičky 29. 7. 2015

Na zahrádce u babičky

  • 3/5
Celkem 25
další

Tip na večeři


	Jemný květákový krém se sýrem.

Květáková polévka s parmazánem

Celkový čas: 40min

Energie: 295 kJ

Cena: 105 Kč

vepřový guláš se zeleninou

Vepřový guláš s tuřínem

Celkový čas: 45min

Energie: 302 kJ

Cena: 125 Kč


	Nápadité jídlo, které jistě obohatí váš stůl i kuchařku.

Plněná vepřová kotleta

Celkový čas: 1h a 10min

Energie: 826 kJ

Cena: 145 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.