Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pátek 22. srpna | svátek má  Bohuslav
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

RÖMER KING II LS ochraňuje to, co je vám nejdražší

RÖMER KING II LS ochraňuje to, co je vám nejdražší

Bety.cz| 18.8.2014

Děti jsou to nejcennější co rodina má, proto se každý rodič, popřípadě osoba přepravující dítě v automobilu, snaží zajistit jim co největší komfort a bezpečí při cestování. Dnešní nabídka trhu nabízí na výběr spoustu produktů od různých výrobců, ale je dobré řídit se rozumem, nikoli nejnižší cenou a stavět se k volbě zodpovědným způsobem.

4 věci, které vám »způsobí« dobrý SEX!

4 věci, které vám »způsobí« dobrý SEX!

Milování je fyzická aktivita jako každá jiná. A protože se při něm zapojuje celá řada svalů, spalujeme při něm kalorie. A dokonce víc, než si možná myslíte!

20 důkazů, že je vám definitivně přes TŘICET!

20 důkazů, že je vám definitivně přes TŘICET!

Vztahy| dnes

Dokud člověk nepřekročí magickou hranici, kdy číslice jeho věku začíná trojkou, hází věty typu „třicítka je vážně přelomová“ se smíchem za hlavu. Jenže ony nejsou tak daleko od pravdy...

Je ON vážně pan Božský?!

Je ON vážně pan Božský?!

O tom, zda je váš partner opravdu tím pravým, kolikrát rozhodují i maličkosti, jež si ani neuvědomujete. To ale neznamená, že by nebyly důležité!

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Úsilí o zvládnutí všech vašich pracovních závazků a zároveň jejich vyvážení s vašimi osobními předsevzetími bude tento týden u Beranů dominovat. Snažte se proto nebrat si toho více, než bude nezbytně nutné. A nebojte se některé požadavky na vaši osobu odmítat! Naopak zkuste své okolí přesvědčit, že by se mohlo zase chvíli přizpůsobovat ono vám, nikoli naopak, jak tomu bylo v posledních dnech.

soutěž

Pečujte o svou pokožku po celé léto. Vyhrajte Daylong!

Pečujte o svou pokožku po celé léto. Vyhrajte Daylong!

Soutěž o balíček produktů Daylong!

Soutěž probíhá od 11. 8. 2014 do 24. 8. 2014

anketa

Jezdíte s partnerem na společnou dovolenou?



dítě dne

Pěnové maskování 22. 8. 2014

Pěnové maskování

  • 0/5
Celkem 0
další

Tip na večeři


	Rizoto s barevnou paprikou a sýrem.

Rizoto se strouhaným sýrem

Celkový čas: 50min

Energie: 476 kJ

Cena: 110 Kč


	Jednoduchý recept na játra na cibulce s bílým vínem a jablky.

Telecí játra na cibulce

Celkový čas: 40min

Energie: 810 kJ

Cena: 140 Kč

      krevety s česnekem v jablečném džusu

Česnekové krevety

Celkový čas: 30min

Energie: 629 kJ

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.