Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
sobota 28. března | svátek má  Soňa
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Pánové, tohle číslo vás porazí: Tolik žen předstírá ORGASMUS!

Pánové, tohle číslo vás porazí: Tolik žen předstírá ORGASMUS!

Sex a vztahy| včera

Pánové se pomalu smiřují s tím, že jejich ženy někdy předstírají orgasmus. Ony to vysvětlují tím, že nechtějí ranit partnerovy city nebo už je soulož nebaví a rády by to měly za sebou. Ačkoli je první z důvodů docela altruistický a láskyplný, druhý už tolik lichotivý není. Naznačuje, že mnoho žen sex s partnerem nebaví. A je jich opravdu mnoho. V nedávném průzkumu se k předstírání orgasmu přiznalo sedmašedesát procent žen.

Zlomil vám srdce?! Pomohou vajíčka, chřest a ořechy! Vážně!

Zlomil vám srdce?! Pomohou vajíčka, chřest a ořechy! Vážně!

Vztahy| včera

Na zlomené srdce je třeba ordinovat především klid a dostatek času k hojení. Ale podle britských dietologů existují potraviny, které srdce podpoří fyzicky, a tudíž se lépe vyrovnává se stresem plynoucím ze ztráty milované osoby. Takovými potravinami jsou kupříkladu vejce, chřest, sardinky, vlašské ořechy, cukety, banány či ústřice a další potraviny.

3 pravidla pro krásné vlasy

3 pravidla pro krásné vlasy

Krása a móda| 23.3.2015

Chcete být ženou, za kterou vlaje lesknoucí se hříva krásných vlasů poutající pozornost celého okolí? Toužíte po lesklých, zdravých, pevných a krásných pramenech? Máme pro vás čtyři ultra snadné triky, které vás k vytouženému cíli dovedou bez námahy. Nevěříte?

Záhadná elektřina III. - Trochu elektřiny k obědu?

Záhadná elektřina III. - Trochu elektřiny k obědu?

Zajímavosti| 26.3.2015

Alternativní dodavatel energií LAMA energy vám přináší zajímavý seriál o elektrických jevech. Vydejte se s námi po stopách elektřiny, jejím využití ve starověku, elektrických vynálezů či netradičním výskytu ve volné přírodě.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Navzdory svým snahám a předsevzetím jste si právě uplynulý víkend zrovna moc neodpočinuli – kmitání mezi vyřizováním nejrůznějších restů, jež jste přes týden nestihli, a požadavky svých nejbližších (především děti byly občas až příliš neodbytné) vám na náladě a energii zrovna nepřidalo. A navíc už se na vás valí další nápor úkolů. Nejen v práci, ale i doma. Budete zkrátka v jednom kole, žádné jarní lenošení v prvních teplých slunečních paprscích se pro vás nechystá. Naštěstí najdete oporu u svých nejbližších, to jen díky nim vykřešete ještě nějaké zbytky energie!

anketa

Chystáte se letos na rekonstrukci bytu/domu?





dítě dne

Je čas zasadit nové rostlinky 27. 3. 2015

Je čas zasadit nové rostlinky

  • 4/5
Celkem 32
další

Tip na večeři


	Skvělý recept ze středomořské kuchyně na přípravu ryby.

Ryba na rajčatech

Celkový čas: 50min

Energie: 445 kJ

Cena: 150 Kč


	Špagety jsou rychlé a oblíbené jídlo nejen pro děti.

Rychlé špagety

Celkový čas: 30min

Energie: 619 kJ

Cena: 125 Kč


	Kotlety s jablky pečené v troubě.

Dušené vepřové kotlety

Celkový čas: 55min

Energie: 455 kJ

Cena: 90 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.