Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pondělí 28. července | svátek má  Viktor
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Jóga v přírodě

Jóga v přírodě

Jóga je prastará technika fyzického, duševního a spirituálního cvičení, jejímž cílem je transformace těla a duše, která má vést k jejich harmonii. Svůj původ má jóga v Indii, kde vznikala již po několik tisíciletí před Kristem. Od té doby se neustále vyvíjí a v dnešní době ji lidé můžou cvičit v téměř nespočetných podobách a kombinacích i s jinými druhy cvičení.

Proč spolu nespíme?

Proč spolu nespíme?

Máte pocit, že prožíváte úžasný vztah, jste šťastní, jenže tahle idylka má jednu vadu na kráse – už spolu vlastně nemáte nějakou dobu sex… Jaké jsou nejčastější příčiny téhle situace?

Jak BEZPEČNĚ poznáte, že vás ON »balí«?

Jak BEZPEČNĚ poznáte, že vás ON »balí«?

Vztahy| dnes

Muži se mnohdy ani nesnaží zakrývat skutečnost, že je osoba stojící vedle nich silně přitahuje. Pokud se však pokusí nebýt tak čitelní, prozradí je jejich hlas. Ten se totiž vždy a spolehlivě změní. Podle psychologů ze Stirlingu muži tuhle skutečnost vědomě ovládat nemohou. A pro okolí může být změna hlasu jasným signálem, že se jim protějšek, s nímž hovoří, velmi líbí.

SEX a čich: Ztráta čichu ji stála šťastné 14leté manželství!

SEX a čich: Ztráta čichu ji stála šťastné 14leté manželství!

Vztahy| dnes

Čich hraje ve vztahu zásadní roli. Aniž si to možná uvědomujeme, partnera si vybíráme především nosem. A co se stane, když o čich náhle člověk přijde? Může to mít pro vztah fatální důsledky. Jako v případě Charlotte Selfové z anglického hrabství Surrey. Ta žila s manželem šťastně čtrnáct let. Pak se nabourala při jízdě na kole a přišla o čich. Poté jí začal být manžel odporný. A následoval rozvod.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Zrozenci ve znamení Berana budou muset hned na počátku nového týdne zmobilizovat poslední zbytky sil (a upřímně řečeno, už vám jich mnoho nezbývá). Ať už se budete zabývat zmatky v práci, řešit na poslední chvíli kam s dětmi nebo balit na tolik vytouženou dovolenou, odpočinek se vám bude zdát v nedohlednu. Zkrátka budete v jednom kole. Sice na vás doléhají první známky únavy, ale vaše okolí (především to pracovní) pro to příliš pochopení nemá. Vydržte, zasloužené zklidnění se blíží. Mimochodem, velmi důležitou (a veskrze pozitivní) roli budou hrát v tomto období ve vašem životě přátelé. Neodmítejte nabízenou pomoc!

anketa

Líbí se vám šeptání do ouška?



dítě dne

Léto u babičky 28. 7. 2014

Léto u babičky

  • 5/5
Celkem 3
další

Tip na večeři


	Italský hamburger od Emanuela.

Hamburger podle Itala

Celkový čas: 55min

Energie: 865 kJ

Cena: 236 Kč


	Pokud vám doma zbude chléb, tak není problém jej zpracovat například do této polévky.

Chlebová polévka

Celkový čas: 50min

Energie: 484 kJ

Cena: 69 Kč


	pečený losos s dušenou zeleninou

Losos pečený s hoisin omáčkou

Celkový čas: 1h a 15min

Energie: 416 kJ

Cena: 420 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.