Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
sobota 23. května | svátek má  Vladimír
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Trik s vagínou, který zvládnou jen ty nejlepší: Splňte mu sen!

Trik s vagínou, který zvládnou jen ty nejlepší: Splňte mu sen!

Sex a vztahy| 21.5.2015

Říká se, že na sex stačí ženě roztáhnout nohy. Není to pravda, a proto tento "levný" trik přenechejte líným milenkám a vy zkuste něco, co (ne)dokáže každá.

Flirt podle znamení: Jak svádí Blíženec nebo Rak?

Flirt podle znamení: Jak svádí Blíženec nebo Rak?

Sex a vztahy| včera

Je tu léto neboli období seznamování, vášně a všudypřítomného flirtu! Jakým způsobem zájem o vás dává najevo Blíženec nebo Rak? Tohle jsou sváděcí techniky jednotlivých znamení zvěrokruhu!

10 znamení, že žijete v MRTVÉM vztahu!

10 znamení, že žijete v MRTVÉM vztahu!

Vztahy| 18.5.2015

Začínáte si pohrávat s myšlenkou, že váš vztah není, co býval, a že je možná na čase se rozejít? Možná máte pravdu. Jak poznat, že s partnerem/partnerkou ztrácíte čas a mládí? Víme to!

PENIS prozradí, kterou polovinu mozku MUŽ používá!

PENIS prozradí, kterou polovinu mozku MUŽ používá!

Sex a vztahy| 20.5.2015

Mužský pohlavní orgán je opředen řadou mýtů a pověr. Existují však vědecky prokázaná fakta, která na první dojem znějí jako hlouposti. Kupříkladu při pohledu na visící mužův penis, když není v erekci, lze odhadnout, kterou část mozku používá. Visí-li doleva, je u muže aktivnější levá hemisféra. A naopak. Visí-li doprava, používá spíš pravou polovinu mozku.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Ačkoli obvykle nemíváte problémy s respektováním autorit, tento týden se ponese ve znamení vašeho vnitřního boje právě s rozhodnutími některých z nich. Jako silná osobnost s poměrně jasnými zásadami a silným svědomím máte problém, pokud vás někdo nutí do věcí, s nimiž nejste vnitřně srozuměni. A pokud je to navíc člověk, kterého musíte či chcete respektovat, vaše rozpolcenost dosahuje vrcholu. Jak se zachováte, může významně ovlivnit vaše další směřování. Zvažte proto důkladně všechna pro a proti!

anketa

Umíte plést?



dítě dne

Už mám hlad 21. 5. 2015

Už mám hlad

  • 4/5
Celkem 23
další

Tip na oběd


	Jednoduchý recept na přípravu makrely na víně.

Makrela na víně

Celkový čas: 55min

Energie: 812 kJ

Cena: 160 Kč


	Recept na jemně pikantní kuřecí kousky.

Kuřecí kousky s kardamomem

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 376 kJ

Cena: 160 Kč

krémová,sytá polévka z mražené kukuřice

Polévka s mraženou kukuřicí

Celkový čas: 55min

Energie: 419 kJ

Cena: 130 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.