Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
neděle 1. února | svátek má  Hynek
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme

Anketa

Trápí vás bolesti zad?





Bolest zad může způsobit nemoc, ale i náš životní styl, který se dříve nebo později projevuje na našem zdravotním stavu. Dokud jsme mladí, nevěnujeme tolik pozornosti tomu, jestli správně stojíme, chodíme, sedíme či spíme. O to více můžeme být překvapeni v pozdějším věku, kdy se všechny naše hříchy z mládí připomenou – třeba právě bolestí pohybového aparátu. Nejzrádnější je, že často ani netušíme, že něco děláme špatně. S překvapenými výrazy svých pacientů se často stýká primářka Michaela Tomanová, která se na onemocnění i léčbu pohybového aparátu specializuje.

1.   Špatně stojíme

„Nehrb se!“, „Zastrč to břicho a vypni hrudník!“ To jsou patrně nesmrtelné věty, které jsme jako malí slýchávali snad všichni. Ovšem ne každý si tyto rady bral k srdci. „Problémem většiny lidí, kteří s bolestmi přichází, je to, že vlastně ani neznají správné držení těla. V současnosti je hlavním problémem jednostranné zatěžování a vadné držení těla“, říká MUDr. Tomanová. Ústřední roli při adaptaci celého pohybového aparátu na danou situaci hraje páteř. Vadným držením těla lidé přetěžují určitou skupinu svalů a naopak dostatečně nevyužívají jinou. To vede k přetěžování kloubů i k předčasné artróze.  Vhodným cvičením a dbáním na správný postoj i pohybové návyky toto riziko výrazně eliminujeme. A stát správně se může naučit každý: „Vzpřímená krční páteř, relaxovaná ramena, ruce volně podél těla, korekce pánve a správné dýchání – to jsou základní věci, na které bychom si měli dávat pozor,“ říká primářka.

2.   A se sezením to není o moc lepší…

Říkáte si, co je asi tak možné zkazit na takovém jednoduchém úkonu? „Je toho dost. Záleží navíc na tom, co při sezení děláte a na čem sedíte. Při práci na počítači, která je pro sedavé zaměstnání snad nejcharakterističtější, bychom měli mít široce rozkročené dolní končetiny, stehna by měla směřovat pod mírným úhlem dolů,“ ukazuje primářka Tomanová. Častým jevem je při práci na počítači bolest šíje. Tomu můžeme zabránit tak, že budeme myslet na uvolněná ramena a dýchání – dokonce i to má vliv ne tento typ bolesti. Dáváme pozor, abychom šíjové svaly nepřetěžovali přílišným předkláněním hlavy, náš pohled by měl směřovat přímo.

Při činnostech, kdy se musíme naklánět nad pracovní desku (jídlo, psaní rukou,…) dbáme na to, abychom se nakláněli s rovnou páteří. Zádům ulevíme rovněž oporou o lokty, což současně brání v hrbení. Velmi vhodnou pomůckou jsou rovněž stoly, které mají nakloněnou pracovní desku.

3.   Přestávka na protažení

(Nejen) páteři ulevíme, když si budeme během pracovního dne (ať už za počítačem nebo u výrobního pásu) dělat krátké přestávky na protažení. Můžete provádět libovolné cviky ve stoje i přímo na židli. Velmi relaxačně působí protažení zad se záklonem a propnutými paženi, které pohybem opisují tvar symbolu nekonečna – ∞, který se přenáší na celé tělo, dále úklony do stran či rotace krku různými směry. Pohyby by měly být pomalé a plynulé, vyvarujme se trhavých pohybů.

4.   Vaše postel – odpočinek nebo utrpení pro záda?

Málokdo by vinil z bolesti těla postel. Pokud se však probouzíte rozlámání, v noci se převalujete a odpočatost se nedostavuje, je na čase vzít si na mušku matraci. „Její kvalita je totiž přímo uměrná kvalitě vašeho spánku, potažmo vaší páteři. Vhodná matrace v kombinaci s kvalitním roštem dokonale rozloží hmotnost vašeho těla, kopíruje jeho tvar a páteři poskytne dostatečnou podporu“, jmenuje benefity dobré matrace Tomanová. Každý má však individuální nároky v závislosti na zdravotním stavu, ale i hmotnosti, proto nelze říct, že jedna univerzální matrace je vhodná pro všechny. Správně byste si ji měli při koupi nejdříve vyzkoušet a několik minut na ní ležet, vyzkoušet si polohy, ve kterých spíte. Měli byste cítit oporu, naopak pokud se „propadáte“, matrace je příliš měkká. Obecně ortopedové doporučují spíše tvrdší matrace (na stupnici tvrdosti matrací od 1–5 je to 3 a výše).

Než tedy poběžíte k lékaři, zkuste se nejdříve zamyslet nad tím, zda si od nepříjemných bolestí zad nemůžete pomoci sami – mnohdy jsou ta nejjednodušší řešení také ta nejlepší.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Horoskop na týden od 26. ledna do 1. února 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 26. ledna do 1. února 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| 26.1.2015

Štíři, nepodceňujte své schopnosti využít ve chvílích potřeby svou intuici! Váhy, ačkoli jste založením snílek, jemuž nedělá problém nechat svým mozkem plynout představy o ideálním životě i s otevřenýma očima uprostřed rušného dne, tento týden vám hvězdy na snění příliš času neposkytnou. Berani, pokud jste si začátkem roku dali nějaké to předsevzetí, pak je nejvyšší čas začít s jeho realizací! A co tento týden čeká další znamení?

Kdy ON přestane chtít sex?!

Kdy ON přestane chtít sex?!

Sex a vztahy| 29.1.2015

Polovina mužů po sedmdesátce provozuje aktivní pohlavní život. Tuto informaci by si měli přečíst mužové především mladí, aby počítali s tím, že i za mnoho let jejich sexuální touha nepoleví. Jenže zdravotní stav už jí nemusí stačit. Problémy s prostatou a erekcí jsou jedněmi z mála, které sex ve vyšším věku komplikují.

Líbání podle znamení. Kdo to s pusou umí a komu se obloukem vyhnout?!

Líbání podle znamení. Kdo to s pusou umí a komu se obloukem vyhnout?!

Sex a vztahy| 30.1.2015

14. únor, tedy svátek všech zamilovaných, se nezadržitelně blíží. Je spojován s dárky, přáníčky, romantickými schůzkami a hlavně polibky. Kdo je jejich vládcem? Jak líbají zrozenci jednotlivých slunečních znamení? Jen někteří to umí rozbalit!

Odhoďte pyžamo! Známe 5 důvodů, proč máte spát NAZÍ!

Odhoďte pyžamo! Známe 5 důvodů, proč máte spát NAZÍ!

Sex a vztahy| 30.1.2015

Jste fanoušky nejrůznějších pyžam, nočních košil a dalších spacích úborů? Pak následující řádky raději nečtěte. Mohli byste totiž zjistit, že svou sbírku nočních úborů můžete vyhodit. Spát tak, jak nás pánbůh stvořil, je totiž tělu i duši prospěšné!

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Pokud jste si začátkem roku dali nějaké to předsevzetí, pak je nejvyšší čas začít s jeho realizací! A tento týden k tomu bude úplně ideální. Nejen vnějšími podmínkami, ale také díky vašemu vnitřnímu rozpoložení. Zatímco v předchozích dnech jste spíše hledali důvody, proč se nemůžete do uskutečňování svého předsevzetí pustit, najednou budete mít pocit, že se všechno podaří. Tak toho využijte! A i když jste přesvědčení, že vaše niterné touhy po změně sebe sama jsou jen a jen vaší záležitostí, pamatujte, že svěříte-li se s nimi někomu blízkému, budou se vám lépe proměňovat ve skutečnost.

anketa

Používáte oční kapky?




dítě dne

A zase padá 29. 1. 2015

A zase padá

  • 2/5
Celkem 49
další

Tip na oběd


	Pečená kýta s baklažánem a rajčaty.

Jehněčí kýta se zeleninou

Celkový čas: 2h a 35min

Energie: 396 kJ

Cena: 390 Kč


	Snadný recept na přípravu chutného celerového salátu.

Celerový salát s mrkví

Celkový čas: 15min

Energie: 282 kJ

Cena: 50 Kč


	Ryba dušená s rajčaty a kořením.

Ryba v pikantní omáčce

Celkový čas: 40min

Energie: 554 kJ

Cena: 180 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.