Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
sobota 2. srpna | svátek má  Gustav
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Jak dobít v létě chybějící energii a nepadnout únavou?

Horké počasí organismus vyčerpává. Jsme unavení, nevyspalí a klasické způsoby dobíjení energie ve vedru nepomáhají. Co dělat?

Ačkoli máme ve vedru pocit, že každou chvíli padneme únavou, v posteli se nám nedaří usnout. Paradoxně, i když to necítíme, máme totiž spoustu nevybité energie, jež nás od spánku odvádí. A také se většině z nás mnohem lépe usíná v chladu než v teple, a to je v létě v mnoha ložnicích problém…

Když si tedy nejsme jisti, že potřebnou energii dobijeme spánkem, musíme se zaměřit i na další osvědčené metody.

Na nějakou velkou tělesnou námahu, která by nám jistě za normálních podmínek pomohla, bychom měli v plném slunci, když teploměr překročí 30 stupňů, raději zapomenout – říkali bychom si spíš o zdravotní potíže, než abychom prospívali našemu organismu. Ale ani nečinné povalování (za předpokladu, že na ně máme přes den čas) nám dvakrát neprospěje. Takže jak najít tu správnou rovnováhu?

8 minut stačí

Jak už jsme naznačili výše, ačkoli je pohyb skvělým způsobem jak zahnat špatnou náladu i únavu a dopřát si příval energie (tedy za předpokladu, že víme jak na to a neuženeme se k padnutí), v horkých letních dnech bychom si jím mohli spíše ublížit. Hrozí přehřátí organismu, dehydratace, úžeh, úpal, nebo dokonce kolaps. Ale úplně na jakýkoli pohyb rezignovat by také byla chyba. Stačí ovšem, pokud se mu budeme věnovat krátkých 8 minut. Úplně nejlepší je počkat, až slunce téměř zapadne, a dopřát si po večeři krátkou procházku. Osmiminutová ostrá chůze nám jednak zajistí aktivní odpočinek, který naše tělo tak potřebuje, ale také bezproblémové usnutí. Mnohým z nás se ve vedru špatně spí – navzdory únavě máme problém usnout. Chvilka chůze vlahým večerem nám pomůže vybít přebytečnou energii, která drží naše oční víčka často otevřená, ale zase nás nevyčerpá natolik, abychom svůj organismus příliš „probudili“.

Přitulte se k chladu

Podle jedné z amerických studií jsou těžkostmi se spánkem v letním období postiženy především ženy. Důvod leží v menší schopnosti termoregulace. Pokud mezi takto „postižené“ ženy patříte i vy, zkuste se před spaním trochu ochladit. Ale zas to nepřežeňte – pokud si například dopřejete ledovou sprchu, vaše tělo se v šoku bude snažit co nejrychleji zahřát, čímž začne produkovat další teplo a vy ve výsledku dosáhnete přesně opačného efektu (i když okamžitý účinek sprchy v podobě chladné vody na naší kůži je více než příjemný).

Dobrým pomocníkem ve snaze zchladit se jsou nejrůznější chladicí masky a obklady, jež se například používají při chlazení naraženin apod. Obalte si jimi nějaké místo na těle, kde vám pod kůží proudí krev (nejlepší je v tomto ohledu zápěstí). Stačí 15 minut, aby teplota vašeho těla klesla. Podobný efekt bude mít i puštěná studená voda na zápěstí, ale takový postup představuje neomluvitelné plýtvání vodou. To už se vyplatí investovat do zmíněných obkladů.

Buďte vybíraví

Je jasné, že v horkých dnech velmi záleží i na tom, co jíme. Neměli bychom zapomínat dodávat tělu všechny potřebné živiny. V boji s únavou se velmi osvědčil například hořčík – obsahuje ho většina minerálních vod (mimochodem, ty jsou v horku velmi potřebné – dodávají tělu minerály, jež se ztratí například pocením). Velmi důležitý je i dostatečný přísun železa a kyseliny listové. Ačkoli ve vedru nemá člověk chuť na žádná těžká jídla (což je samozřejmě dobře), neměli bychom se vyhýbat masu. A vajíčkům. Právě v nich tyto důležité živiny najdeme. Takže proč si nedopřát salát s vejcem nebo třeba grilované kuře? Oboje dokáže náš horkem unavený organismus bez problémů strávit, a ještě mu zajistíme důležité látky. Samozřejmostí je spoustu ovoce a zeleniny, které dodají vitamíny a antioxidanty.

Dopřejte si aromaterapii

I když budete mít za sebou jakžtakž osvěžující spánek, může vám ráno chybět potřebná energie na vstávání a odchod do práce. Probouzet se do horka je pro naše tělo zkrátka vyčerpávající. Ale zkuste jej probudit pomocí svých smyslů, konkrétně čichu! Skvělým pomocníkem jsou v tomto ohledu citrusy – citrony, pomeranče, grep. Připravte si k posteli aroma-olej s touhle vůní a zhluboka se nadechněte. Váš mozek se probudí a nastartuje. Samozřejmě vám nikdo nebrání sáhnout po klasickém pomeranči nebo grepu – navíc si ho můžete přidat k snídani, takže efekt bude dvojnásobný.
Nepřehlédněte také články: Výhody aromaterapie aneb „Nejde jen o to, že to hezky voní“ a Dejte šanci aromaterapii. Bylinky vás zbaví deprese i migrény či Aromaterapií proti stresu. Naučíme vás vybrat si esenciální olej

Přestávka na protažení

Sedět celý den ve vedru v kanceláři je značně vyčerpávající. Jsme unavení, zdaleka nedokážeme být tak výkonní a jediné, na co většina z nás dokáže myslet, je, jak dobře by jim bylo někde u vody, ve stínu, s nějakým pěkně vychlazeným nápojem. Případně nás přemáhá spánek a neustálé hlasité zívání na šéfa zrovna dvakrát dojem neudělá. Pokud ucítíte, že se o vás právě takováhle ospalá nálada pokouší, zvedněte se a běžte se protáhnout. Stačí jedna jediná minuta, takže tuhle malou rozcvičku stihnete třeba cestou na záchod. Nemusíte běžet do schodů nebo se prohánět po chodbě. Opravdu stačí, když si v klidu protáhnete svaly, lehce rozproudíte krev a dodáte mozku další zásoby kyslíku. Vaše soustředěnost a výkonnost rapidně stoupne.

Smích je nejlepší lékař

Smích nás dokáže pořádně nabít za každého počasí, to letní nevyjímaje. Takže si pusťte nějakou ztřeštěnou komedii nebo sitkom, začtěte se do humoristické knížky, zajděte do divadla. Zkrátka se smějte a smějte. Uvidíte, že bude veškerá otupělost a únava ta tam.

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Jóga v přírodě

Jóga v přírodě

Jóga je prastará technika fyzického, duševního a spirituálního cvičení, jejímž cílem je transformace těla a duše, která má vést k jejich harmonii. Svůj původ má jóga v Indii, kde vznikala již po několik tisíciletí před Kristem. Od té doby se neustále vyvíjí a v dnešní době ji lidé můžou cvičit v téměř nespočetných podobách a kombinacích i s jinými druhy cvičení.

Pánové, bojíte se při SEXU zvadlého »válečníka«?

Pánové, bojíte se při SEXU zvadlého »válečníka«?

Sex a vztahy| včera

Porucha erekce je ve většině případů, pokud není psychologická, prvním varováním rozvíjející se choroby oběhové soustavy. Nejlepší prevencí poruchy ztopoření penisu je tak prevence chorob srdce a cév. To znamená hodně pohybu, zdravý životní styl a stravování, žádné kouření a omezená konzumace alkoholu. Dobrou metodou předcházení poruchám erekce je paradoxně taky to, co pak samotná porucha ztěžuje – sexuální život. Pravidelný a častý sex totiž riziko této dysfunkce snižuje.

Muž šel na rutinní obřízku. A probudil se BEZ PENISU

Muž šel na rutinní obřízku. A probudil se BEZ PENISU

Sex a vztahy| včera

Američan Johnny Lee Banks se rozhodl, že kvůli zdravotním potížím podstoupí obřízku penisu. Tu mu měli lékaři z nemocnice v Princetonu provést v anestezii. Když se z ní probral, mezi nohama mu chybělo víc než jen kousek kůže. Přišel o celý pohlavní úd. A nemocnici teď proto žaluje.

Krasavice bez MOZKU? Zapomeňte, pánové! TOHLE je recept na dlouhé manželství!

Krasavice bez MOZKU? Zapomeňte, pánové! TOHLE je recept na dlouhé manželství!

Vztahy| včera

Feministky mohou jásat. Současní mužové už nechtějí vést k oltáři okouzlující krasavici bez mozku. Naopak. Výzkum amerických sociologů naznačuje, že mladé generace mužů a žen při výběru partnera stále více koukají na mozek svého protějšku. A vyplatí se jim to. Partneři, kteří mají stejnou úroveň vzdělání, totiž mají největší šanci, že jim manželství vydrží.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Zrozenci ve znamení Berana budou muset hned na počátku nového týdne zmobilizovat poslední zbytky sil (a upřímně řečeno, už vám jich mnoho nezbývá). Ať už se budete zabývat zmatky v práci, řešit na poslední chvíli kam s dětmi nebo balit na tolik vytouženou dovolenou, odpočinek se vám bude zdát v nedohlednu. Zkrátka budete v jednom kole. Sice na vás doléhají první známky únavy, ale vaše okolí (především to pracovní) pro to příliš pochopení nemá. Vydržte, zasloužené zklidnění se blíží. Mimochodem, velmi důležitou (a veskrze pozitivní) roli budou hrát v tomto období ve vašem životě přátelé. Neodmítejte nabízenou pomoc!

soutěž

Zhubněte do plavek s nejznámější dietou světa: DUKANOVA DIETA 2014

Zhubněte do plavek s nejznámější dietou světa: DUKANOVA DIETA 2014

S novými recepty i pro vegetariány!

Soutěž probíhá od 10. 7. 2014 do 3. 8. 2014

anketa

Rozhodujete se podle své intuice?



dítě dne

Dovádění ve vaně 1. 8. 2014

Dovádění ve vaně

  • 0/5
Celkem 0
další

Tip na oběd


	Recept na guláš z kuřecích prsou, který můžete připravit během 40 minut.

Guláš z kuřecího masa s rajčaty

Celkový čas: 55min

Energie: 398 kJ

Cena: 144 Kč


	Co může být tedy lepší, než si připravit chutné dobroty, které pochází přímo z Itálie? Zde je nápad, jak mozzarellu v kuchyni využít.

Těstoviny penne po sorrentinsku

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 783 kJ

Cena: 110 Kč


	Pikantně připravené hovězí maso.

Hovězí na pepři

Celkový čas: 1h a 35min

Energie: 221 kJ

Cena: 169 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.