Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
čtvrtek 24. dubna | svátek má  Jiří
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Jak dobít v létě chybějící energii a nepadnout únavou?

Horké počasí organismus vyčerpává. Jsme unavení, nevyspalí a klasické způsoby dobíjení energie ve vedru nepomáhají. Co dělat?

Ačkoli máme ve vedru pocit, že každou chvíli padneme únavou, v posteli se nám nedaří usnout. Paradoxně, i když to necítíme, máme totiž spoustu nevybité energie, jež nás od spánku odvádí. A také se většině z nás mnohem lépe usíná v chladu než v teple, a to je v létě v mnoha ložnicích problém…

Když si tedy nejsme jisti, že potřebnou energii dobijeme spánkem, musíme se zaměřit i na další osvědčené metody.

Na nějakou velkou tělesnou námahu, která by nám jistě za normálních podmínek pomohla, bychom měli v plném slunci, když teploměr překročí 30 stupňů, raději zapomenout – říkali bychom si spíš o zdravotní potíže, než abychom prospívali našemu organismu. Ale ani nečinné povalování (za předpokladu, že na ně máme přes den čas) nám dvakrát neprospěje. Takže jak najít tu správnou rovnováhu?

8 minut stačí

Jak už jsme naznačili výše, ačkoli je pohyb skvělým způsobem jak zahnat špatnou náladu i únavu a dopřát si příval energie (tedy za předpokladu, že víme jak na to a neuženeme se k padnutí), v horkých letních dnech bychom si jím mohli spíše ublížit. Hrozí přehřátí organismu, dehydratace, úžeh, úpal, nebo dokonce kolaps. Ale úplně na jakýkoli pohyb rezignovat by také byla chyba. Stačí ovšem, pokud se mu budeme věnovat krátkých 8 minut. Úplně nejlepší je počkat, až slunce téměř zapadne, a dopřát si po večeři krátkou procházku. Osmiminutová ostrá chůze nám jednak zajistí aktivní odpočinek, který naše tělo tak potřebuje, ale také bezproblémové usnutí. Mnohým z nás se ve vedru špatně spí – navzdory únavě máme problém usnout. Chvilka chůze vlahým večerem nám pomůže vybít přebytečnou energii, která drží naše oční víčka často otevřená, ale zase nás nevyčerpá natolik, abychom svůj organismus příliš „probudili“.

Přitulte se k chladu

Podle jedné z amerických studií jsou těžkostmi se spánkem v letním období postiženy především ženy. Důvod leží v menší schopnosti termoregulace. Pokud mezi takto „postižené“ ženy patříte i vy, zkuste se před spaním trochu ochladit. Ale zas to nepřežeňte – pokud si například dopřejete ledovou sprchu, vaše tělo se v šoku bude snažit co nejrychleji zahřát, čímž začne produkovat další teplo a vy ve výsledku dosáhnete přesně opačného efektu (i když okamžitý účinek sprchy v podobě chladné vody na naší kůži je více než příjemný).

Dobrým pomocníkem ve snaze zchladit se jsou nejrůznější chladicí masky a obklady, jež se například používají při chlazení naraženin apod. Obalte si jimi nějaké místo na těle, kde vám pod kůží proudí krev (nejlepší je v tomto ohledu zápěstí). Stačí 15 minut, aby teplota vašeho těla klesla. Podobný efekt bude mít i puštěná studená voda na zápěstí, ale takový postup představuje neomluvitelné plýtvání vodou. To už se vyplatí investovat do zmíněných obkladů.

Buďte vybíraví

Je jasné, že v horkých dnech velmi záleží i na tom, co jíme. Neměli bychom zapomínat dodávat tělu všechny potřebné živiny. V boji s únavou se velmi osvědčil například hořčík – obsahuje ho většina minerálních vod (mimochodem, ty jsou v horku velmi potřebné – dodávají tělu minerály, jež se ztratí například pocením). Velmi důležitý je i dostatečný přísun železa a kyseliny listové. Ačkoli ve vedru nemá člověk chuť na žádná těžká jídla (což je samozřejmě dobře), neměli bychom se vyhýbat masu. A vajíčkům. Právě v nich tyto důležité živiny najdeme. Takže proč si nedopřát salát s vejcem nebo třeba grilované kuře? Oboje dokáže náš horkem unavený organismus bez problémů strávit, a ještě mu zajistíme důležité látky. Samozřejmostí je spoustu ovoce a zeleniny, které dodají vitamíny a antioxidanty.

Dopřejte si aromaterapii

I když budete mít za sebou jakžtakž osvěžující spánek, může vám ráno chybět potřebná energie na vstávání a odchod do práce. Probouzet se do horka je pro naše tělo zkrátka vyčerpávající. Ale zkuste jej probudit pomocí svých smyslů, konkrétně čichu! Skvělým pomocníkem jsou v tomto ohledu citrusy – citrony, pomeranče, grep. Připravte si k posteli aroma-olej s touhle vůní a zhluboka se nadechněte. Váš mozek se probudí a nastartuje. Samozřejmě vám nikdo nebrání sáhnout po klasickém pomeranči nebo grepu – navíc si ho můžete přidat k snídani, takže efekt bude dvojnásobný.
Nepřehlédněte také články: Výhody aromaterapie aneb „Nejde jen o to, že to hezky voní“ a Dejte šanci aromaterapii. Bylinky vás zbaví deprese i migrény či Aromaterapií proti stresu. Naučíme vás vybrat si esenciální olej

Přestávka na protažení

Sedět celý den ve vedru v kanceláři je značně vyčerpávající. Jsme unavení, zdaleka nedokážeme být tak výkonní a jediné, na co většina z nás dokáže myslet, je, jak dobře by jim bylo někde u vody, ve stínu, s nějakým pěkně vychlazeným nápojem. Případně nás přemáhá spánek a neustálé hlasité zívání na šéfa zrovna dvakrát dojem neudělá. Pokud ucítíte, že se o vás právě takováhle ospalá nálada pokouší, zvedněte se a běžte se protáhnout. Stačí jedna jediná minuta, takže tuhle malou rozcvičku stihnete třeba cestou na záchod. Nemusíte běžet do schodů nebo se prohánět po chodbě. Opravdu stačí, když si v klidu protáhnete svaly, lehce rozproudíte krev a dodáte mozku další zásoby kyslíku. Vaše soustředěnost a výkonnost rapidně stoupne.

Smích je nejlepší lékař

Smích nás dokáže pořádně nabít za každého počasí, to letní nevyjímaje. Takže si pusťte nějakou ztřeštěnou komedii nebo sitkom, začtěte se do humoristické knížky, zajděte do divadla. Zkrátka se smějte a smějte. Uvidíte, že bude veškerá otupělost a únava ta tam.

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Podmanivá vůně růže: Nechte hýčkat své tělo i mysl!

Podmanivá vůně růže: Nechte hýčkat své tělo i mysl!

Nechte hýčkat své tělo i mysl v malebných rodinných Lázních Mšené během příjemného lázeňského odpoledne s netradičními procedurami s vůní růže.

»Dvacítka« vs. zralá žena: Pánové, poznejte 8 rozdílů, než utečete k "mladší"!

»Dvacítka« vs. zralá žena: Pánové, poznejte 8 rozdílů, než utečete k "mladší"!

Vztahy| včera

Někteří lidé nikdy nevyrostou. A platí to pro muže i pro ženy. Nejde o věk, ale o to, jak se chovají a jak vystupují. Jak odlišit ženu od dívky?

Kašlete na pohlavní stereotypy!

Kašlete na pohlavní stereotypy!

Sex a vztahy| včera

Silné pohlavní stereotypy mohou souviset s vyšším rizikem rakoviny. Jak? Existuje totiž vztah mezi vyhraněnými, ryze mužskými a ženskými vzory chování a rizikovým chováním souvisejícím s vyšším rizikem onemocnění rakovinou. Platí to zvláště u mládeže, jak prokázala studie z Harvardovy univerzity.

Ach, ty vztahy... Kdy se nejčastěji hádáme?!

Ach, ty vztahy... Kdy se nejčastěji hádáme?!

Vztahy| včera

Pokud jsou partneři hladoví a mají nízký obsah cukru v krvi, častěji se hádají. Vztah mezi podrážděností či vyšší frekvencí neshod s protějškem a nízkou hladinou cukru v krvi prokázali vědci z Ohia. Podle nich by se lidé neměli pouštět do řešení problémů s partnerem, když mají hlad. Odpovídá to psychologickým objevům z minulosti.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Právě uplynulý velikonoční týden byl pro zrozence znamení Berana až nečekaně náročný, v týdnu právě začínajícím by si konečně měli trochu oddychnout – a to jak doma, tak i v práci (i když úplný klid nečekejte). Vaši kolegové sice skrytě oceňují vaši dobře odvedenou práci, jež vás v minulých dnech stála tolik sil a nervů, ale jako by se zdráhali vyslovit vám uznání, které si zasloužíte (pokud však budete dostatečně všímavý, dokážete najít ono uznání i v náznacích, způsobu, jakým se k vám chovají, spod.). Pochvaly jsou pro vás poměrně důležité, dokáží vás nabít energií a chutí k dalším úkolům, jež na vás čekají. Situace doma by měla být poklidná, jen to nesmíte přehnat s „pomlázkovými oslavami“.

soutěž

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Injekční výplně uberou i 5 let!

Soutěž probíhá od 14. 4. 2014 do 28. 4. 2014

anketa

Děláte pravidelně rodinné fotografie?



dítě dne

První jarní procházka 23. 4. 2014

První jarní procházka

  • 5/5
Celkem 2
další

Tip na oběd


	Letní celerová polévka se sýrem.

Celerová polévka se sýrem

Celkový čas: 40min

Energie: 321 kJ

Cena: 95 Kč


	Salát z chleba a cherry rajčat.

Chlebový salát

Celkový čas: 60min

Energie: 756 kJ

Cena: 60 Kč


	Kuře s ananasem na čínský způsob bude určitě chutnat celé rodině.

Sladkokyselé kuře s ananasem

Celkový čas: 25min

Energie: 488 kJ

Cena: 125 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.