Pokud vás pomyšlení na hádku znervózňuje, nejste sami. Koneckonců, slovo hádka má negativní zabarvení. A to byste nevěřili, kolik lidí během ní dělá ty nejhorší chyby vůbec!
Hádku lze použít jako nástroj k pozitivní změně, ale pouze tehdy, když je použita správným způsobem. Bohužel, většina lidí se během ní dopouští mnoha chyb. Které z nich jsou nejhorší? Hádejte čtyřikrát.
1. Kritika
Existuje rozdíl mezi stížností a kritikou. Stížnost vám umožňuje vyjádřit negativní názor na okolnost, chování nebo událost. Kritika je přímý osobní útok na osobnost člověka. Například oprávněná stížnost je: „Rád bych s tebou v sobotu večer chodil ven víc, nelíbí se mi, když jsme doma.“ Kritika je: „Jsi tak nudný a lakomý, v sobotu večer nikdy nikam nechodíme, protože se chceš dívat na televizi.“
2. Obrana jako útok
Jak často jste řekli „Není to moje chyba“ nebo „To jsem nikdy neřekl“, aniž byste si stížnost dostatečně promysleli a zvážili? Aby byla hádka konstruktivní, je třeba nejprve uznat daný problém a neosočovat protějšek z něčeho, co si údajně vymyslel. Proto jej nechte „vymluvit“ a dejte si pár vteřin času na odpověď.
3. Pohrdání
Pohrdání se týká pocitu nadřazenosti vůči druhé osobě a je pro vztah pravděpodobně nejškodlivější. Zahrnuje úmyslné urážení nadávkami nebo škádlením tím, na co víte, že je daná osoba velmi citlivá. Jenže pozor, nemůžete vést konstruktivní argument, pokud do konverzace nevnesete respekt k druhé osobě.
4. Ignorace
Ignorování znamená odmítání uznat pohled druhé osoby. Může mít podobu jednoslovných odpovědí, mlčení nebo prohlášení jako „konec konverzace“ a „přestaň mluvit“. Výsledkem je, že se partner cítí frustrovaně a izolovaně.
Jak to napravit?
Oddělit během hádky emoce od logiky a zbavit se vlastních soudů není jednoduché – vyžaduje to trpělivost a praxi. Až se příště dostanete do hádky, snažte se na ni dívat pozitivně. Druhý vám říká, co ho trápí, a je možné, že vy sami skutečně přiléváte olej do ohně.
Zaměřte se na svou okamžitou reakci (zaťatá čelist, ruce na boku a podobně). Místo toho se párkrát zhluboka nadechněte, mluvte klidným hlasem a dohodněte se na tom, co se snažíte vyřešit. Zároveň aktivně naslouchejte, poté sdělte, co slyšíte. Tím druhou osobu ujistíte, že ji vnímáte, poskytnete jí jasno a zabráníte nedorozumění. A co zabírá ze všeho nejvíc?
Uprostřed hádky se na chvíli zastavte a zhodnoťte, co je důležitější – mít v tomto případě pravdu, nebo zachovat sílu vztahu?
Zdroje: https://choosemuse.com/blogs/news/6-common-arguing-mistakes-and-how-to-avoid-them?srsltid=AfmBOoobE8JlAjUWtJ6DEdKXLreWNlfmy--na2A76ZGpxvUZNgreH7Rx
Sledujte nás na sociálních sítích: