Zůstat vzhůru i bez kofeinu

Kofein je běžně dostupným stimulantem, který zahání únavu a ospalost. Potřebujete zůstat vzhůru, ale kofeinu se vyhýbáte? Nahraďte ho mnohdy účinnějšími tipy!

Kofein prokazatelně zvyšuje aktivitu mozku a nervového systému, k mání je přitom v mnoha potravinách a nápojích, jako je káva, čaj či energetické nápoje. Pokud jste právě vypili nějaký z těchto povzbuzovačů, počítejte s tím, že kofein má poločas rozpadu kolem čtyř až šesti hodin po jeho požití, poté se začnete cítit úplně stejně jako na začátku (1).

Problém taky je, že již po čtyřech dnech pravidelného užívání kofeinu se tělo vůči němu stává rezistentním, tedy odolným. Možná právě proto budete chtít zvolit jinou formu osvěžení a energie (1). Jestli potřebujete dodělat náročný projekt, spolehněte se na tyhle fígle!

Napijte se

V případě, že potřebujete zůstat déle vzhůru, ať už z jakéhokoli důvodu, nejprve vypijte větší sklenici vody a následně dodržujte pitný režim. Voda totiž podporuje bdělost a může se postarat o příval energie (2).

Zacvičte si

Přestat s kofeinem je těžké, zvláště pokud na něj spoléháte měsíce (nebo dokonce roky). Je však třeba přemoci počáteční odpor a únavu a vyhecovat se k osvěžující čtvrthodince, která vás nakopne lépe než plechovka z reklamy, o které se říká, že tělu i mysli dodává křídla. Rychlou chůzí se projděte okolo budovy, vyjděte schody tam a zpátky, zaskákejte si na švihadle, udělejte pár dřepů. Když rozhýbete své tělo, rozproudíte krev a probudíte své svaly. To vám pomůže zůstat aktivní (3).

Zásobte se přírodními zdroji cukru

Namísto konzumace kofeinu vsaďte na přírodní zdroje cukru, jako je čerstvé ovoce. Nejlepší rychlou svačinou bývají banány bohaté na vlákninu, která pomáhá zpomalit trávení přírodního cukru. Banány obsahují i další užitečné živiny, díky nimž se tělo cítí plné energie. Vhodná jsou ovšem i jablka, dále pak pomeranče, jahody, borůvky, ostružiny nebo maliny (4).

V případě potřeby si zdřímněte

Může vám to připadat jako kontraproduktivní rada, ale ona překvapivě funguje. Pokud si dokážete zdřímnout pouze na 10 až 15 minut, můžete restartovat vnitřní baterii svého těla. Uvedenou časovou hranici ale nepřekračujte, ať se nenaruší plán spánku a bdění. Při únavě pak pomůže i meditace. Jejím cílem je být ve stavu bdělosti, ale zároveň uvolněnosti. U meditujících lidí se posiluje logické uvažování a dochází k zahnání únavy (5).

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK519490/, (2) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/, (3) názor autora, (4) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7504156/, (5) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4895748/







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden budete mít pocit, že musíte ve svém okolí něco změnit, abyste se zase cítili sami sebou. I kdyby to měla být úplná maličkost, nebudete mít klid, dokud se k této změně neodhodláte. Nenechte se odradit nepochopením svých nejbližš&ia... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat