Zase vám zvedli ceny za energie. Kdy můžete zrušit nevýhodnou smlouvu

20.04.2018 | Finance

V současné době nejeden dodavatel zvyšuje ceny či jednostranně mění obchodní podmínky vážící se ke smlouvě o dodávce energií. To nezní jako příliš dobrá zpráva, ale na druhou stranu lze této situace využít pro odstoupení od nevýhodné smlouvy.

Pokud dodavatel neoznámí změnu zákazníkovi individuálně, činí lhůta pro odstoupení tři měsíce od účinnosti změn. Změny ceníku či obchodních podmínek se proto vyplatí sledovat.

Zákon na vaší straně

Pokud dodavatel zvýší neregulovanou cenu elektřiny či plynu, tedy tu část ceny energií, jejíž výši může ovlivnit, nebo změní jiné smluvní podmínky způsobem, s nímž nesouhlasíte, můžete od smlouvy odstoupit. To vyplývá z občanského zákoníku i energetického zákona.

„Zvýšení cen či změny obchodních podmínek můžete využít za situace, kdy jste uzavřeli nevýhodnou smlouvu o dodávce energií na dobu určitou. Při odstoupení od smlouvy kvůli zvýšení cen či změně obchodních podmínek vůči vám totiž dodavatel nemůže uplatňovat žádné sankce,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Kolik mám času?

Lhůty pro odstoupení se liší v závislosti na způsobu, jakým dodavatel zákazníka o celé věci informuje. Pokud vám dodavatel změnu náležitě neoznámí, máte právo odstoupit od smlouvy bez uvedení důvodu do tří měsíců od data zvýšení ceny nebo změny jiných smluvních podmínek.

Jestliže vám naopak dodavatel oznámí změny náležitým způsobem, tedy nejpozději 30 dní před jejich účinností, přičemž vás současně poučí o vašem právu na odstoupení od smlouvy, můžete odstoupit od smlouvy nejpozději desátý den přede dnem účinnosti změny.

Zákazník musí mít informace

A jak vypadá náležité oznámení změny? Energetický regulační úřad již dříve řekl, že změna musí být zákazníkovi oznámena individuálně a musí být prokazatelné, že mu oznámení došlo. Nestačí tedy například informaci o změně zveřejnit na webových stránkách či vyvěsit v provozovně dodavatele.

„Dodavatel musí oznámení zákazníkovi doručit, typicky prostřednictvím pošty, e-mailu nebo sms. Jinak se nebude k oznámení přihlížet a zákazník bude mít právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě tří měsíců od účinnosti změny,“ uvádí Lukáš Zelený.

Co vlastně platí

Někteří dodavatelé mění ceníky či obchodní podmínky tak, že jsou platné pro všechny jejich smlouvy o dodávce elektřiny či plynu, případně pro jednotlivé produktové řady. Jiní dodavatelé novelizují ceníky či obchodní podmínky pro smlouvy uzavřené v různých obdobích zvlášť. Ke stejnému okamžiku tak mohou pro různé skupiny zákazníků platit různé podmínky. Je proto na místě si zjistit, jaké ceníky a obchodní podmínky pro vás aktuálně platí.

„Platnost a znění jednotlivých dokumentů byste měli ideálně kontrolovat každé tři měsíce, abyste eventuálně stihli od smlouvy v případě změn odstoupit,“ doporučuje Zelený.






Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden bude pro tebe zvláště silný v oblasti tvé kreativity a emocionálního výrazu. Soustřeď se na sebeobjevování a nauč se ocenit své vlastní umělecké schopnosti, i když se ti zdají méně zkušené než ostatních. Buď s... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

7 Příspěvků
Poslední příspěvek 3.5.
16 Příspěvků
Poslední příspěvek 3.5.
19 Příspěvků
Poslední příspěvek 2.5.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat