Nastavte svým dětem rodičovskou kontrolu. Včera bylo pozdě! Čím déle totiž brouzdají po sociálních sítích, tím se jejich intelektuální kapacita a školní výsledky mohou zhoršovat.
Pro dnešní mládež je život online stejně reálný jako ten offline. Asi nemá cenu dětem vyprávět, že v dobách našeho dospívání jsme dny trávili venku na hřišti a jediným spojením se světem byla domácí pevná linka. Jen stěží si něco takového dokážou představit! Moderní zábava probíhá diametrálně jinak, a to hlavně na sociálních sítích. Navazují se tady nová přátelství, sledují aktuální trendy, sdílí virální videa a komunikuje s vrstevníky. Pro nás rodiče je obtížné do toho zasahovat, je to však nezbytné.
Škodlivé virtuální rozptýlení
Úměrně s tím, kolik času děti tráví na těchto platformách, klesá jejich intelektuální kapacita, čímž se zhoršují i školní výsledky. Kalifornští vědci dospěli k názoru, že se to nejvíce týká čtení, slovní zásoby a paměti (1). Stačí brouzdat po síti pouhou jednu hodinu denně, aby dotyční v testech zaměřených na kognitivní schopnosti dosáhli horšího skóre o jeden nebo dva body, u tříhodinového denního sledování sociálních médií jde už o 5 bodů a více.
Online překážky dobrého vysvědčení
Komentář k výsledkům poskytl americkému deníku The Washington Post také americký ředitel dětské neurologie Sanjeev Kothar. Podle něj je velmi zajímavé, že jak populace s nízkým, tak i s vysokým užíváním sociálních médií vykazuje špatné akademické výsledky (2). Tento lékař má podezření na dvojí problém. Dle jeho názoru žáci mohou používat tyto platformy během vyučování, což jim naprosto narušuje soustředění a brání v učení. Často také na síti zůstávají vzhůru dlouho do noci, čímž se vysvětluje nevyspání a snížená výkonnost následujícího dne.
A může být hůř
To všechno ale nespočívá pouze v celkovém čase stráveném u monitoru. „Uživatelé se přímo zapojují do obsahu, reagují, komentují a neustále přijímají nové podněty. To vyžaduje od mozku větší a intenzivnější pozornost, v důsledku čehož nemá dostatek kognitivních schopností ani paměti, aby se mohl soustředit na školní výkon,“ vysvětluje Sanjeev Kothar. Že sociální média poškozují duševní zdraví dospívajících, protože mění ovládání chování a zvyšují riziko deprese, to odborníci tuší už delší dobu (3).
Zdroje: (1) https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2839941?guestAccessKey=c8bce59a-f799-4c36-817e-dd2c05cf6ae4&utm_source=for_the_media&utm_medium=referral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm_term=101325, (2) https://nypost.com/2025/10/15/health/social-media-is-hurting-kids-memory-vocabulary-study/, (3) https://www.hhs.gov/sites/default/files/sg-youth-mental-health-social-media-advisory.pdf
Sledujte nás na sociálních sítích: