Základní pravidla pro pracovní e-maily. Dodržujete je?

Komunikace e-mailem se stala naprosto běžnou součástí našich životů. Pracovních i osobních. Ovšem především v pracovní oblasti vyžaduje psaní e-mailů dodržování určitých základních pravidel.

Která patří k těm nejdůležitějším?

Pracovní pošta neslouží k osobní komunikaci

Většina společností má toto základní pravidlo přímo v pracovním řádu, ovšem i kdyby to bylo jen pravidlo nepsané, je rozhodně třeba mít je na paměti. Nejen proto, že pracovní e-maily bývají zaměstnavatelem monitorovány. Pro soukromé záležitosti slouží freemaily, psát si osobní sdělení z pracovní adresy je neprofesionální.

Máme oslovení a rozloučení

E-maily by měly mít i určitou formu. Především byste adresáta měli vždy správně oslovit, a to buď jménem, nebo titulem, případně funkcí (tedy například „Vážený pane Nováku/pane doktore/pane řediteli“). Pamatujte, že v případě oslovování jménem je nutné dodržovat skloňování, tedy že oslovujeme 5. pádem („pane Nováku“, nikoli „pane Novák“). Na konci e-mailu by pak mělo být náležité ukončení (např. „S pozdravem“) a především váš podpis.

Gramatika je důležitá

Psaný projev o vás hodně napoví, a tak si nezapomeňte každý pracovní e-mail před odesláním přečíst. Ojedinělý překlep nebo chybějící čárku vám adresát jistě odpustí, ale e-mail plný chyb jen potvrzuje, že vám jeho příjemce nestál ani za to, abyste si to, co jste napsali, po sobě zkontrolovali. A to je výrazem neúcty.

Ne každý musí být v kopii

Funkce „kopie“ (případně „skrytá kopie“) nebo „odpovědět všem“ jsou sice užitečnými nástroji, ale mnozí lidé je nadužívají. Pokud se konverzace, jež se z původně hromadného e-mailu časem vyvinula, už netýká všech adresátů, není třeba jim zaplňovat schránku dalšími desítkami zpráv.

„Předmět“ je klíčový

Políčko „předmět“ by mělo být vždy vyplněno! Měli byste v něm heslovitě shrnout, čeho se obsah e-mailu týká. Pro zpětné vyhledávání v poště je to velmi užitečný nástroj. Mimochodem, někteří lidé si pletou „předmět“ s tělem e-mailu. Samotnou zprávu do tohoto políčka nikdy nepište.

I e-maily mají „pracovní dobu“

Po večerech, o víkendech nebo na dovolené by měly e-maily odpočívat. Jistě, existují i výjimečné situace, kdy se prostě musíte připojit i od moře, ale neměli byste kontrolovat poštovní schránku každých 15 minut. Některé společnosti dokonce svým pracovníkům zakazují komunikovat s klienty mimo pracovní dobu.

Někdy je lepší osobní komunikace

E-maily jsou skvělým pomocníkem v komunikaci. Ovšem psaná forma v sově skrývá několik rizik, například že obsah sdělení nebude přesně pochopen tak, jak jste zamýšleli. Pokud tedy máte tu možnost, zvolte u sdělení, u něhož takové riziko hrozí, osobní kontakt s potenciálním adresátem. vyvarujete se tak nepříjemnostem s dalším a dalším vysvětlováním.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden vám přinese nové příležitosti v oblasti vztahů. Pokud jste ve vztahu, může dojít k prohloubení vaší vzájemné komunikace a pochopení. Nezadaní Berani by mohli potkat někoho zajímavého na nečekaném místě. Buďte otevření... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat