Přihlášení na Bety.cz

Neplatné uživatelské jméno nebo heslo

Zapomněla jste své heslo?

Pokud žádný z uvedených účtů nemáte, zaregistrujte se zde

Co je nového

.

Nové zprávy

Nemáte žádné nové zprávy

Potřebujete reklamovat zboží. Nenechte se odbýt, máte svá práva

Ano, to jsme MY ŽENY v redakci Bety.cz. Jsme jedinečné, tak jako každá z vás! Jsme jako puzzle, kde je na první pohled každý kousek jiný, ale když je dáte dohromady, perfektně to sedí!

Zobrazit další články autorky

4. 11. 2019 | Finance

Obchodníci se při přijímání a vyřizování reklamací dopouštějí mnohých nešvarů, které však běžný spotřebitel snadno neodhalí. Kupující by se proto měli poměrně dobře orientovat v právních předpisech a vědět, co si nemusí nechat líbit. Ve kterých situacích se vyplatí zpozornět?

Uplatnění reklamace

Přijetí zboží k reklamaci je povinností prodávajícího a nemůže jej odmítnout ani v případě, kdy se domnívá, že reklamace není oprávněná. Při uplatnění reklamace nemusí spotřebitel dodat příslušenství, pokud je zjevné, že s ním vytýkaná vada vůbec nesouvisí. Stejně tak nemusí prodejci odevzdat telefon, pokud reklamuje jenom nabíječku. Prodávající nemůže odmítnout přijetí reklamace ani v případě, že je zboží zašpiněné nebo že jsou na něm viditelné známky opotřebení.

Uplatňuje-li spotřebitel reklamaci, musí mu prodávající vždy vystavit reklamační protokol. „Trvejte zejména na tom, aby v něm bylo uvedeno přesné datum zahájení reklamačního řízení a způsob vyřízení reklamace, který požadujete. Reklamační protokol by měl obsahovat také popis stavu zboží v době uplatnění reklamace. To může být důležité zejména tehdy, pokud se vám zboží vrátí poškozené,“ říká ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a ze zkušenosti právní poradny dodává: „Často se setkáváme s případy, kdy jsou reklamace elektroniky zamítány s tím, že došlo k oxidaci, neboť do zařízení vnikla kapalina. I v této situaci lze argumentovat odkazem na popis stavu zboží v reklamačním protokolu.“

Má-li spotřebitel sjednáno pojištění poškození či krádeže zboží, měl by si pohlídat také, aby se prodávající jednoduše nezbavil své odpovědnosti za vady nahlášením pojistné události pojišťovně. Neuplynula-li dosud u poškozeného výrobku záruční doba, není třeba vyžadovat pojistné plnění.

Reklamační lhůta

Pokud reklamuje zboží spotřebitel, musí prodávající reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. V rámci této lhůty musí stihnout vadu posoudit, o reklamaci rozhodnout, provést případnou nápravu a ještě spotřebitele o vyřízení reklamace informovat. Aby prodávající tuto povinnost splnil, nestačí, že zákazníkovi zkusil zavolat z neznámého čísla a nedovolal se.

Reklamační lhůtu lze dohodou stran prodloužit, je k tomu však nutný výslovný souhlas spotřebitele. „Rozhodně nelze považovat za dohodu, pokud máte na reklamačním protokolu předtištěnou informaci o tom, že reklamace bude vyřízena do 60 dnů. Nenechte si v žádném případě namluvit, že reklamační lhůta běží až od chvíle, kdy se zboží dostane na reklamační oddělení. Důležitý je okamžik uplatnění reklamace,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová.

Vyřizování reklamace

Prodávající se při vyřizování reklamace vždy musí zabývat právě tou vadou, kterou spotřebitel vytýká. Spotřebitel by si neměl nechat líbit zamítnutí reklamace nefunkčního softwaru z důvodu, že telefon přinesl s prasklým displejem. „Pokud vám prodávající reklamaci zamítne, nesmí bez vašeho výslovného přání provádět mimozáruční opravu, a to ani bezplatnou. Fakticky by vám tím totiž bránil v možnosti rozporovat jeho rozhodnutí o reklamaci. Zároveň v tom lze spatřovat snahu vyhnout se povinnosti vrátit peníze v případě vícenásobné reklamace stejné vady,“ říká Eduarda Hekšová.

Uznaná reklamace ještě neznamená konečné vítězství. Když už obchodník reklamaci uzná, většinou se i tak snaží zuby nehty udržet svého zákazníka a vymýšlí způsoby, jak se vyhnout vrácení peněz. Pokud spotřebiteli například nabídne výměnu zboží za jiné ve stejné hodnotě, neboť jím reklamovaný typ zboží už neprodává, nebo mu vnucuje namísto peněz poukázku na další nákup, nemusí na takové řešení zákazník přistoupit.

Náklady reklamace

Náklady reklamace nese vždy prodávající a nemůže po spotřebiteli požadovat jejich proplacení ani v případě, že je jeho reklamace neoprávněná. Někdy se obchodník pokusí zajistit si náhradu vynaložených nákladů tím, že spotřebiteli zboží ze zamítnuté reklamace zašle na dobírku. Takové jednání si už ale skutečně koleduje o podnět České obchodní inspekci.

Svět potřebuje vědu a věda potřebuje ženy: Zapojte se do ...

Zabijačkový guláš

Zabijačkový guláš

13 hlasů
1h a 20min 648 kJ 110 Kč

Nejčtenější články

Tip na oběd

Hovězí guláš

11 hlasů
50min 312kJ 180 Kč

Hovězí guláš s brambory v římském hrnci.

Rybí filé s liškami

0 hlasů
1h a 25min 575kJ 200 Kč

Netradiční, ale skvělá kombinace ryby a hub.

Poradny

Zaměstnavatel nepřihlásil zaměstnance, jak postupovat?

Dobrý den, Heleno,pokud má Váš manžel se zaměstnavatelem uzavřenou pracovní smlouvu nebo dohodu o... Více

S kým mám řešit nemocenskou po přepisu firmy?

Dobrý den,z Vašeho dotazu bohužel nevyplývá, co se dělo po ukončení Vaší nemocenské (dočasné prac... Více

Beran

Horoskopy Beran

21. 3. - 20. 4. změnit

Vztahem se prožene menší přeháňka. Budete mít totiž pocit, že se vám váš partner vzdaluje. Strach však plodí negativní pocity a neustálým uháněním rozhodně nic nezachráníte. V klidu si s protějškem promluvte. Uvidíte, že ...

Více