Životopis: Co musíte vědět, abyste uspěli?

Vstupenka na pohovor, nebo konec nadějí na novou práci? Aby váš životopis zabodoval mezi desítkami jiných, musí zaujmout „na první dobrou“. Často k tomu stačí jen pár kliků myší.

Určitě ten pocit dobře znáte. Objevíte inzerát na pracovní pozici, kterou jako by vám někdo ušil na tělo. Ale na konci textu, v němž jste se dokonale poznali, čeká věta, která vám spolehlivě zkazí náladu: Pošlete nám svůj životopis! Vytvořit přesvědčivé CV přitom není těžké – stačí se držet několika osvědčených pravidel, která při práci využívají reklamní textaři. Tedy lidé, pro něž je psaní textů, které musejí okamžitě zaujmout a motivovat, doslova denním chlebem.

Máte na to třicet vteřin. Možná jen patnáct

Průměrný personalista věnuje jednomu životopisu pár desítek vteřin. Někteří rutinéři si dokonce vystačí s patnácti sekundami. A že by se zdržovali s tiskem životopisu, o tom nemůže být řeči – prohlíží si ho pouze na monitoru. A právě v tom se skrývá vaše šance, jak vyniknout mezi záplavou ostatních životopisů, které se podobají jeden druhému jako vejce vejci.

Donuťte personalistu, aby se začetl

Čtení na obrazovce počítače a na internetu je totiž v mnohém výjimečné. Již v roce 1997 odhalil jeden z klasiků internetového marketingu Jakob Nielsen, že lidé na webu ve skutečnosti nečtou, pouze „skenují“ text a zachytávají se pohledem na výrazných prvcích (např. na ztučněných pasážích). Z těchto záchytných bodů skládají v mysli kostru sdělení. Pouze pokud je tato osnova zaujme, přejdou k detailům. Jiný klasik online marketingu Gerry McGovern popsal chování uživatele internetu takto: „Nepřišel jsem si s vámi vyměňovat komplimenty. Vím velmi dobře, co hledám. Spěchám a jsem nervózní.“ Co z toho vyplývá pro uchazeče? Pokud v životopisu využijí triky internetových textařů, mají mnohem větší šanci zaujmout personalistu, zavaleného stovkami žádostí o totéž místo.

Jak využít marketing při tvorbě životopisu

Průběh „čtení“ na webu probíhá zhruba takto: Uživatel registruje nejdříve titulek, stručnou anotaci (shrnutí), pak fotografie, mezititulky a zvýrazněné pasáže. Pozornost přitáhnou i kratší odrážkové seznamy, přehledné tabulky a infoboxy. Jak to využít při tvorbě životopisu? „Stačí řadit informace od hlavního sdělení k podrobnostem a od aktuálních po ty nejstarší,“ říká Radim Karlach z Jistá práce.cz. „Umístěte na začátek životopisu krátké shrnutí svých předností. Používejte titulky a mezititulky, a hlavně zvýrazněte stěžejní pasáže, o nichž si podle popisu pozice myslíte, že je zaměstnavatel ocení. Díky tomu bude text přehledný a čtení záživné. Jednolitý text naopak čtenáře unavuje a hrozí, že personalista životopis přejde jako málo zajímavý.“

Rozhodují maličkosti. Nezapadněte, zaujměte!

Navzdory skutečnosti, že životopis lze vylepšit použitím těchto jednoduchých prvků, portály práce i různé poradní weby o zmíněné metodě mlčí. Proto také drtivá většina uchazečů tyto vychytávky nevyužívá. Přitom i jediná, ale důležitá informace, kterou personalista v záplavě žádostí o totéž místo hledá a nalezne, může rozhodnout o postupu do dalšího kola. Těch několik kliků myší, které důležité údaje zvýrazní a odliší váš životopis od drtivé většiny ostatních, za novou práci určitě stojí.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden vám přinese nové příležitosti v oblasti vztahů. Pokud jste ve vztahu, může dojít k prohloubení vaší vzájemné komunikace a pochopení. Nezadaní Berani by mohli potkat někoho zajímavého na nečekaném místě. Buďte otevření... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat