Prevenci osteoporózy máte ve svých rukou

Pravidelná fyzická aktivita vám nic neříká a nepotrpíte si ani na zdravou stravu? Pokud navíc kouříte a pijete alkohol, vaše kosti začnou řídnout dřív, než řeknete švec. Dokážete svůj životní styl trochu změnit?

Osteoporóza je stav, kdy se kosti stávají porézní a tím pádem i křehčí a náchylnější ke zlomeninám. Že je tato choroba nedílnou součástí stárnutí a mladším ročníkům se vyhýbá? To se úplně říci nedá. Co všechno ji způsobuje a jaká preventivní opatření doporučují odborníci?

Hormony a cigarety udělají své

Odhaduje se, že osteoporózou trpí přibližně 200 milionů lidí po celém světě. Statisticky je pak toto onemocnění více přisuzováno ženám, a to kvůli postupnému úbytku hormonu estrogenu. Kromě něj se ale na seznamu strůjců objevují i jiné faktory, kupříkladu diabetes, genetické dispozice, konzumace alkoholu nebo kouření. Roli zde sehrávají také špatné stravovací návyky a ledvinové i jaterní poruchy. K rozvoji osteoporózy rovněž přispívá nadmíra sezení a kofeinu, stres či vnitřní nesoulad s právě prožívanou životní situací. Není toho málo, viďte?

Správný jídelníček jako alfa i omega

Pokud nechcete zmíněné patálii chodit naproti ani trochu, soustřeďte se na vápník. Pro lepší vstřebatelnost a větší podporu při tvorbě kostní hmoty je ale nutné užívat ho v kombinaci s vitaminem D. Přísun obou jmenovaných živin vám pak zajistí kupříkladu mák, ryby, listová zelenina, mléčné výrobky, tofu, ořechy, různé druhy semínek a sušené ovoce. Vsadit samozřejmě můžete i na doplňky stravy s jejich obsahem. Sluší se zmínit, že i takový zelený čaj je báječná medicína, protože zprostředkovává látky, které řídnutí kostí zpomalují. Co dalšího by vás mohlo ochránit?

I malá aktivita svede velké zázraky

Experti trvají na tom, že v prevenci osteoporózy je klíčová především pravidelná fyzická aktivita. Podle některých studií jsou vhodné sporty, kde se střídá vytrvalostní a rychlostní pohybová složka. Hodně výhodná je ovšem i obyčejná turistika, na níž si lékaři cení toho, že ji může provozovat každý, zatímco představuje minimální riziko úrazů. Tedy alespoň v porovnání s adrenalinovými činnostmi. Nabízí se otázka – jak často vyrážíte na procházky?






Celkem 2 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Dotahujte do konce vše, co začnete – a to jak v pracovní, tak i osobní oblasti. Nezačínejte rozhovor, který nebudete schopni uzavřít, nejděte do sporu, pokud už je předem jasné, že jej nevyřešíte. Přiděláte si tím totiž spoustu starostí navíc &n... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

20 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
4 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat