Nedostatek vitaminu D vede k demenci

Víte, jaká je denní doporučená dávka vitaminu D? Že ne? Už tímhle riskujete demenci a mozkovou mrtvici. Právě tato látka je pro prevenci zásadní!

Mezi zdravotníky, lékaři i spotřebiteli je všeobecně známo, že vitamin D přináší tělu obrovské výhody. Tato látka bývá nepostradatelná pro absorpci i samotné využití vápníku a fosforu. Zároveň podporuje správnou činnost svalů a účastní se procesu dělení buněk, přičemž posiluje imunitní systém a předchází rakovině. Klíčová je také pro látkovou výměnu a nervové přenosy (1). Hlídáte si její příjem? Pokud nechcete skončit s demencí, tak byste měli.

Prevence? To je základ!

Věřili byste tomu, že když budete mít vitaminu D málo, může se vám snížit objem mozku? Zní to asi děsivě, ale vědci (2) si za tímto tvrzením skálopevně stojí. Onen snížený objem pak pochopitelně omezuje kognitivní funkce, což postupem času může vést nejen k demenci, ale i mrtvici. Tak nějak by se daly citovat závěry výzkumu (2) publikované v magazínu American Journal of Clinical Nutrition. Opravdu je situace až tak vážná?

Nepodceňujte to, co vás může ohrozit

Zmíněná studie (2) podporovaná Národní radou pro zdraví a výzkum (National Health and Medical Research Council) analyzovala data 294 tisíc účastníků britské Biobanky. Pomocí metody nelineární Mendelovské randomizace pak autoři zkoumali náchylnost respondentů k demenci i jejich tělesné zásoby vitaminu D.

„Naše studie je první, která se zabývá souvislostí velmi nízkých hladin vitaminu D s demencí a mrtvicí, a to pomocí robustních genetických analýz mezi velkou populací. Na základě našich poznatků se domníváme, že až 17 procentům diagnostikovaných případů lze předejít zodpovědnějším užíváním této živiny,“ popisuje vědecká výzkumnice a spoluautorka zmíněné studie Elina Hyppönen. „Demence je progresivní a vysilující nemoc, která devastuje jednotlivce i celé rodiny. Pokud jsme tuto realitu schopní změnit něčím tak jednoduchým, jako je užívání vitaminu, můžeme ovlivnit život našich blízkých i milionů dalších lidí,“ uzavírá Elina Hyppönen. Sluší se připomenout, že denní doporučená dávka „déčka“ je podle legislativy Evropské unie pro dospělé osoby stanovena na 5 mikrogramů.

Zdroje: (1) www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6337085/, (2) www.academic.oup.com/ajcn/advance-article/doi/10.1093/ajcn/nqac107/6572356?login=false







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Toasty na česnekovém másle

(24 hlasů)

Snídaně s jahodami

(19 hlasů)

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Dotahujte do konce vše, co začnete – a to jak v pracovní, tak i osobní oblasti. Nezačínejte rozhovor, který nebudete schopni uzavřít, nejděte do sporu, pokud už je předem jasné, že jej nevyřešíte. Přiděláte si tím totiž spoustu starostí navíc &n... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

20 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
4 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat