Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pátek 19. září | svátek má  Zita
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Bohužel, u tohoto článku
není žádný soutěžní kód.
Pokračujte na další článek.

Přečtěte si pravidla soutěže

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Sbírejte s Bety.cz soutěžní kódy a vyhrajte skvělé ceny!

Sbírejte s Bety.cz soutěžní kódy a vyhrajte skvělé ceny!

Zábava| včera

Letnímu počasí pomalu odzvonilo, ale to vůbec není důvod ke smutnění! Pořád totiž probíhá naše úžasná soutěž na Bety.cz!

Odpustí vám NEVĚRU? Pravda podle znamení!

Odpustí vám NEVĚRU? Pravda podle znamení!

Názory na nevěru jsou pouze dva. Jedni si myslí, že je špatná a trestuhodná, ti druzí ji brání, protože podle nich může vztah okořenit. Co ale dělat, když už se „to“ stane a není cesty zpět? Máte se přiznat k selhání? Odpustí vám vaše láska? Záleží na tom, v jakém je znamení!

ŠÍLENÉ  fotky TĚHULEK: Kdo jim dal do ruky foťák?!

ŠÍLENÉ fotky TĚHULEK: Kdo jim dal do ruky foťák?!

Říká se, že hormony s vámi během těhotenství udělají své. Ovšem u žen z naší galerie se opravdu vyřádily!

UMŘETE BRZO? Prozradí to vaše míry v pase!

UMŘETE BRZO? Prozradí to vaše míry v pase!

Kdo má v pase více než polovinu své výšky, měl by se zamyslet nad svým životním stylem a rychle a radikálně ho změnit tak, aby zhubnul a žil zdravěji. Londýnští vědci zjistili, že jedinci mající v pase více než polovinu své výšky totiž umírají předčasně. A to až o dvacet let.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Začínáte si uvědomovat, že ž vám zbývá jen posledních pár dnů na projekt (a nemusí se jednat jen o ten pracovní, ale i soukromé snažení), který ve vašem životě hraje důležitou roli. Proto bude příští týden v této oblasti kritický. Nepanikařte a zkuste se nejprve nad vším pořádně zamyslet. Ke svým nejbližším pak buďte maximálně upřímní – neunikne jim totiž, že vás něco trápí. Snažte se je ale nestresovat. K velmi zajímavé události dojde v životě Beranů ve čtvrtek!

soutěž

Vyhrajte měsíc s výrobky Jaroměřické mlékárny!

Vyhrajte měsíc s výrobky Jaroměřické mlékárny!

Z Jaroměřické mlékárny pro celou vaši rodinu!

Soutěž probíhá od 15. 9. 2014 do 22. 9. 2014

anketa

Schováváte doma staré oblečení?


dítě dne

Poslední rajčátka ze zahrádky 18. 9. 2014

Poslední rajčátka ze zahrádky

  • 3/5
Celkem 3
další

Tip na večeři

oblíbené pečené kuře

Pečené kuře s italským kořením

Celkový čas: 1h a 20min

Energie: 1636 kJ

Cena: 110 Kč


	Šťavnaté závitky z hovězího masa plněné sýrem.

Hovězí závitky s čedarem

Celkový čas: 1h a 45min

Energie: 698 kJ

Cena: 190 Kč


	Grilované plátky masa se zeleninou a dresinkem.

Salát z grilovaného kuřecího masa

Celkový čas: 50min

Energie: 256 kJ

Cena: 90 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.