Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
sobota 23. května | svátek má  Vladimír
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Trik s vagínou, který zvládnou jen ty nejlepší: Splňte mu sen!

Trik s vagínou, který zvládnou jen ty nejlepší: Splňte mu sen!

Sex a vztahy| 21.5.2015

Říká se, že na sex stačí ženě roztáhnout nohy. Není to pravda, a proto tento "levný" trik přenechejte líným milenkám a vy zkuste něco, co (ne)dokáže každá.

Flirt podle znamení: Jak svádí Blíženec nebo Rak?

Flirt podle znamení: Jak svádí Blíženec nebo Rak?

Sex a vztahy| včera

Je tu léto neboli období seznamování, vášně a všudypřítomného flirtu! Jakým způsobem zájem o vás dává najevo Blíženec nebo Rak? Tohle jsou sváděcí techniky jednotlivých znamení zvěrokruhu!

10 znamení, že žijete v MRTVÉM vztahu!

10 znamení, že žijete v MRTVÉM vztahu!

Vztahy| 18.5.2015

Začínáte si pohrávat s myšlenkou, že váš vztah není, co býval, a že je možná na čase se rozejít? Možná máte pravdu. Jak poznat, že s partnerem/partnerkou ztrácíte čas a mládí? Víme to!

PENIS prozradí, kterou polovinu mozku MUŽ používá!

PENIS prozradí, kterou polovinu mozku MUŽ používá!

Sex a vztahy| 20.5.2015

Mužský pohlavní orgán je opředen řadou mýtů a pověr. Existují však vědecky prokázaná fakta, která na první dojem znějí jako hlouposti. Kupříkladu při pohledu na visící mužův penis, když není v erekci, lze odhadnout, kterou část mozku používá. Visí-li doleva, je u muže aktivnější levá hemisféra. A naopak. Visí-li doprava, používá spíš pravou polovinu mozku.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Ačkoli obvykle nemíváte problémy s respektováním autorit, tento týden se ponese ve znamení vašeho vnitřního boje právě s rozhodnutími některých z nich. Jako silná osobnost s poměrně jasnými zásadami a silným svědomím máte problém, pokud vás někdo nutí do věcí, s nimiž nejste vnitřně srozuměni. A pokud je to navíc člověk, kterého musíte či chcete respektovat, vaše rozpolcenost dosahuje vrcholu. Jak se zachováte, může významně ovlivnit vaše další směřování. Zvažte proto důkladně všechna pro a proti!

anketa

Umíte plést?



dítě dne

Už mám hlad 21. 5. 2015

Už mám hlad

  • 4/5
Celkem 23
další

Tip na oběd


	Bramborový salát s houbami.

Letní bramborový salát s houbami

Celkový čas: 45min

Energie: 362 kJ

Cena: 50 Kč

    burgery z krůtího masa s pikantní dušenou  zeleninou

Burgery s pikantní zeleninou a opečenou bagetou

Celkový čas: 1h a 15min

Energie: 303 kJ

Cena: 199 Kč


	Zajímavý francouzský recept na polévku.

Čokoládová polévka

Celkový čas: 40min

Energie: 686 kJ

Cena: 105 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.