Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
neděle 23. listopadu | svátek má  Klement
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

SOUTĚŽTE s vůněmi HUGO BOSS o značkové náramky Trollbeads a vyhrávejte každou hodinu! Exkluzivně ...

SOUTĚŽTE s vůněmi HUGO BOSS o značkové náramky Trollbeads a vyhrávejte každou hodinu! Exkluzivně ...

Krása a móda| 17.11.2014

Příběhy tak jedinečné, jako jste vy. Vůně o nás prozrazují mnohé, dělají nás tím, kým jsme – originálem. Stejně jako šperky, kterými se zdobíme.

Pánové, tohle v posteli opravdu CHCEME!

Pánové, tohle v posteli opravdu CHCEME!

Sex a vztahy| 21.11.2014

Server yourtango.cz zveřejnil výsledky průzkumu provedeného u tisícovky žen, jichž se autoři ptali na to, co je při sexu vzrušuje a co by chtěly, aby jejich partner v posteli dělal.

Posvítili jsme si na „Tesco kreditku“. Vyplatí se?

Posvítili jsme si na „Tesco kreditku“. Vyplatí se?

Finance| 17.11.2014

Kreditní karty jsou dnes už poměrně běžnou součástí našich peněženek a jejich poskytovatelé se předhánějí v nabídce služeb, které s kartou souvisejí. Před časem představilo novou Clubcard kreditní kartu Premium i Tesco Finanční služby. Co tato karta nabízí svým držitelům? A vyplatí se o ní uvažovat?

Jak přežít nečekané setkání se svým »ex«...?

Jak přežít nečekané setkání se svým »ex«...?

Vztahy| 21.11.2014

Rozešli jste se, ještě jste tak úplně rozchod nepřekonali, ani jeden z vás moc nestojí o setkání a najednou je to tu. Z ničeho nic na sebe natrefíte třeba v obchodě nebo na ulici. Jak přežít tu chvíli trapnosti?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Tento týden budete mít pocit, jako že vám patří svět a nic vám nemůže „skočit“ do cesty. Snažte se v sobě najít trochu pokory a berte více ohled na druhé, kteří mohou být vaším suverénním postojem zaskočeni. Nechávejte své nejbližší více nahlédnout do vašich plánů. Možná kousek své dobré nálady přenesete i na ně, za což vám budou vděční!

soutěž

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Soutěžte o výrobky Yves Rocher!

Soutěž probíhá od 14. 11. 2014 do 30. 11. 2014

anketa

Podle čeho jste vybírala/vybíráte snubní prstýnky?





dítě dne

Že to zmáčknu 21. 11. 2014

Že to zmáčknu

  • 4/5
Celkem 3
další

Tip na oběd


	Recept na slaný koláč z rýže.

Slaný rýžový koláč

Celkový čas: 1h a 30min

Energie: 765 kJ

Cena: 135 Kč


	Teplý salát jako předkrm.

Teplý avokádový salát

Celkový čas: 35min

Energie: 1379 kJ

Cena: 140 Kč


	Zeleninový vývar doplněný kapustou a brambory.

Vývar s brambory a kapustou

Celkový čas: 35min

Energie: 238 kJ

Cena: 50 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.