Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
úterý 28. dubna | svátek má  Vlastislav
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

5 nejhorších věcí, kterých se dopouštějí ženy: Tyto zvyky vám dají u muže stopku!

5 nejhorších věcí, kterých se dopouštějí ženy: Tyto zvyky vám dají u muže stopku!

Vztahy| včera

Známe pět typicky ženských situací, ze kterých muži šílí. Z těchto se našim partnerům ježí všechny chlupy na těle.

Mějte sex 2krát týdně a vyděláte i víc peněz!

Mějte sex 2krát týdně a vyděláte i víc peněz!

Sex a vztahy| 23.4.2015

Nuda v posteli znamená také nudu na výplatní pásce. Zda aktivní pohlavní život vede k lepším výdělkům, nebo lepší výdělky k aktivnějšímu pohlavnímu životu, není jasné. Nicméně fakt je, že lidé souložící dvakrát až třikrát týdně vydělávají o 4,5 procenta více než ti, kteří souloží s menší frekvencí.

Horoskop na týden od 27. dubna do 3. května 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 27. dubna do 3. května 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| včera

Střelci, jako by se vaši kolegové v práci rozhodli, že vám závěr dubna nikterak nezpříjemní. Vodnáři, zábava a vzrušení. Tak by se daly charakterizovat dny, které jsou před vámi. Raci, romantika je konečně za dveřmi! Jako by se hvězdy rozhodly ukázat vám, že první máj je opravdu jako stvořený pro lásku. A co čeká další znamení?

VIBRÁTOR není jen pro »opuštěné holky«: V posteli ho chtějí už i chlapi!

VIBRÁTOR není jen pro »opuštěné holky«: V posteli ho chtějí už i chlapi!

Sex a vztahy| 23.4.2015

Hračky pro dospělé. Prý je muži i ženy stále více milují! V podstatě se jejich užívání stává zdravým životním stylem. Tak schválně, kolik toho máte pod postelí? A je váš partner proti umělákům?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Konečně se vám povede oprostit se od „změti“ svých pocitů a budete schopni se na problém, který už nějakou dobu řešíte s partnerem/partnerkou podívat bez emocí, tak nějak „svrchu“. A ke svému překvapení zjistíte, že jste k němu přistupovali ze špatného konce. To vám dá nejen možnost vše zdárně vyřešit, ale budete moci partnerovi/partnerce ukázat, že nejste pověstný tvrdohlavý Beran, který nepřipustí jiný náhled než svůj. A i to váš vztah pročistí a zharmonizuje (co víc si o prvním máji přát).

soutěž

Vyhrajte dárkové balíčky s Chefparade

Vyhrajte dárkové balíčky s Chefparade

V Chefparade se (nejen) vaří!

Soutěž probíhá od 20. 4. 2015 do 28. 4. 2015

anketa

Jak často chodíte na masáž?




dítě dne

Ukřičené vstávaní 27. 4. 2015

Ukřičené vstávaní

  • 3/5
Celkem 34
další

Tip na oběd

treska zapečená s olivovou tapenádou,zakysanou smetanou a sýrem

Ryba zapečená s tapenádou

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 449 kJ

Cena: 245 Kč


	Pórková polévka s česnekem a taveným sýrem

Polévka se smetanovým sýrem

Celkový čas: 40min

Energie: 202 kJ

Cena: 80 Kč


	Grilovaná vepřová svíčková s chuti hořčice a pomerančové marmelády.

Vepřová svíčková na francouzském chlebu

Celkový čas: 40min

Energie: 1019 kJ

Cena: 75 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.