Přihlášení na Bety.cz

Neplatné uživatelské jméno nebo heslo

Zapomněla jste své heslo?

Pokud žádný z uvedených účtů nemáte, zaregistrujte se zde

Co je nového

.

Nové zprávy

Nemáte žádné nové zprávy

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Pořád ještě nechápe, že je z ní máma...A ani si nemyslí, že ji ten pocit opustí :) Ujídá malé Lucince a pak láteří nad váhou. Nadšeně testuje všechny dobroty, co do redakce dorazí.

Zobrazit další články autorky

18. 6. 2012 | Děti a rodina

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Pozor, dojemné! Nevěsta rozplakala kostel i ženicha! (VIDEO)

Těhulky, mlsejte: Kakao a čokoláda v těhotenství prospívají

KOMERČNÍ SDĚLENÍ

Nejčtenější články

TESTOVÁNÍ: Usnadněte si úklid s mopy Vileda  Easy Wring Ultramat

TESTOVÁNÍ: Usnadněte si úklid s mopy Vileda Ea...

Módní trendy letošním zimy. Buďte za hvězdu i na sjezdovce!

Módní trendy letošním zimy. Buďte za hvězdu i n...

Na postavu snů vám stačí 30 minut: Víme, jak na to!

Na postavu snů vám stačí 30 minut: Víme, jak na...

Oslavte Valentýna netradičně: Sebeláskou a rozmazlováním

Oslavte Valentýna netradičně: Sebeláskou a rozm...

Testováno na tátovi: Čekání na Godota... vlastně na Viki

Testováno na tátovi: Čekání na Godota... vlastn...

Stydlivky, naučíme vás získat sebevědomí během 2 minut!

Stydlivky, naučíme vás získat sebevědomí během ...

Tip na večeři


	Ryby zabalené do parmské šunky a pečené v troubě.

Ryba se sušenými rajčaty

1 hlas
45min 412kJ 200 Kč

Ryby zabalené do parmské šunky a pečené v troubě.


	Polévka z čerstvé čekanky s restovanými kostičkami uzené slaniny.

Čekanková polévka

7 hlasů
40min 160kJ 65 Kč

Polévka z čerstvé čekanky s restovanými kostičkami uze...

Poradny

Jsem déle než rok v PN, jak to bude s další PN a PPM?

Dobrý den,jestliže jste vyčerpala celou podpůrčí dobu (380 dní), budete moci... více

Je možné žádat úřad práce o příspěvek na kauci?

Dobrý den,kauce na byt není něco, na co by úřad práce standardně přis... více

Beran

Horoskopy Beran

21. 3. - 20. 4. změnit

Ačkoli v poslední době cítíte, že to doma není tak růžové, jak by podle vašich přání a představ být mohlo (nebo spíše mělo), stále se vám nepovedlo najít příčinu tohoto stavu. Hvězdy vám však tento týden poskytnou vo...

Více