Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pátek 27. února | svátek má  Alexandr
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Zrodil se nástupce Agathy Christie?

Zrodil se nástupce Agathy Christie?

Zábava| 23.2.2015

Královna kriminálních románů Agatha Christie je považována za nepřekonatelnou autorku detektivek i desítky let po své smrti. Není spisovatel, který by se nechtěl alespoň přiblížit jejímu neopakovatelnému stylu a není milovník detektivní literatury, který by každou novou detektivku právě s Agathou nesrovnával. Jejím dílům zkrátka není rovno. Nebo je?

Po padesáti letech ho opustila manželka kvůli mladšímu. Uřízl si penis a hodil ho do řeky

Po padesáti letech ho opustila manželka kvůli mladšímu. Uřízl si penis a hodil ho do řeky

Třiasedmdesátiletý Turgut Oymen se nedokázal smířit s tím, že ho manželka po padesáti letech opustila kvůli mladšímu. Jeho milovaná Nese ho byla schopna nechat jen kvůli sexu. A tak se Turek uchýlil k zoufalému činu, uřízl si penis a hodil ho do řeky.

Neubližte svému miminku nekvalitní kosmetikou

Neubližte svému miminku nekvalitní kosmetikou

Děti a rodina| 24.2.2015

Lidská kůže je ochrannou bariérou, ale také transportérem, jehož prostřednictvím mohou malé molekuly některých chemických látek proniknout hluboko do těla a krevního oběhu. A týká se to především těch nejmenších.

Chcete mít SEX bez SEXU? Tady je návod!

Chcete mít SEX bez SEXU? Tady je návod!

Tak trochu jiné milování, které je sice náhražkou nebo alternativou toho klasického, ale příliš si s ním nezadá? Femorální pohlavní styk se hodí v několika případech! Kterých?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Zrozenci znamení Berana by se pro následující dny měli vyvarovat rozdávání nejrůznějších dobře míněných rad. Naopak by měli své nejbližší nechat dělat věci po svém, i když to znamená, že se spálí a budou dělat chyby. Pokud totiž svou přirozenou touhu ukazovat ostatním ten „správný“ směr neovládnete, může se stát, že se vaše snahy obrátí proti vám. Ačkoli vy chcete ostatním pomoci, oni by si váš postoj mohli vyložit jako mentorování a pokus o získání převahy.

anketa

Máte doma mikrovlnku?





dítě dne

Z toho bude velký sněhulák 27. 2. 2015

Z toho bude velký sněhulák

  • 3/5
Celkem 27
další

Tip na oběd


	Zapečená ryba se špenátovou omáčkou.

Tilapie se špenátem

Celkový čas: 60min

Energie: 409 kJ

Cena: 150 Kč


	Pikantní vepřové kousky na bílém víně se zázvorem.

Vepřové kousky na zázvoru

Celkový čas: 55min

Energie: 1003 kJ

Cena: 185 Kč


	Pokud vždycky v obchodě přemýšlíte, jak asi chutná avokádo a co se tak z něj dá uvařit, zkuste tyto jednoduché a chutné slané palačinky.

Slané palačinky s avokádem a paprikou

Celkový čas: 20min

Energie: 595 kJ

Cena: 91 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.