Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
středa 16. dubna | svátek má  Irena
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Dokonalé chutě jako v kavárně!

Dokonalé chutě jako v kavárně!

Zábava| 14.4.

Holandská společnost Douwe Egberts, která je proslulá výrobou kávy již od roku 1753, představila další novinku na trhu, díky níž si budete i doma připadat jako v nejlepší kavárně – ochucené instantní kávy.

Newyorčan žaluje domov důchodců: Poskytoval jeho matce zdarma STRIPTÉRY!

Newyorčan žaluje domov důchodců: Poskytoval jeho matce zdarma STRIPTÉRY!

Bernice Youngbloodová v lednu letošního roku v newyorském domově důchodců zažila pánský striptýz. A nebylo to poprvé. Svalnatému mladíkovi strkala dolarovky za slipy a vypadala u toho docela spokojeně. Pětaosmdesátiletá baptistka by si zřejmě sama nestěžovala, kdyby fotku nespatřil její syn. Ten se rozhodl ústav pro dožití seniorů zažalovat a hodlá vysoudit milion dolarů.

5 špatností, které chlapi přinášejí z porna do vaší postele!

5 špatností, které chlapi přinášejí z porna do vaší postele!

Porno může být užitečné i škodlivé. Záleží na úhlu pohledu a převážně na skutečnosti, co si z něj kdo vezme. Což o to, ženy ho tak vážně neberou, ale ti pánové… Jakým špekům muži podléhají ještě dnes? Je jich 5 a vy právem mějte strach, aby vám je milenec nechtěl představovat!

Děsíte se léta v plavkách? Co takhle začít včas?

Děsíte se léta v plavkách? Co takhle začít včas?

Jaro je za dveřmi a přichází období odhalování nejen jarních kabátků, ale především kil navíc.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Do velikonočního týdne si ještě ponesete nějakou tu únavu z týdne právě skončeného. V žádném případě ji ale neignorujte, naslouchejte více svému tělu a ve volných chvílích mu dopřejte alespoň nějaký odpočinek. Ne že byste k němu měli bezpočet příležitostí, v práci vás příliš oddechnout nenechají, ale každá chvilka strávená relaxací se počítá! Energii čerpejte především v rodině, partner či partnerka vás koncem týdne příjemně překvapí!

soutěž

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Injekční výplně uberou i 5 let!

Soutěž probíhá od 14. 4. 2014 do 28. 4. 2014

anketa

Byla jste někdy na pánském striptýzu?




dítě dne

Jéé mokro 16. 4. 2014

Jéé mokro

  • 5/5
Celkem 3
další

Tip na večeři


	Bramborák z kynutého těsta.

Pečený bramborák

Celkový čas: 1h a 15min

Energie: 649 kJ

Cena: 70 Kč


	Skvělý recept ze středomořské kuchyně na přípravu ryby.

Ryba na rajčatech

Celkový čas: 50min

Energie: 445 kJ

Cena: 150 Kč


	Podzimní salát s ořechy a hroznovým vínem.

Salát s hroznovým vínem

Celkový čas: 20min

Energie: 521 kJ

Cena: 75 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.