Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
čtvrtek 30. července | svátek má  Bořivoj
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Bohužel, u tohoto článku
není žádný soutěžní kód.
Pokračujte na další článek.

Přečtěte si pravidla soutěže

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Nedejte vedru šanci

Nedejte vedru šanci

Krása a móda| 28.7.2015

Letní počasí s vysokými teplotami je v plném proudu. Sluneční paprsky s sebou přináší i zvýšený UV index, který není radno podcenit. Pokud okolní teplota atakuje únosnou mez, je třeba vyrazit do protiútoku a bránit se.

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Sex a vztahy| 23.7.2015

Vedro, zapařené rozkroky a líbání k tomu? Už jen tak představa je hrozná! No jo, ale slunce zapadne a těla projdou sprchou. A co s načatým večerem? Jeho (a ostatně i váš) rozkrok se dá zchladit několika způsoby. Zalíbí se vám chladivé kondomy nebo gelové polštářky?

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

Určit si sama druh pleti, to je až zapeklitý úkol. Přitom všechny kosmetické a zkrášlující přípravky, respektive jejich výběr, by se měly řídit právě konkrétním typem pleti. Proto jsme se rozhodly věnovat tomuto tématu čas.

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| 27.7.2015

Štíři, vztah, kterým jste si nebyli jisti (ať už partnerský, přátelský nebo profesní), zaznamená v tomto týdnu výrazně pozitivní obrat! Vodnáři, soustřeďte se v tomto týdnu především na svůj osobní život. Berani, na obzoru se s koncem měsíce objevují první náznaky změn ve vašem osobním životě. Raci, zkuste tento týden trávit více času se svými blízkými – pomůže vám to překonat nedávné nedorozumění, které dosud poznamenává váš vztah. A co čeká další znamení?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

Horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Na obzoru se s koncem měsíce objevují první náznaky změn ve vašem osobním životě. Nechejte proto stranou vše ostatní a soustřeďte se právě na ně. Vše, co potřebujete, je spolehnout se na svůj instinkt, který mají zrozenci tohoto znamení poměrně silně vyvinutý. V polovině týdne vás příjemně zaskočí příležitost k urovnání staré křivdy. Jen pozor na ony pověstné letní lásky – abyste o víkendu nezažili zklamání z nenaplněných očekávání.

anketa

Máte raději sladké, nebo slané?




dítě dne

Odpoledne u rybníka 30. 7. 2015

Odpoledne u rybníka

  • 3/5
Celkem 26
další

Tip na večeři


	Letní výborná polévka.

Gazpacho s jahodami a rajčaty

Celkový čas: 25min

Energie: 380 kJ

Cena: 50 Kč


	zelí zapečené se švýcarským sýrem a mrkví

Zelí zapečené se sýrem

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 454 kJ

Cena: 180 Kč


	Kuřecí plátky provoněné libečkem.

Jemná kuřecí prsa s libečkem

Celkový čas: 35min

Energie: 408 kJ

Cena: 205 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.