Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pátek 25. dubna | svátek má  Marek
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Podmanivá vůně růže: Nechte hýčkat své tělo i mysl!

Podmanivá vůně růže: Nechte hýčkat své tělo i mysl!

Nechte hýčkat své tělo i mysl v malebných rodinných Lázních Mšené během příjemného lázeňského odpoledne s netradičními procedurami s vůní růže.

Má vás ještě rád? OTESTUJTE ho v noci posteli!

Má vás ještě rád? OTESTUJTE ho v noci posteli!

Vztahy| včera

Ukaž mi, jak s partnerem spíš, a já ti řeknu, jaký máš vztah. Tak nějak by mohl znít nadpis příručky anglických psychologů, kteří provedli analýzu chování párů v posteli v kontrastu s tím, jak jsou tito spokojeni se svým vztahem a jak ho vnímají. Z výsledků je patrné, že poloha těl v posteli a také skutečnost, jak a zda vůbec se dotýkají, přesně kopíruje, jak jsou partneři se svým vztahem spokojení.

Jak dostat dětem do ruky knihu?

Jak dostat dětem do ruky knihu?

Také se vaše děti nehnou od počítače? Čtou si tak akorát smsky na chytrém telefonu a donutit je přečíst knihu je zkrátka nadlidský úkol? Víme, které knihy budou i vaše děti číst zcela dobrovolně!

FOTO před a po: Předtím obyčejný, dnes nejhezčí zadek internetu!

FOTO před a po: Předtím obyčejný, dnes nejhezčí zadek internetu!

Zajímavosti| včera

Jen Selter, obyčejná holka z New Yorku, se stala hvězdou internetu díky krásnému tělu.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Právě uplynulý velikonoční týden byl pro zrozence znamení Berana až nečekaně náročný, v týdnu právě začínajícím by si konečně měli trochu oddychnout – a to jak doma, tak i v práci (i když úplný klid nečekejte). Vaši kolegové sice skrytě oceňují vaši dobře odvedenou práci, jež vás v minulých dnech stála tolik sil a nervů, ale jako by se zdráhali vyslovit vám uznání, které si zasloužíte (pokud však budete dostatečně všímavý, dokážete najít ono uznání i v náznacích, způsobu, jakým se k vám chovají, spod.). Pochvaly jsou pro vás poměrně důležité, dokáží vás nabít energií a chutí k dalším úkolům, jež na vás čekají. Situace doma by měla být poklidná, jen to nesmíte přehnat s „pomlázkovými oslavami“.

soutěž

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Soutěž o omlazení injekčními metodami v Perfect Clinic!

Injekční výplně uberou i 5 let!

Soutěž probíhá od 14. 4. 2014 do 28. 4. 2014

anketa

Děláte pravidelně rodinné fotografie?



dítě dne

Moje první návštěva u moře 24. 4. 2014

Moje první návštěva u moře

  • 0/5
Celkem 0
další

Tip na oběd


	Sytá čočková polévka s rajčaty.

Italská čočková polévka

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 411 kJ

Cena: 120 Kč


	Pikantní kuřecí paličky.

Kuřecí paličky

Celkový čas: 1h a 15min

Energie: 510 kJ

Cena: 130 Kč


	Recept na filé v těstíčku s kari kořením.

Filé v kari těstíčku

Celkový čas: 30min

Energie: 598 kJ

Cena: 120 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.