Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pondělí 20. října | svátek má  Vendelín
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Zepter proti rakovině tlustého střeva

Zepter proti rakovině tlustého střeva

Společnost Zepter International se stala hrdým partnerem Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97. Jako generální partner podpořila program Včasné diagnózy a prevence rakoviny tlustého střeva a konečníku. Spojení obou partnerů je logické. Zepter dlouhodobě podporuje zdravý životní styl prostřednictvím zdravého vaření a stravování, a tím pomáhá v prevenci tohoto závažného onemocnění.

5 kroků k dokonalým vlasům!

5 kroků k dokonalým vlasům!

Chodily jste v létě na koupaliště, slunily se nebo jste prožily krásnou dovolenou u moře? I když vám tyto dny přinesly krásné opálení a vzpomínky, vaše vlasy trpěly. Ostré slunce, slaná nebo chlorovaná voda, UV záření a nevhodná péče je mohly poškodit natolik, že jsou nyní oslabené, třepí se, lámou a jsou bez života. Navraťte jim sílu a krásu v pěti krocích!

Seznamka Praha nabídne seznámení všem nezadaným!

Seznamka Praha nabídne seznámení všem nezadaným!

Zábava| dnes

Patříte také mezi single lidi v Praze, kteří však z toho, že jsou sami, nejsou vůbec šťastní? Pak byste si jistě rádi našli k sobě blízkého člověka, který pro vás nebude pouhým kamarádem, ale bude pro vás něčím víc. Seznamte se přes internet a to díky využití služeb seznamka Praha, kde se seznámilo již velké množství lidí. Seznámení přes internetovou seznamku je totiž tak snadné!

Další krok k větší bezpečnosti našich dětí

Další krok k větší bezpečnosti našich dětí

Každý rodič dbá na to, aby jeho potomek vyrůstal v bezpečí. Zdraví dětí je nejdůležitější. Obzvláště, jedná-li se o míru bezpečí při přepravě v automobilu. Zakoupí-li rodiče pro své potomky zádržné systémy, které splňují i ta nejnovější nařízení, mohou si být jisti, že pro ně udělali maximum.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Pokud jste single, nenechejte si tento týden ujít žádnou příležitost ke společenskému životu! I když se vám nebude chtít po práci ještě někam vyrážet, přemozte se! Přibližně v polovině týdne vás totiž čeká příjemné setkání. Jestliže jste zadaní, můžete očekávat od svého partnera/partnerky velmi příjemné překvapení. Především v pátek nastane ve vašem vztahu téměř harmonie. Nenechte si kazit dobrou náladu nepřejícími kolegy v práci!

soutěž

Soutěž o jedinečnou péči pro vaše oči!

Soutěž o jedinečnou péči pro vaše oči!

Naše oči jsou tím nejdůležitějším spojením s okolním světem.

Soutěž probíhá od 13. 10. 2014 do 26. 10. 2014

anketa

Posilujete pravidelně pánevní dno?



dítě dne

Návštěva u babičky 17. 10. 2014

Návštěva u babičky

  • 3/5
Celkem 3
další

Tip na oběd


	Zajímavý předkrm zahrnuje prvky italské kuchyně, škvarky mu ale dávají skvělou domáckou příchuť. Kdybyste naplnili žampiony portobello a uvařili je s bramborovou kaší, připravíte hlavní chod.

Nadívané houby z pořadu Když vaří táta

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 491 kJ

Cena: 80 Kč


	Milovníci krevet si určitě pochutnají na této vydatné polévce, kterou můžete podávat jako hlavní chod.

Polévka s krevetami

Celkový čas: 35min

Energie: 246 kJ

Cena: 145 Kč


	Recept na klasickou českou gulášovou polévku z hovězího masa.

Gulášová polévka

Celkový čas: 1h a 30min

Energie: 317 kJ

Cena: 90 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.