Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
středa 26. listopadu | svátek má  Artur
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Nebuď línej a sportuj! Poradíme, jak nemít z dítěte tlouštíka

Anketa

Máte doma tlouštíka?



Děti a rodina | 18. 6. 2012

Technologie dnes nabízí širokou škálu možností, jak si ulehčit každodenní nevyhnutelné aktivity. Do obchodu místo pěšky jezdíme autem, zahradu sekáme sekačkou, děti sedí u počítačových her místo běhání s kamarády venku. Děti však dělají to, co vidí jinde a řadu věcí i kopírují od svých rodičů. Proto by se měl každý dospělý zamyslet nad tím, zda je dobrým vzorem mladé generaci, na kterou se dnes čím dál více nahlíží s určitou dávkou skepse.

Sport ano, ale ...

...přiměřeně k věku a v kombinaci s vyváženým příjmem a výdejem energie.

Každý věk dítěte s sebou přináší specifické nároky na sportovní vytížení. Je však potřeba připomenout, že všeho moc škodí, a tak i nadměrné přetěžování organismu nekompenzované odpočinkem a regenerací zanechává v těle stres, který má za následek nadměrné a dlouhodobé stahy svalů a poruchy rovnováhy vnitřního prostředí.

Pohybové aktivity u dětí jsou však nesmírně důležité a v posledních letech sledujeme bohužel spíše sestupný trend pravidelného sportování u dětí a mládeže, což se snaží řešit řada speciálních projektů, jako je např. projekt Nebuď línej. Vedle nízké úrovně pohybových aktivit či úplné absence sportu u dětí a mládeže je to také nevyvážený energetický příjem a výdej, co zvyšuje obezitu u této skupiny. „Počítat přijaté a spálené kalorie je do velké míry motivační záležitostí. Samotné spalování kalorií u dětí je závislé jak na individuálním pohlavním zrání, tělesných proporcích, míře fyzické aktivity a adaptaci na danou zátěž, tak i na psychickém stavu a dalších faktorech, které mohou ovlivnit výsledek. Je ale přehnané stresovat sebe i dítě přílišným počítáním, důležité je mít představu, že například 100g čokolády znamená stejný energetický příjem jako plnohodnotný oběd (200g) z kuřecího masa, těstovin a zeleniny. Je to tedy porce navíc, kterou je zapotřebí využít při aktivním pohybu. Pokud má dítě chuť mlsat, není důvod mu to zakazovat, mlsání by však mělo sloužit jako odměna po fyzické aktivitě a doplněk stravy, nesmí se stát hlavní složkou denního příjmu. Pravidelná a pestrá strava vhodně doplněná pohybem je nejlepším receptem na udržení si zdraví,“ komentuje současný stav Lenka Horňáková, osobní trenérka fitness centra a výživová specialistka.

Sport u dětí dle věkových kategorií

Rodiče by se měli poměrně detailně zabývat otázkou výběru aktivit pro svoje děti, zvážit vhodnost jejich výběru a při nedostatku zkušeností se poradit s trenérem nebo učitelem. Hlavně by však měli dítě vždy plně podpořit v rozvoji sebe samého. Pokud má dítě cíl a motivaci jej dosáhnout, má také chuť bojovat a překonávat překážky, což je velkou zkouškou do reálného života, kde už se jen nehraje,“ říká ke sportu dětí Lenka Horňáková.

U dětí předškolního věku
(3–5 let) je základem spontánnost a přirozenost pohybu. Ty by měly být postupně nahrazeny všestrannou a různorodou pohybovou aktivitou pod vedením autority, a to buď rodiče, nebo trenéra. 

U dětí mladšího školního věku
(6–11 let) jsou základem hry a soutěžení. Děti by měly aktivním činnostem věnovat skoro stejný čas, jako stráví sezením ve škole v lavicích. Rozdíly mezi chlapci a dívkami se projevují zhruba ve 4. třídě na ZŠ, někdy i později. U této věkové kategorie je doporučen příjem 335 kJ na kilogram hmotnosti na den.

V období staršího školního věku (11–15 letech) se ukončuje orientace mládeže na sport. Tvoří se vztah ke sportu jako ke hře, ale i jako k povinnosti. Sportující děti jsou vytrvalejší a houževnatější. Pro věk 10–13 let je charakteristický rozvoj nervového základu rychlostních projevů. Vhodné jsou tedy rychlostní a dynamické sporty. U chlapců v tomto věku je vhodný příjem 10 000 kJ (2 400 kcal), u dívek stejného věku 9 200 kJ (2 200 kcal).

V dorosteneckém věku (15–18) se děti rozlišují podle předpokladů na vícerychlostní, výbušné, vytrvalostní či silové typy. Podle toho nacházejí děti uplatnění v jednotlivých disciplínách nebo určitých postech u kolektivních her. Postupně se ubírá na kvantitě provádění aktivity a přechází se ke kvalitě. Zvyšují se tréninkové nároky. U této věkové kategorie je doporučen příjem 11 500 kJ (2700 kcal) u kluků a 9 600 kJ (2300 kcal) u dívek.

Autor: Kristýna Vágnerová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Horoskop na týden od 24. do 30. listopadu 2014 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 24. do 30. listopadu 2014 od naší astroložky Anny!

Zábava| 24.11.2014

Štíři, zaměřte se v následujících dnech na svou praktickou stránku osobnosti. Vodnáři budou mít tento týden v práci několikrát pocit, že by se vše nejlépe vyřešilo tím, kdyby prostě se vším sekli a odešli. Blíženci, nepouštějte se na neznámé teritorium bez předchozí důkladné přípravy. Převratné změny by se Pannám nemusely v těchto dnech vyplatit. A co tento týden čeká další znamení?

Chcete být atraktivnější?!

Chcete být atraktivnější?!

Když se skupina tmavovlasých hostesek ve stejnokroji – tmavé sukni a bílé halence – postaví do řady, můžou některé z nich být výrazně přitažlivější než jiné. Ačkoli se vizáží velmi podobají jedna druhé. Stačí jen, aby si některé vzaly vysoké podpatky. Psychologové z Bretaně prokázali, že dámy na vysokých a tenkých podpatcích jsou pro muže neodolatelné.

Otevřela si »muchlovací« salón. První týden měla 10 tisíc klientů!

Otevřela si »muchlovací« salón. První týden měla 10 tisíc klientů!

Vztahy| včera

Když se Američanka Samantha Hess rozhodla podnikat v profesionálním objímání s lidmi, nebyl to úplně špatný nápad. Jen za první týden se do jejího „muchlovacího“ salónu, v němž se za peníze objímá s cizími lidmi – bez sexu a oblečená – přihlásilo deset tisíc zájemců. A to i přesto, že účtuje v přepočtu třináct set korun.

»Oplácaná« Jennifer Aniston: Zhubnout byla obrovská dřina

»Oplácaná« Jennifer Aniston: Zhubnout byla obrovská dřina

Osobnosti| včera

Herečka Jennifer Aniston přiznala, že měla veliký problém zhubnout kila, která nabrala kvůli roli ve svém novém filmu Cake. Pětačtyřicetiletá hvězda seriálu Přátelé hrála ženu, která po autonehodě léčí chronickou bolest ilegálními drogami. Bývalá manželka Brada Pitta dva a půl měsíce necvičila a přejídala se, takže pěkně přibrala. Když natáčení skončilo, vrátila se k dietě a cvičení. Kila ale shazovala velmi pomalu.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Tento týden se ozvěte člověku, kterého jste již nějakou dobu zanedbávali (ať už schválně nebo bez nějakého jasného důvodu – prostě proto, že jste se míjeli). Váš pokus o navázání kontaktu přijde v pro něj velmi důležitou chvíli, čímž navíc odpadne pocit rozpaků z dlouho odkládaného rozhovoru. Navažte na dávné přátelství a čerpejte z něj energii!

soutěž

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Objevte tipy na vánoční dárky a vyhrajte vůni od Yves Rocher v hodnotě 920 Kč!

Soutěžte o výrobky Yves Rocher!

Soutěž probíhá od 14. 11. 2014 do 30. 11. 2014

anketa

Podle čeho jste vybírala/vybíráte snubní prstýnky?





dítě dne

Už mi rostou druhé zoubky 25. 11. 2014

Už mi rostou druhé zoubky

  • 0/5
Celkem 0
další

Tip na oběd

ryba s dušenou zeleninou a citronovým dresinkem

Treska s citrónovým dresinkem

Celkový čas: 55min

Energie: 365 kJ

Cena: 240 Kč


	Velmi jednoduchý a chutný salát.

Pestrý zeleninový salát

Celkový čas: 30min

Energie: 209 kJ

Cena: 125 Kč


	Voňavé závitky plněné cibulí a jablkem.

Hovězí závitky s cibulí

Celkový čas: 1h a 15min

Energie: 635 kJ

Cena: 180 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.