Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
pondělí 3. srpna | svátek má  Miluše
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Dobijte v létě chybějící energii. 6 tipů, jak nepadnout únavou

Anketa

Jaký je váš tip na boj s únavou?







Horké počasí organismus vyčerpává. Jsme unavení, nevyspalí a klasické způsoby dobíjení energie ve vedru nepomáhají. Co dělat?

Bohužel, u tohoto článku
není žádný soutěžní kód.
Pokračujte na další článek.

Přečtěte si pravidla soutěže

Ačkoli máme ve vedru pocit, že každou chvíli padneme únavou, v posteli se nám nedaří usnout. Paradoxně, i když to necítíme, máme totiž spoustu nevybité energie, jež nás od spánku odvádí. A také se většině z nás mnohem lépe usíná v chladu než v teple, a to je v létě v mnoha ložnicích problém…

Když si tedy nejsme jisti, že potřebnou energii dobijeme spánkem, musíme se zaměřit i na další osvědčené metody.

Na nějakou velkou tělesnou námahu, která by nám jistě za normálních podmínek pomohla, bychom měli v plném slunci, když teploměr překročí 30 stupňů, raději zapomenout – říkali bychom si spíš o zdravotní potíže, než abychom prospívali našemu organismu. Ale ani nečinné povalování (za předpokladu, že na ně máme přes den čas) nám dvakrát neprospěje. Takže jak najít tu správnou rovnováhu?

8 minut stačí

Jak už jsme naznačili výše, ačkoli je pohyb skvělým způsobem jak zahnat špatnou náladu i únavu a dopřát si příval energie (tedy za předpokladu, že víme jak na to a neuženeme se k padnutí), v horkých letních dnech bychom si jím mohli spíše ublížit. Hrozí přehřátí organismu, dehydratace, úžeh, úpal, nebo dokonce kolaps. Ale úplně na jakýkoli pohyb rezignovat by také byla chyba. Stačí ovšem, pokud se mu budeme věnovat krátkých 8 minut.

Úplně nejlepší je počkat, až slunce téměř zapadne, a dopřát si po večeři krátkou procházku. Osmiminutová ostrá chůze nám jednak zajistí aktivní odpočinek, který naše tělo tak potřebuje, ale také bezproblémové usnutí. Mnohým z nás se ve vedru špatně spí – navzdory únavě máme problém usnout. Chvilka chůze vlahým večerem nám pomůže vybít přebytečnou energii, která drží naše oční víčka často otevřená, ale zase nás nevyčerpá natolik, abychom svůj organismus příliš „probudili“.

Přitulte se k chladu

Podle jedné z amerických studií jsou těžkostmi se spánkem v letním období postiženy především ženy. Důvod leží v menší schopnosti termoregulace. Pokud mezi takto „postižené“ ženy patříte i vy, zkuste se před spaním trochu ochladit. Ale zas to nepřežeňte – pokud si například dopřejete ledovou sprchu, vaše tělo se v šoku bude snažit co nejrychleji zahřát, čímž začne produkovat další teplo a vy ve výsledku dosáhnete přesně opačného efektu (i když okamžitý účinek sprchy v podobě chladné vody na naší kůži je více než příjemný).

Dobrým pomocníkem ve snaze zchladit se jsou nejrůznější chladicí masky a obklady, jež se například používají při chlazení naraženin apod. Obalte si jimi nějaké místo na těle, kde vám pod kůží proudí krev (nejlepší je v tomto ohledu zápěstí). Stačí 15 minut, aby teplota vašeho těla klesla. Podobný efekt bude mít i puštěná studená voda na zápěstí, ale takový postup představuje neomluvitelné plýtvání vodou. To už se vyplatí investovat do zmíněných obkladů. (Dejte si: 8x osvěžující odpolední svačinky pro ploché bříško)

Buďte vybíraví

Je jasné, že v horkých dnech velmi záleží i na tom, co jíme. Neměli bychom zapomínat dodávat tělu všechny potřebné živiny. V boji s únavou se velmi osvědčil například hořčík – obsahuje ho většina minerálních vod (mimochodem, ty jsou v horku velmi potřebné – dodávají tělu minerály, jež se ztratí například pocením). Velmi důležitý je i dostatečný přísun železa a kyseliny listové. Ačkoli ve vedru nemá člověk chuť na žádná těžká jídla (což je samozřejmě dobře), neměli bychom se vyhýbat masu. A vajíčkům. Právě v nich tyto důležité živiny najdeme. Takže proč si nedopřát salát s vejcem nebo třeba grilované kuře? Oboje dokáže náš horkem unavený organismus bez problémů strávit a ještě mu zajistíme důležité látky. Samozřejmostí je spoustu ovoce a zeleniny, které dodají vitamíny a antioxidanty.

Dopřejte si aromaterapii

I když budete mít za sebou jakžtakž osvěžující spánek, může vám ráno chybět potřebná energie na vstávání a odchod do práce. Probouzet se do horka je pro naše tělo zkrátka vyčerpávající. Ale zkuste jej probudit pomocí svých smyslů, konkrétně čichu! Skvělým pomocníkem jsou v tomto ohledu citrusy – citróny, pomeranče, grep. Připravte si k posteli aroma-olej s touhle vůní a zhluboka se nadechněte. Váš mozek se probudí a nastartuje. Samozřejmě vám nikdo nebrání sáhnout po klasickém pomeranči nebo grepu – navíc si ho můžete přidat k snídani, takže efekt bude dvojnásobný. (Čtěte: Dejte šanci aromaterapii. Bylinky vás zbaví deprese i migrény. Přehled jednotlivých rostlin a jejich účinků.)

Přestávka na protažení

Sedět celý den ve vedru v kanceláři je značně vyčerpávající. Jsme unavení, zdaleka nedokážeme být tak výkonní a jediné, na co většina z nás dokáže myslet, je, jak dobře by jim bylo někde u vody, ve stínu, s nějakým pěkně vychlazeným nápojem. Případně nás přemáhá spánek a neustálé hlasité zívání na šéfa zrovna dvakrát dojem neudělá. Pokud ucítíte, že se o vás právě takováhle ospalá nálada pokouší, zvedněte se a běžte se protáhnout. Stačí jedna jediná minuta, takže tuhle malou rozcvičku stihnete třeba cestou na záchod. Nemusíte běžet do schodů nebo se prohánět po chodbě. Opravdu stačí, když si v klidu protáhnete svaly, lehce rozproudíte krev a dodáte mozku další zásoby kyslíku. Vaše soustředěnost a výkonnost rapidně stoupne. (Čtěte také: Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme)

Smích je nejlepší lékař

Smích nás dokáže pořádně nabít za každého počasí, to letní nevyjímaje. Takže si pusťte nějakou ztřeštěnou komedii nebo sitkom, začtěte se do humoristické knížky, zajděte do divadla. Zkrátka se smějte a smějte. Uvidíte, že bude veškerá otupělost a únava ta tam.

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Nedejte vedru šanci

Nedejte vedru šanci

Krása a móda| 28.7.2015

Letní počasí s vysokými teplotami je v plném proudu. Sluneční paprsky s sebou přináší i zvýšený UV index, který není radno podcenit. Pokud okolní teplota atakuje únosnou mez, je třeba vyrazit do protiútoku a bránit se.

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Jak mu zchladit ROZKROK v horkých dnech?

Sex a vztahy| 23.7.2015

Vedro, zapařené rozkroky a líbání k tomu? Už jen tak představa je hrozná! No jo, ale slunce zapadne a těla projdou sprchou. A co s načatým večerem? Jeho (a ostatně i váš) rozkrok se dá zchladit několika způsoby. Zalíbí se vám chladivé kondomy nebo gelové polštářky?

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

VIDEO: Nepřesušujte mastnou pleť. Budete se lesknout ještě víc!

Krása a móda| 29.7.2015

Určit si sama druh pleti, to je až zapeklitý úkol. Přitom všechny kosmetické a zkrášlující přípravky, respektive jejich výběr, by se měly řídit právě konkrétním typem pleti. Proto jsme se rozhodly věnovat tomuto tématu čas.

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Horoskop na týden od 27. července do 2. srpna 2015 od naší astroložky Anny!

Zábava| 27.7.2015

Štíři, vztah, kterým jste si nebyli jisti (ať už partnerský, přátelský nebo profesní), zaznamená v tomto týdnu výrazně pozitivní obrat! Vodnáři, soustřeďte se v tomto týdnu především na svůj osobní život. Berani, na obzoru se s koncem měsíce objevují první náznaky změn ve vašem osobním životě. Raci, zkuste tento týden trávit více času se svými blízkými – pomůže vám to překonat nedávné nedorozumění, které dosud poznamenává váš vztah. A co čeká další znamení?

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

Horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Můžete se snažit upravovat si pravidla a obcházet je, ale tento týden zjistíte, že existují hranice, za které prostě nemůžete jít. Bohužel si to sami často neuvědomujete a realita pak bývá bolestivá. Nejenže ublížíte sobě, nechtěně se vaše chování dotkne i někoho, koho máte ve velké úctě. Snažte se napravit škody, nepodceňujte sílu slova „promiň“. Uvidíte, že se uleví i vám!

anketa

Máte raději sladké, nebo slané?




dítě dne

Můj věrný kamarád 31. 7. 2015

Můj věrný kamarád

  • 3/5
Celkem 21
další

Tip na oběd


	Recept na chutně připravenou dietní rybu.

Platýz s hroznovým vínem

Celkový čas: 45min

Energie: 635 kJ

Cena: 320 Kč


	Kuřecí přírodní plátek s mrkví a koriandrem.

Kuřecí plátek s koriandrem

Celkový čas: 45min

Energie: 594 kJ

Cena: 150 Kč


	Hlíva je velmi zdravá houba.

Rizoto s hlívou ústřičnou

Celkový čas: 55min

Energie: 629 kJ

Cena: 125 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2015 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.