Bety.cz
Nastavit jako domovskou stránku
čtvrtek 28. srpna | svátek má  Augustýn
Přihlásit | Nejste registrována? Registrovat 

Velikost textu: AAA

Dobijte v létě chybějící energii. 6 tipů, jak nepadnout únavou

Anketa

Jaký je váš tip na boj s únavou?







Horké počasí organismus vyčerpává. Jsme unavení, nevyspalí a klasické způsoby dobíjení energie ve vedru nepomáhají. Co dělat?

Ačkoli máme ve vedru pocit, že každou chvíli padneme únavou, v posteli se nám nedaří usnout. Paradoxně, i když to necítíme, máme totiž spoustu nevybité energie, jež nás od spánku odvádí. A také se většině z nás mnohem lépe usíná v chladu než v teple, a to je v létě v mnoha ložnicích problém…

Když si tedy nejsme jisti, že potřebnou energii dobijeme spánkem, musíme se zaměřit i na další osvědčené metody.

Na nějakou velkou tělesnou námahu, která by nám jistě za normálních podmínek pomohla, bychom měli v plném slunci, když teploměr překročí 30 stupňů, raději zapomenout – říkali bychom si spíš o zdravotní potíže, než abychom prospívali našemu organismu. Ale ani nečinné povalování (za předpokladu, že na ně máme přes den čas) nám dvakrát neprospěje. Takže jak najít tu správnou rovnováhu?

8 minut stačí

Jak už jsme naznačili výše, ačkoli je pohyb skvělým způsobem jak zahnat špatnou náladu i únavu a dopřát si příval energie (tedy za předpokladu, že víme jak na to a neuženeme se k padnutí), v horkých letních dnech bychom si jím mohli spíše ublížit. Hrozí přehřátí organismu, dehydratace, úžeh, úpal, nebo dokonce kolaps. Ale úplně na jakýkoli pohyb rezignovat by také byla chyba. Stačí ovšem, pokud se mu budeme věnovat krátkých 8 minut.

Úplně nejlepší je počkat, až slunce téměř zapadne, a dopřát si po večeři krátkou procházku. Osmiminutová ostrá chůze nám jednak zajistí aktivní odpočinek, který naše tělo tak potřebuje, ale také bezproblémové usnutí. Mnohým z nás se ve vedru špatně spí – navzdory únavě máme problém usnout. Chvilka chůze vlahým večerem nám pomůže vybít přebytečnou energii, která drží naše oční víčka často otevřená, ale zase nás nevyčerpá natolik, abychom svůj organismus příliš „probudili“.

Přitulte se k chladu

Podle jedné z amerických studií jsou těžkostmi se spánkem v letním období postiženy především ženy. Důvod leží v menší schopnosti termoregulace. Pokud mezi takto „postižené“ ženy patříte i vy, zkuste se před spaním trochu ochladit. Ale zas to nepřežeňte – pokud si například dopřejete ledovou sprchu, vaše tělo se v šoku bude snažit co nejrychleji zahřát, čímž začne produkovat další teplo a vy ve výsledku dosáhnete přesně opačného efektu (i když okamžitý účinek sprchy v podobě chladné vody na naší kůži je více než příjemný).

Dobrým pomocníkem ve snaze zchladit se jsou nejrůznější chladicí masky a obklady, jež se například používají při chlazení naraženin apod. Obalte si jimi nějaké místo na těle, kde vám pod kůží proudí krev (nejlepší je v tomto ohledu zápěstí). Stačí 15 minut, aby teplota vašeho těla klesla. Podobný efekt bude mít i puštěná studená voda na zápěstí, ale takový postup představuje neomluvitelné plýtvání vodou. To už se vyplatí investovat do zmíněných obkladů. (Dejte si: 8x osvěžující odpolední svačinky pro ploché bříško)

Buďte vybíraví

Je jasné, že v horkých dnech velmi záleží i na tom, co jíme. Neměli bychom zapomínat dodávat tělu všechny potřebné živiny. V boji s únavou se velmi osvědčil například hořčík – obsahuje ho většina minerálních vod (mimochodem, ty jsou v horku velmi potřebné – dodávají tělu minerály, jež se ztratí například pocením). Velmi důležitý je i dostatečný přísun železa a kyseliny listové. Ačkoli ve vedru nemá člověk chuť na žádná těžká jídla (což je samozřejmě dobře), neměli bychom se vyhýbat masu. A vajíčkům. Právě v nich tyto důležité živiny najdeme. Takže proč si nedopřát salát s vejcem nebo třeba grilované kuře? Oboje dokáže náš horkem unavený organismus bez problémů strávit a ještě mu zajistíme důležité látky. Samozřejmostí je spoustu ovoce a zeleniny, které dodají vitamíny a antioxidanty.

Dopřejte si aromaterapii

I když budete mít za sebou jakžtakž osvěžující spánek, může vám ráno chybět potřebná energie na vstávání a odchod do práce. Probouzet se do horka je pro naše tělo zkrátka vyčerpávající. Ale zkuste jej probudit pomocí svých smyslů, konkrétně čichu! Skvělým pomocníkem jsou v tomto ohledu citrusy – citróny, pomeranče, grep. Připravte si k posteli aroma-olej s touhle vůní a zhluboka se nadechněte. Váš mozek se probudí a nastartuje. Samozřejmě vám nikdo nebrání sáhnout po klasickém pomeranči nebo grepu – navíc si ho můžete přidat k snídani, takže efekt bude dvojnásobný. (Čtěte: Dejte šanci aromaterapii. Bylinky vás zbaví deprese i migrény. Přehled jednotlivých rostlin a jejich účinků.)

Přestávka na protažení

Sedět celý den ve vedru v kanceláři je značně vyčerpávající. Jsme unavení, zdaleka nedokážeme být tak výkonní a jediné, na co většina z nás dokáže myslet, je, jak dobře by jim bylo někde u vody, ve stínu, s nějakým pěkně vychlazeným nápojem. Případně nás přemáhá spánek a neustálé hlasité zívání na šéfa zrovna dvakrát dojem neudělá. Pokud ucítíte, že se o vás právě takováhle ospalá nálada pokouší, zvedněte se a běžte se protáhnout. Stačí jedna jediná minuta, takže tuhle malou rozcvičku stihnete třeba cestou na záchod. Nemusíte běžet do schodů nebo se prohánět po chodbě. Opravdu stačí, když si v klidu protáhnete svaly, lehce rozproudíte krev a dodáte mozku další zásoby kyslíku. Vaše soustředěnost a výkonnost rapidně stoupne. (Čtěte také: Bolí vás záda? A neděláte něco špatně? 4 chyby, kterých se dopouštíme)

Smích je nejlepší lékař

Smích nás dokáže pořádně nabít za každého počasí, to letní nevyjímaje. Takže si pusťte nějakou ztřeštěnou komedii nebo sitkom, začtěte se do humoristické knížky, zajděte do divadla. Zkrátka se smějte a smějte. Uvidíte, že bude veškerá otupělost a únava ta tam.

Autor: Zora Kocmanová

Tisknout Odeslat
 

 

nejčtenější

Vlasové SOS: Jak navrátit svým vlasům zdraví?

Vlasové SOS: Jak navrátit svým vlasům zdraví?

Krása a móda| 26.8.2014

Letní období je pro vaše vlasy zátěžovou zkouškou. Slunce, chlorovaná voda, slaná voda, ještě více slunce… vaše vlasy se lámou, jsou suché a bez života. Také vaše vlasy volají SOS? Poradíme vám, jak dát vše do pořádku.

SEXUÁLNÍ trapasy: 7 bláznivých situací, které se stávají pouze matkám!

SEXUÁLNÍ trapasy: 7 bláznivých situací, které se stávají pouze matkám!

Sex a vztahy| včera

Že sex připomíná jízdu na kole, která se nezapomíná? Některé ženy přísahají, že nic není jako dřív, když máte děti! S jakými nástrahami se v posteli musí vypořádat každá matka malého dítěte?

Neuvěřitelný příběh zjizvené krásy: TAHLE žena zaslouží být na titulce magazínů! (FOTO)

Neuvěřitelný příběh zjizvené krásy: TAHLE žena zaslouží být na titulce magazínů! (FOTO)

Zajímavosti| včera

Ještě před necelými čtyřmi lety byla Turia Pitt normální mladou ženou, jejíž život by se nejspíš nikdy výjimečně nelišil od tisíců ostatních. Jenže pak přišla událost, která téhle Australance převrátila život úplně naruby.

ŠÍLENÁ matka tajně dávala dceři TASEMNICE. Aby zhubla před soutěží krásy!

ŠÍLENÁ matka tajně dávala dceři TASEMNICE. Aby zhubla před soutěží krásy!

Zajímavosti| včera

Bláznivá žena z Floridy chtěla mít z dcery královnu krásy. Jenže jí přišla příliš rozměrná. Aby dcera zhubnula, matka jí do nápoje přimíchala boubele – larvální stádium tasemnic. Dívka nic netušila, dokud s vážnými zdravotními komplikacemi a nafouknutým břichem nedorazila do nemocnice.

KOMERČNÍ SDĚLENÍ
 

horoskopy

Nastavit horoskopy
Beran

Beran

21. března - 20. dubna

Zrozence tohoto znamení čeká týden plný modrého nebe bez mráčků (tedy obrazně řečeno). Využijte toho, odhoďte nedůležité starosti a žijte naplno! Pokud do svých plánů navíc zahrnete milovaného člověka, vyhnete se potenciálním problémům, které by jinak hrozily v samém závěru týdne. Nechejte potíže a nedorozumění minulosti, kam patří!

soutěž

Pečujte o dětskou pokožku s BIO kosmetikou Swiss Nature v hodnotě 3 580 Kč!

Pečujte o dětskou pokožku s BIO kosmetikou Swiss Nature v hodnotě 3 580 Kč!

To nejlepší pro vaše děťátko.

Soutěž probíhá od 18. 8. 2014 do 31. 8. 2014

anketa

Podle čeho si vybíráte oblečení?





dítě dne

Ve fotbálku jsem neporazitelný 28. 8. 2014

Ve fotbálku jsem neporazitelný

  • 4/5
Celkem 1
další

Tip na oběd


	Guláš trochu jinak. Nebojte se vyzkoušet nové recepty.

Vepřový guláš se švestkami

Celkový čas: 45min

Energie: 744 kJ

Cena: 120 Kč


	Dopřejte si na váš stůl častěji zdravou rybu.

Pražma v bramborových plátcích

Celkový čas: 1h a 5min

Energie: 409 kJ

Cena: 240 Kč


	Celerová polévka s jablky.

Celerová polévka

Celkový čas: 50min

Energie: 264 kJ

Cena: 75 Kč

Bety.cz - magazín nejen pro mámy
Partneři Bety.cz - Odhaleno.cz (www.odhaleno.cz) Své náměty a připomínky k obsahu internetového magazínu Bety.cz posílejte na redakce@bety.cz, technické problémy na podpora@bety.cz.
Kontakty na redakci, obchodního a marketingového zástupce naleznete zde.

Copyright © 2009-2014 Bety.cz - všechna práva vyhrazena.