Emotikony v pracovních e-mailech vyvolávají dojem neschopnosti

Přehnané projevování emocí na pracovišti se netýká jen osobní komunikace tváří v tvář. Také užívání emotikonů, které slouží k vyjádření emocí v textu, může zaměstnanci uškodit. Podle izraelských psychologů totiž lidé, kteří emotikony používají, působí na druhé jako méně kompetentní pro vykonávání důležitých činností a funkcí.

Emotikony přitom nezlepšují reputaci uživatele ani jako vřelejšího jedince. Vždy naopak navozují dojem, že je dotyčný neschopný a labilní. A když neznají pohlaví pisatele, domnívají se příjemci, že mail s emotikony byl napsán ženou.

„Náš výzkum jako první poskytuje důkazy, že na rozdíl od skutečných úsměvů, emotikony nezvyšují vnímání vřelosti druhého a vlastně u něj zhoršují vnímání jeho profesních schopností,“ tvrdí jedna z autorů doktorka Ella Glikson z Benovy-Gurionovy univerzity v izraelském Negevu.

Výsledky jsou platné napříč různými kulturami, neboť do výzkumu byli zahrnuti pracující z devětadvaceti zemí.

„Emotikony můžete v pracovním e-mailu použít bez obav jen tehdy, když komunikujete s velmi blízkým spolupracovníkem, s nímž se důvěrně přátelíte,“ dodává Glikson.

Jak na pracovní e-maily

Většina z nás musí v práci dodržovat stanovený pracovní řád. Ovšem nepsaná pravidla platí i pro psaní pracovních e-mailů! Která jsou ta nejdůležitější?

Oslovení, pozdrav

E-maily by měly mít i určitou formu. Především byste adresáta měli vždy správně oslovit, a to buď jménem, nebo titulem, případně funkcí (tedy například „Vážený pane Nováku/pane doktore/pane řediteli“). Pamatujte, že v případě oslovování jménem je nutné dodržovat skloňování, tedy že oslovujeme 5. pádem („pane Nováku“, nikoli „pane Novák“). Na konci e-mailu by pak mělo být náležité ukončení (např. „S pozdravem“) a především váš podpis.

Pozor na gramatiku

Psaný projev o vás hodně napoví, a tak si nezapomeňte každý pracovní e-mail před odesláním přečíst. Ojedinělý překlep nebo chybějící čárku vám adresát jistě odpustí, ale e-mail plný chyb jen potvrzuje, že vám jeho příjemce nestál ani za to, abyste si to, co jste napsali, po sobě zkontrolovali. A to je výrazem neúcty.

Předmět vyplněn

Políčko „předmět“ by mělo být vždy vyplněno! Měli byste v něm heslovitě shrnout, čeho se obsah e-mailu týká. Pro zpětné vyhledávání v poště je to velmi užitečný nástroj. Mimochodem, někteří lidé si pletou „předmět“ s tělem e-mailu. Samotnou zprávu do tohoto políčka nikdy nepište.

V pracovní dobu

Po večerech, o víkendech nebo na dovolené by měly e-maily odpočívat. Jistě, existují i výjimečné situace, kdy se prostě musíte připojit i od moře, ale neměli byste kontrolovat poštovní schránku každých 15 minut. Některé společnosti dokonce svým pracovníkům zakazují komunikovat s klienty mimo pracovní dobu.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden přinese Beranům příležitost k osobnímu růstu a změnám ve vašem životě. Na začátku týdne se můžete cítit plní energie a nadšení, což vám pomůže pustit se do nových projektů nebo aktivit, které jste dlouho odkládali. Je ideál... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat