Sexismus v reklamě není otázka humoru

Se sexismem se v reklamě setkáváme každý den. A nejde jen o nahá ženská těla povalující se na kapotě auta, ale i o genderové stereotypy, které jsou otravné. Sexismus a špatná reklama se proto netýkají jen žen.

Jsou věci, které si ve skutečnosti neuvědomujeme, ale se kterými se neustále setkáváme v našem každodenním životě a které nejsou správné. Hovoříme o sexismu v médiích, v reklamě, v televizi a taky v myslích lidí. A to, že jste si na ten pohled už dávno zvykli, ještě neznamená, že je to v pořádku. Když se žena přehoupne přes gril jako kus masa, a u toho se objeví věta " Medium rare or well done?", je zbytečné, otravné a sexistické.

Nejde o smysl pro humor

Ženám, které taková reklama rozčiluje, se často říká, že prostě nemají smysl pro zábavu ani humor a měly by se uvolnit. Sexistická reklama ale nemá s humorem nic společného. To je fakt. Ukazuje, že ženy jsou předměty, které je možné si „vzít“ a být sexuálně dostupné. A tento typ reklamy je všude. Dokonce i výrobce obkladů, který věří, že žena povalující se napůl nahá na zboží, zvyšuje tržby.

Reklama jako odraz doby

A i kdybychom my ženy chtěly celou věc brát s humorem, neměly bychom ignorovat jednu skutečnost: Tato sexistická reklama formuje další generaci mužů a žen. Protože tomuto sexismu nejsme vystaveni jen my, ale i naše děti. Reklama slouží k předávání zpráv, vytváření pocitů ze života a šíření ideálních obrázků. Reklama předává společenské vzory a ukazuje nám, jací by ženy a muži měli být. Děti jsou těmito obrazy ovlivněny již v raném věku.

Opravdu to chceme, nebo snad nezačínají dámy a pánové v reklamních agenturách vymýšlet něco jiného? „Sex prodává,“ jak se říká, ale na tomto neohrabaném způsobu myšlení nemůžete profitovat navždy.

Malý, ale jemný rozdíl mezi sexy a sexistický

Přechod od ironické reklamy k jasné diskriminaci žen je bohužel plynulý. Kdo má posuzovat, co je ještě OK a co už ne? Nejde o to, přestat vnímat ženské tělo, cenzurovat šmahem všechno a být prudérní. Rozdíl mezi sexy reklamními nápady a sexismem je docela jasný: Pokud má smysl, aby byl někdo na obrázku nahý, pak to není problém. Tedy například reklama na spodní prádlo.

Ale pokud inzerovaný produkt nemá nic společného s nahou ženou, pokud jde o auto, vrtačku nebo zmrzlinu, pak je často sexistický, jednoduše proto, že to není nutné a často vyvolává špatný obraz žen. Nebo jak jinak byste popsali obrázek ženy, která sedí na gauči s dlouhou bagetou v ruce? Sexistické? Lascivní? Vulgární? Nevhodné?

Ženy jsou v reklamách často zobrazovány jako předměty, jako extrémně stereotypní, v lascivních pózách, polonahé a s otevřenými ústy. Nebo se používají klišé jako: On griluje, ona je vždy připravená mu donést pivo. Nebo jsou ženy příliš hloupé na to, aby řídily, parkovaly, myslely nebo dělaly cokoli jiného. Jde o poselství, které reklama podprahově předává.

Už nevnímáme, když nahá žena inzeruje produkt, který má s nahotou tak málo společného, ​​jako má lední medvěd s Mallorcou. Prostě jsme si zvykli. Ale to, že jsme v tomto ohledu poněkud otupěli, neznamená, že je to dobré.

Tenká hranice mezi dobře a úplně špatně

Ne každá ironie, ​​dvojsmysl nebo erotické zobrazení je automaticky sexismus. Ostatně reklamě se daří i v tom, že chce šokovat a upoutat divákovu pozornost. Kombinace fotografií žen a sloganů jako „ Půjč si mě“ je však nepřijatelná, protože degraduje lidi na předměty.

Obvykle je celkem jasně vidět, co je dobře udělaná reklama a co regulérní sexismus. Nepříjemné však je, že provokace a rozhořčení nakonec firmám jen hrají do karet. Není neobvyklé, že sexistická nebo rasistická reklama způsobí na internetu a v médiích takový rozruch, že o produkt a reklamu je takový zájem, že počet kliknutí raketově stoupá. A to je jistě přesně to, na co marketéři spoléhají. Aneb i špatná reklama je reklama.

Zdroj: názory autora






Celkem  0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden může nabídnout nový pohled na romantické vztahy. Možná začnete přemýšlet o svých potřebách a očekáváních od partnera. Pro svobodné Berany je ideální čas na nové seznámení. Věnujte pozornost signálům, kt... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat