Představte si klasickou situaci: sedíte s přáteli u stolu, povídáte si, smějete se... ale jeden z vás si krade veškerý prostor jen pro sebe. Mluví, mluví, mluví – a opět hlavně o sobě. Pokud vám to něco připomíná, pravděpodobně jste narazili na tzv. konverzačního narcistu.
Konverzační narcis je člověk, který rád dominuje hovoru. Nejčastěji obrací pozornost na sebe, málo se ptá ostatních, často skáče do řeči a nedává prostor jiným. Taková konverzace je jednostranná – místo výměny názorů připomíná jednostranný monolog.
Ovšem ne každý konverzační narcis je samolibý egoista. Někdy za tím stojí nejistota, nízké sebevědomí nebo nedostatek sociálních dovedností. Takoví lidé mohou mít problém s navazováním kontaktu a v dobré víře mluví o sobě, aby zaplnili ticho. Jiní mají tendenci skákat do řeči, protože se bojí, že zapomenou, co chtěli říct. A pak jsou samozřejmě i tací, kteří si skutečně myslí, že jejich příběhy jsou nejzajímavější na světě.
Konverzační narcismus ovlivňuje vztahy
Jednostranná konverzace může být pro okolí frustrující. Lidé se cítí přehlíženi, nedůležití a postupně se stahují. Místo sdílení a vzájemného naslouchání vzniká propast – a to i v blízkých vztazích.
Pokud vám na takovém člověku záleží, zkuste upřímný rozhovor. Řekněte, jak se cítíte, když vás nenechá mluvit, a že byste ocenili více prostoru i pro sebe. Mluvte klidně, s respektem – a ideálně ve formě „já“. Například „Cítím se přehlížená, když se rozhovor stále točí jen kolem tebe.“
Při méně blízkých vztazích může pomoci jemný humor: třeba „Jsem taky tady!“ nebo „Teď jsem na řadě já!“ To může situaci odlehčit a zároveň upozornit na problém.
A pokud to ani tak nefunguje? Není nic špatného na tom, když se rozhodnete dát prostor lidem, kteří vás skutečně poslouchají.
A co když jste konverzační narcis vy?
Pokud si nejste jistí, zkuste se sledovat při hovoru: Nasloucháte druhým? Ptáte se ostatních? Neobracíte neustále pozornost zpět na sebe?
Zkuste si dát za cíl v konverzaci méně mluvit a více se zajímat o druhé. Ptejte se, naslouchejte, dávejte prostor. A když máte silné nutkání vložit do hovoru i svůj příběh – zkuste chvíli počkat. Možná zjistíte, že sdílení je mnohem příjemnější, když je oboustranné.
Zdroj: názory autora
Sledujte nás na sociálních sítích: