Rozhovor je nedílnou součástí lidské interakce. Nejde pouze o pasivní přijímání informací, ale o plnou angažovanost, kdy se soustředíme na slova, neverbální signály a emoce druhé osoby. Tento přístup pomáhá budovat hlubší porozumění, posiluje vztahy a přispívá k efektivnější spolupráci. Jak být aktivním posluchačem a vést efektivní rozhovory?
Aktivní naslouchání je komunikační dovednost, která obsahuje více než pouhé naslouchání slovům druhé osoby. Jde o aktivní zpracování a snahu porozumět jejich smyslu a záměru. Vyžaduje to být všímavým a soustředěným účastníkem komunikačního procesu.
Díky tomu se druhá osoba cítí vyslechnuta a oceňována. Tato dovednost je základem úspěšné konverzace v jakémkoli prostředí – ať už v práci, doma nebo ve společenských situacích. V konečném důsledku to ukazuje respekt a hodnotu k potřebám, obavám a nápadům druhé osoby, protože posluchač aktivně signalizuje druhé osobě, na které mu záleží.
Aktivní poslechové techniky
Slovo „aktivní“ znamená, že při naslouchání používáte určitých strategií nebo technik. Zde je sedm technik aktivního naslouchání:
Buďte plně přítomni
Aktivní naslouchání vyžaduje plnou přítomnost v konverzaci. To vám umožní soustředit se na to, co se říká. Být přítomný znamená naslouchat všemi smysly (zrak, zvuk atd.) a věnovat plnou pozornost mluvčímu.
Chcete-li efektivně využívat tuto techniku aktivního naslouchání, odložte svůj mobilní telefon, ignorujte rozptýlení, vyhněte se dennímu snění a ukončete svůj vnitřní dialog. Zaměřte se na partnera a nechte vše ostatní stranou.
Věnujte pozornost neverbálním podnětům
Více než slova nám prozradí neverbální komunikace. Věnování pozornosti těmto nevyřčeným signálům vám může hodně prozradit o osobě a o tom, co se snaží říct. Pokud například mluví rychle, může to být známka toho, že je nervózní nebo úzkostná. Pokud mluví pomalu, může být unavená nebo se snaží pečlivě volit slova.
Během aktivního naslouchání je vaše neverbální chování stejně důležité. Chcete-li ukázat osobě, že jste skutečně na dialog naladěni, použijte otevřenou, neohrožující řeč těla. To znamená neskládat ruce, usmívat se při poslechu, naklánět se a přikyvovat v klíčových bodech.
Udržujte oční kontakt
Při aktivním naslouchání je navázání očního kontaktu obzvláště důležité. To druhé osobě říká, že jste přítomni a posloucháte, co říká. Ukazuje také, že vás nic jiného kolem vás nerozptyluje. Zároveň nechcete používat tolik očního kontaktu, aby konverzace začala být divná. Aby se to nestalo, dodržujte pravidlo 50/70. To znamená udržování očního kontaktu po dobu 50 % až 70 % času stráveného nasloucháním, přičemž kontakt podržte po dobu čtyř až pěti sekund, než se krátce odvrátíte.
Ptejte se na otevřené otázky
Kladení otázek „ano/ne“ často vytváří slepé odpovědi. To není užitečné při aktivním naslouchání, protože to zabraňuje plynutí konverzace. Je také obtížné skutečně naslouchat druhé osobě, protože krátkou, nepopisnou odpovědí toho moc nezískáte. Místo toho pokládejte otevřené otázky, abyste ukázali, že máte o konverzaci a druhou osobu zájem.
Reflektujte, co slyšíte
Opakujte to, co jste od druhého slyšeli. Tato technika aktivního naslouchání zajišťuje, že jste přesně zachytili jejich myšlenky, nápady a/nebo emoce. Pomáhá také druhé osobě, aby se cítila pochopená, a přitom omezuje případné nedorozumění na minimum.
Jedním ze způsobů, jak reflektovat to, co jste slyšeli, je parafrázovat. Můžete například říci: „Jinými slovy, to, co říkáš, je, že jsi frustrovaný“ nebo „Slyšel jsem, že jsi z této situace frustrovaný.“ Shrňte, co jste slyšeli, a dejte dotyčnému příležitost říci, zda jste vystihli jeho význam nebo záměr. Pokud chcete lépe porozumět něčemu, co osoba řekla, požádejte o vysvětlení. Nesoustřeďte se ale tolik na nepodstatné detaily, aby vám unikl celkový obraz.
Buďte trpěliví
Trpělivost je důležitou technikou aktivního naslouchání, protože umožňuje druhé osobě mluvit bez přerušování. Dává jim to také čas, aby řekli, co si myslí, aniž by se museli snažit za ně dokončit své věty.
Být trpělivý znamená nesnažit se vyplnit období ticha svými vlastními myšlenkami nebo příběhy. Vyžaduje také naslouchání, abyste rozuměli, nereagovali. To znamená, že si nepřipravujte odpověď, dokud druhá osoba stále mluví. Také neměňte téma příliš náhle, protože to vyvolává nudu a netrpělivost.
Neodsuzujte
Zůstat neutrální a neodsuzující umožňuje druhé osobě cítit se pohodlně při sdílení svých myšlenek. Díky tomu se konverzace dostane do bezpečné zóny, kde se mohou spolehnout, že nebudou zahanbeni, kritizováni, obviňováni nebo jinak negativně přijímáni.
Zdroj: názory autora