Umělá sladidla narušují schopnost těla hlídat si hladinu cukru

Umělá sladidla vyvinuli vědci původně proto, aby dopřáli sladkosti také diabetikům. K mnoha negativním účinkům na zdraví – existuje vědecky podložené vyšší riziko pro rozvoj některých typů rakoviny – teď přibývá další, který ale zcela popírá účel těchto látek. Paradoxně právě umělá sladidla totiž můžou vyvolat diabetes.

A to jednoduše proto, že matou tělo a poškozují jeho schopnost účinně řídit hladinu cukru v krvi a reagovat na zvýšení glukózy v krvi po konzumaci potravin.

Selhání systému

Vědci z Austrálie prokázali, že už po dvou týdnech užívání umělých sladidel přestane systém v těle fungovat. Jde o to, že mozek má po konzumaci sladidla pocit, že snědl něco obsahující jednoduché cukry. Vyvolá proto patřičnou reakci, která má zabránit tomu, aby došlo k prudkému nárůstu hladiny glukózy v krvi. Ale tam se žádná nedostane, nebo ne tolik, na kolik je tělo připraveno. Opakované selhání systému pak vede k jeho nefunkčnosti a rozvoji diabetu.

U osob, které konzumovaly sladidla po dva týdny, došlo k narušení rovnováhy krevní glukózy, tělo začalo jednak více glukózy vstřebávat z nesladkých jídel, ale mělo také vyšší hladinu tohoto jednoduchého cukru v krvi. A snížila se hladina peptidu GLP-1, který pomáhá omezovat nárůst hladiny krevní glukózy po konzumaci jídel.

„U srovnávací skupiny, která dostávala placebo, k ničemu takovému nedošlo,“ tvrdí autoři z Adelaide.

Kalorie versus stres

Potraviny a nápoje s umělými sladidly lákají reklamou ke koupi právě sníženým obsahem kalorií. Jenže umělá sladidla už po dvou týdnech vystresují tělo natolik, že pak z každého zkonzumovaného jídla vstřebává do sebe mnohem více glukózy, než by tomu bylo v případě užívání jednoduchých cukrů. Navíc u uživatelů sladidel dojde ke zvýšení hladiny krevní glukózy, která před konzumací těchto sladidel byla v normě.

„Zvýšená hladina krevní glukózy přitom prokazatelně souvisí s rozvojem diabetu typu 2,“ dodává autor výzkumu profesor Richard Young z Adelaidské univerzity.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

V tomto týdnu budete cítit silný příliv energie a touhu něco změnit. Vaše vnitřní odhodlání se probudí a budete mít chuť pustit se do nových aktivit, které jste dosud odkládali. Dávejte si však pozor na přehnanou impulzivitu, protože ta by mo... Více

Vybrat znamení
Zavřít

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Zavřít Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat