Kyselina listová v hlavní roli

Kyselina listová není důležitá jen pro nastávající maminky, neobejde se bez ní nikdo z nás. Je totiž nezbytná pro krvetvorbu, nervový systém, srdce i svaly. Znáte všechny její zdroje?

Vitamin B9, folát nebo folacin. To jsou názvy, kterými se označuje kyselina listová. Zvláštní důraz se na ni klade v těhotenství, nicméně to pořád ještě neznamená, že mimo toto období ji organismus nepotřebuje. Právě naopak! Jaké jsou její hlavní úlohy a podle čeho se dá odhalit, že konkrétně vám chybí?

Jedna látka, mnoho funkcí

Zmíněný ve vodě rozpustný vitamin hraje jednu z klíčových rolí v látkové výměně bílkovin, proto se velkou měrou podílí na tvorbě svalů. Naprosto nezbytný je ale i pro růst buněk a produkci látek potřebných pro správnou činnost nervového systému. Svým způsobem zasahuje také do krvetvorby, zatímco pečuje o srdeční zdraví a omezuje riziko kardiovaskulárních obtíží. Rovněž představuje prevenci některých typů rakoviny, depresí a Alzheimerovy choroby. Jenže co když ho nemáte dost? Dejte si pozor na tato varovná znamení.

Od únavy po neschopnost vychutnat si jídlo

Vzhledem k tomu, že množství jmenované živiny snižuje spotřeba alkoholu, kouření, jednostranné redukční diety, užívání hormonální antikoncepce nebo nevhodné stravování, mnoho lidí se potýká s jejím nedostatkem. To se projevuje zejména únavou a bolestmi hlavy, stejně jako poruchou růstu a krvetvorby, s čím úzce souvisí anémie neboli chudokrevnost. Mezi další příznaky patří výkyvy nálad a změny na sliznicích, především pak v ústech. Žádnou výjimkou není ani rozhozené trávení, slabost, zapomnětlivost, dušnost i narušené vnímání chuti. Teď se přímo nabízí otázka, odkud folacin čerpat, viďte? Sázkou na jistotu jsou tyto zdroje.

Nákupní seznam, z něhož budete mít prospěch

Už z názvu je patrné, že kyselina listová se nachází především v listové zelenině, proto se vyplatí směřovat svou pozornost k salátům, špenátu a kapustě. Jejím obsahem se mohou pochlubit také zelené papriky, brokolice, fazolky, okurky, červená řepa nebo chřest. Pokud jste si z těchto potravin nevybrali, možná vás zaujmou spíše ovesné vločky, luštěniny, sušené datle, kvasnice, plísňové sýry, vlašské ořechy a pistácie.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Obvykle nenosíte své pocity napsané na čele, což vás sice chrání, ale zároveň můžete být pro zrozence některých znamení těžko čitelní. A právě z tohoto faktu mohou tento týden vyplynout některá nedorozumění. Berte je s nadhledem, al... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

90 Příspěvků
Poslední příspěvek 11:17
11 Příspěvků
Poslední příspěvek 11:08
59 Příspěvků
Poslední příspěvek 8:33

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat