Středomořská strava je vhodným jídelníčkem proti demenci

Jídelníček národů žijících kolem Středozemního moře je dlouhodobě považován za ideální sestavu potravin pro dlouhověkost a zdravé srdce a cévy. Podle neurologů z Marylandu je zároveň také nejlepší stravou pro mozek, protože zajišťuje nejnižší riziko demence. A to především díky vysoké konzumaci bylinek, ryb, syrové zeleniny a olivového oleje.

Středomořský jídelníček přitom snižuje riziko rozvoje Alzheimerovy choroby také u osob, které mají vyšší riziko kvůli nepříznivé genetické výbavě

„Pevnější dodržování středomořské stravy souvisí s nižším rizikem poškození kognitivních funkcí, ale nikoli s pomalejším poklesem kognitivních funkcí. Nicméně vysoká konzumace ryb souvisí s pomalejším úpadkem myšlení a paměti,“ tvrdí doktorka Emily Chew z Národního očního institutu v Marylandu.

Středomořská strava je tradičně bohatá na zeleninu, celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, semena, bylinky, ovoce, olivový olej a ryby. Naopak velmi málo se konzumuje cukr, bílá mouka a červené maso.

A jaké jsou další denní návyky ke snížení rizika tohoto onemocnění?

Choďte denně na procházky. Na cíli zase tolik nesejde

Ano, chůze je zdravá. Tušíte ale, jak moc? I půlhodinová procházka vám pomůže spálit nějaké ty kalorie. Zároveň vám zredukuje hladinu vysokého cholesterolu, a navíc významně sníží riziko kardiovaskulárních chorob. Podle závěrů americké studie publikované v časopise New England Journal of Medicine vás navíc každodenní špacír může do jisté míry ochránit i před demencí. Lékaři si to vysvětlují tím, že chůze zlepšuje krevní oběh, což má na mozek ten nejpříznivější vliv.

Zkuste se odnaučit pesimismu. Čím dříve, tím lépe

Jste takový ten typ, co ustavičně dělá z komára velblouda? Nebo automaticky ve všem vidíte katastrofu, i když tomu zatím vůbec nic nenasvědčuje? Tak s touhle strategií moc daleko nedojdete. Finští vědci se na základě svého vlastního průzkumu domnívají, že pesimismus je úzce spojen s demencí, neboť celkově ohrožuje psychické zdraví. Je tedy načase vidět sklenici spíše poloplnou, než poloprázdnou, nemyslíte? Je to pro vaše vlastní dobro!

Pijte červené víno. Pravidelně

Alkohol jako lék? Ačkoli toto tvrzení zvedá ze židle nejednoho abstinenta, vědci si za tím stojí. Hlavně ti z amerického Chicaga, kteří působí na Loyola University Medical Center. Prostřednictvím své studie totiž směle naznačují, že pravidelná konzumace červeného vína odvrací hrozbu demence, protože tento nápoj obsahuje mocný antioxidant resveratrol. Ten je prý prevencí mnoha chorob, a to jak fyzických, tak psychických. Dáte si tedy dnes „decku“?






Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Následující dny poznáte, že co si neuděláte sami, nebude odvedeno dobře. A i když vám tím rozhodně naroste sebevědomí (což už nějakou dobu potřebujete), neuzavírejte se před svým okolím! Neodmítejte rady kolegů a rodinných příslušníků, nepohrdejte pravidly. Pamatujte, že v roli „neúspěšných“ se můžete ocitnout až příliš snadno. Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

41 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
3 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
137 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat