Když se potíš, hubneš. Aneb čemu věříme v honbě za dokonalou postavou

Jak se blíží léto, prázdniny a dovolené a s nimi i vyhlídky na koupání a plavky, stále více z nás se na poslední chvíli snaží „zachránit“ postavu a zhubnout. Bohužel tak často činíme způsoby, které nemají se zdravým shazováním přebytečných kilogramů nic společného.

A navíc stále věříme „zaručeným“ radám, které se sice tváří jako logické a efektivní, ale ve skutečnosti pošlou naše snahy o štíhlé tělo do kytek. Které jsou ty nejrozšířenější?

Hlavně se vyhýbej tukům

Tuky byly za hlavního zloducha v hubnutí považovány celá desetiletí, a tak není divu, že se této pověsti jen těžko zbavují. Jejich zničující renomé ještě podpořily v 90. letech výrobci potravin, kteří se vrhli na takzvané „light“ produkty a začali propagovat potraviny nízkotučné či odtučněné. Jenže jak se ukazuje (a potvrzuje to i řada vědeckých studií), tudy cesta ke štíhlé postavě nevede.

Tedy ne že by nám v boji s nadbytečnými kilogramy pomohlo například ládování se knedlo-vepřo-zelem nebo vaření na sádle, ale je třeba si uvědomit, že tuky potřebujeme. Jen si musíme umět vybírat ty, které nám prospívají. Vsaďte spíše na olivový olej, tuk v mastnějších rybách, avokádo, které je plné zdravých tuků, kokosový olej… Zkrátka tuky ze svého života nevyřazujte! Patří totiž k základním živinám (mimo jiné je potřebujeme, aby naše tělo mohlo zpracovávat vitaminy A, D, E nebo K).

Čím víc se potíš, tím víc hubneš

Pot je pro mnohé lidi kritériem efektivnosti sportování. Jenže takhle jednoduché to není. O tom, jak moc se při pohybu potíme, rozhoduje spousta okolností. Například teplota prostředí, naše únava, stres apod. Takže úměra, že čím víc se budeme potit, tím víc kalorií spálíme, tak docela neplatí (to bychom se v podstatě v horku vůbec nemuseli hýbat a hubli bychom). Tak například během 10minutové Bikram jógy (cvičení jógy v horku) se sice pořádně zapotíte, ale nespálíte tolik kalorií jako například při běhu venku, na čerstvém vzduchu.

Důležitý tedy není ani tak pot, ale spíše intenzita cvičení. Hlídejte si spíše rychlost tepu než propocený dres.

Hlavně nejez pečivo a těstoviny

Tahle rada je zaměřená na sacharidy, které se – podobně jako výše zmiňované tuky – dostaly v minulosti na černou listinu snah o hubnutí. Ale také ty naše tělo potřebuje, dodávají mu energii potřebnou pro fungování. Proto je důležité, jaké sacharidy si vyberete. Jistě, sladkosti plné kalorií, bílé pečivo nebo těstoviny vám také mnoho živin nedodají, ale to neznamená, že to platí i o ostatních potravinách z této skupiny.

Vybírejte si především celozrnné potraviny, luštěniny, ovoce… Kromě kvalitních sacharidů vám totiž dodají i další živiny, jako například vlákninu nebo bílkoviny. A protože dokážou na dlouho zasytit, přispívají snahám o štíhlou postavu.

Hlad znamená, že tělo spaluje

Těžko říct, kdo kdysi řekl, že snažit se zhubnout přebytečné kilogramy rovná se trpět hlady. Hlad a dieta se totiž ve skutečnosti vylučují! Když svému tělu odepřete jídlo jako zdroj energie (tedy razantně snížíte počet kalorií, jež mu dodáváte), může se stát, že velmi rychle přejde do jakéhosi nouzového režimu, během něhož se bude snažit udržet a hlavně zvětšit veškeré tukové zásoby, které má. Raději se zbaví svalů, které jsou energeticky náročnější. K tomu přičtěte fakt, že na minimum zpomalí metabolismus, takže o kvalitním spalování kalorií si můžete nechat jen zdát.

Výsledek? Hubnout určitě nebudete, a když, tak ne nadlouho. A když se vrátíte k „běžnému“ jídelníčku, poskočí kila nahoru takovým tempem, že se nebudete stačit divit. Navíc při hladovění hazardujete s vlastním zdravím.






Celkem 6 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden pro Berany přináší příležitosti, které vás mohou posunout v pracovní i osobní oblasti. Váš entuziasmus a aktivní přístup vám pomohou překonat překážky, které se mohou objevit.Týden začíná romanticky a m... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat