Jíte v noci? Možná trpíte syndromem nočního přejídání. Otestujte se!

Trávíte v nočních hodinách více času v kuchyni než v ložnici? Je možné, že trpíte poruchou spánku zvanou syndrom nočního přejídání. Lidé s touto poruchou typicky nemají ráno vůbec chuť k jídlu, více než polovinu denního přídělu kalorií si dopřejí až po večeři a často se v noci vzbudí a spořádají vysoce kalorickou svačinku bohatou na sacharidy...

Příčin, které vyvolávají poruchy spánku, je celá řada. Mezi poruchy spánku vyvolané vnějšími vlivy se v poslední době řadí i syndrom nočního přejídání. Odhaduje se, že tento syndrom postihuje 1 až 2 procenta populace.

Existují dva typy tohoto syndromu:


   1. Syndrom nočního přejídání, u kterého hraje hlavní roli porucha příjmu potravy (patří do stejné skupiny nemocí jako mentální anorexie nebo bulimie).
   2. Syndrom nočního přejídání u kterého je primární porucha spánku insomnie. Tento typ se může vyskytovat především u depresivních a úzkostných pacientů.

Neschopnost usnout s prázdným žaludkem

Lidé trpící syndromem nočního přejídání se v noci mnohokrát probouzejí a nejsou schopni znovu usnout, dokud si nedopřejí něco k jídlu. Jídlo, které spořádají, je většinou vysoce kalorické a nezdravé. Nutkání k nočnímu přejídání je natolik silné, že je jedinec nedokáže ovládat a nemá klid, dokud něco nesní.

Vybílená lednička

Lidé se syndromem nočního přejídání a s poruchou spánku si své noční hody často ani neuvědomují, jejich vědomí je při výletech do kuchyně velmi mlhavé a druhý den si své jednání obvykle nepamatují. Pokud si vybavují pouze útržky, neznepokojují se jimi a nepřipouštějí si, že by mohlo jít o něco neobvyklého. Někteří z nich dokonce ani s prázdným žaludkem nejsou schopni usnout. Pro ty, kteří si jsou nočního přejídání vědomi, je jídlo často nezbytné pro vyvolání příjemných pocitů bezpečí, klidu a pohody.

Otestujte se

Pokud na sobě pozorujete některé z následujících příznaků, poraďte se se svým lékařem. O syndromu nočního přejídání se mluví, pokud uvedené známky přetrvávají déle než tři měsíce.

    * Sníte více než polovinu denního množství potravy až po večeři.
    * Nemáte vůbec chuť na snídani.
    * Obtížně usínáte.
    * V noci se často probouzíte, při probuzení máte neovladatelnou chuť k jídlu.
    * Jídlo, které vás nejvíce láká a kterého sníte nejvíce, je bohaté na cukry (sacharidy).

A jak se syndrom nočního přejídání léčí?

Léčba syndromu nočního přejídání musí být upravena tak, aby pacientovi vyhovovala – musí být doslova šitá na míru. Kromě psychoterapie, která zahrnuje psychologickou podporu, odstranění stresu a osvojení si metod k jeho zvládání, je důležitá i kontrola hmotnosti – jak již bylo zmíněno, porucha příjmu potravy je s poruchou spánku velmi úzce provázána.

Uplatní se i léky, které mohou ovlivnit biorytmus. Naše vnitřní biologické hodiny biologické rytmy řídí kolísání některých dějů v průběhu dne a noci. Hormon melatonin se podílí na řízení spánku, zvýšení jeho hladiny tudíž může pomoci navodit hlubší a klidný spánek.
TIP Bety: Cvičíte, zdravě jíte, a přesto kila nejdou dolů? Poraďte se ZDARMA s naší dietoložkou Lenkou! Zeptat se jí můžete i na to, kde hledat motivaci k hubnutí!

Zdroj: ulekare.cz






Celkem 0 komentářů


Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden pro tebe přinese silný proud kreativní energie. Je to hned zkraje nového lunarického cyklu, který pro tebe znamená nové počátky, takže je to skvělý čas, abys začal(a) nové projekty nebo přivedl(a) nové nápady k životu. Nerad(a) opoutáv&a... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

2 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
5 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
20 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat