Únava a vyčerpání v nás zvyšuje sobecké chování

Lidé myslí tím méně na obecné dobro a tím více na vlastní prospěch, čím více jsou unavení a hůře spí. Sociální psychologové z Utahu prokázali, že lidé jsou sobci, kteří nechodí k volbám a nechtějí pomáhat potřebným, o to víc, čím jsou unavenější a hůře spí. Škodí přitom příliš dlouhá pracovní doba, práce na směny a nedostatek spánku.

„Tento výzkum naznačuje, proč moderní doba nesoucí s sebou nedostatek spánku je poznamenána také nízkou úrovní dobrovolnictví a podílení se na veřejných událostech a akcích,“ míní autoři z Brigham Young University v Utahu.

Studie dokazuje, že unavený dospělý člověk je svým strádajícím tělem silně motivován k tomu, aby se staral hlavně o sebe. Navíc morální a altruistické chování je náročné na kognitivní zdroje, které jsou zase velmi náročné na energii a vyžadují bdělost.

„Tento výzkum dokazuje, že nedostatečný spánek má širší důsledky a neovlivňuje jen pracovní výkon a náladu jedince,“ tvrdí autor studie profesor John Holbein z Brigham Young University.

Nejde jen o spánek

Ovšem únava zdaleka nemusí souviset pouze s nedostatkem spánku. Na vině mohou být i další faktory. Tak například to, že zíváte ostošest a cítíte se jako přejetí parním válcem, můžete přikládat i svému stravování. Pokud si „ujíždíte“ na tučných potravinách, je vysoce pravděpodobné, že vám v organismu chybí důležité živiny, přičemž existují hned čtyři, jejichž dlouhodobá absence v těle nahrává malátnosti – železo, hořčík a vitaminy C a B12. Tedy alespoň tak to sděluje nedávná americká studie, která se specializovala na kvalitu života moderní populace.

A když už jsme u stravování... Snídaně je nejdůležitějším jídlem dne – ať se to někomu líbí, nebo ne. Vynechávat ji je špatný zvyk v každém případě, a to nejen, když jde o pocit vyčerpání. Pomáhá zrychlit metabolismus, a neméně prospěšná je i pro duševní ostražitost. Takhle to vidí výživoví poradci, kteří by vás za ranní kručící žaludek rozhodně nepochválili. Ti totiž tvrdí, že jedinci, kteří nesnídají, jsou v odpoledních hodinách unavení a náchylnější k přejídání.

A do třetice příčina únavy, kterou byste nejspíš netipovali. Na sport vás příliš neužije? Pak se nesmíte divit, že vaše baterky se vybíjí rychlostí blesku. Americká studie zveřejněná v magazínu zaměřeném na psychoterapii a psychosomatiku naznačuje, že pravidelné cvičení s nízkou intenzitou snižuje příznaky únavy o celých 65 %. Ovšem, to by neměl být jediný důvod, proč si obléct tepláky. Pohyb jako takový podle lékařů napomáhá fungování kardiovaskulárního systému, zlepšuje náladu a podporuje duševní zdraví.







Sledujte nás na sociálních sítích:

Reklama

Tip na večeři

Více tipů

Kachní prsa na grilu

(4 hlasů)

Květákový krém

(3 hlasů)

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

V právě začínajícím týdnu vás čeká boj hned na několika frontách. A v okamžiku, kdy se vše bude zdát zase ve starých kolejích, ke svému úžasu zjistíte, že jste ještě nezvítězili v jedné bitvě – totiž ... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

59 Příspěvků
Poslední příspěvek 22:07
4 Příspěvků
Poslední příspěvek 21:40
4 Příspěvků
Poslední příspěvek 21:39

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat