Spánková deprivace posiluje čich a to spouští i nekontrolovatelné přejídání

Čich velmi úzce souvisí s vnímáním chuti. Všichni dobře vědí, že když mají rýmu a přijdou dočasně o schopnost čichu, přestanou vnímat také chuť a omezí se pocit hladu. Člověku nic nechutná a jí méně. Pravý opak se děje, když je spánkově deprivovaný. Čich se ve dnech následujících po nedostatečném spánku zesiluje, bohužel silněji reaguje na vůni nezdravých pokrmů. Zvláště lákavé jsou pak pokrmy jako hranolky či pizza, jejichž konzumace přispívá k rozvoji obezity.

Dostatek spánku rovná se zdravé stravování

Prokázali to vědci z Northwestern University v Chicagu. Ti provedli experimentální výzkum, v němž skupinu osob nutili spát různě dlouhou dobu. Někdy tyto osoby spaly osm hodin, jindy pouze čtyři hodiny. Pokusným osobám pak tým odborníků nabízel snídani, oběd a večeři plus neomezený přístup do bufetu, kde měly k dispozici hranolky, sladké pečivo a bramboráky.

Každý den bylo u všech osob měřeno množství zkonzumovaných potravin během dne s přihlédnutím k tomu, jaké potraviny si pokusné osoby volily.

Po čtyřhodinovém spánku testovaní jedinci volili potraviny bohatší na energii. Ačkoli nesnědli více kalorií než ve dnech, kdy spali dlouho.

Z výzkumu ale vyplývá, že negativní účinek nedostatečného spánku na výběr energetických pokrmů trval několik následujících dní, i když po nedostatečném spánku následovaly noci, kdy dotyční spali už řádných osm hodin. Jinými slovy, stačilo, aby člověk jedinou noc spal jen čtyři hodiny a následující noci už osm hodin, přesto volil energeticky náročnější pokrmy ještě několik dní po noci se čtyřhodinovým spánkem.

Za všechno můžou hormony

Vyšetření krve prokázalo, že nedostatečný spánek negativně ovlivnil bilanci hormonů řídících pocity hladu a nasycení – ghrelin a leptin.

A sledováním mozku pomocí magnetické rezonance vyšlo najevo, že čichový orgán po spánkové deprivaci mnohem silněji reagoval na pachy nezdravých pokrmů – smažených, pizzy apod. A tyto signály přednostně posílal do centra v mozku, které zpracovává vnímání pachu a chuti jídla a množství zkonzumované potravy. Toto centrum přitom řídí, kolik daného pokrmu sníme. Z výzkumu ale vyplývá, že čichové centrum nevyspaného jedince a centrum zpracovávání čichových vjemů spolu špatně komunikují. Takže dochází k přenosu nepřesných informací.

„Lidé, kteří nedostatečně spí, často začnou upřednostňovat sladké a tučné pokrmy, což přispívá k přibývání na váze. Náš výzkum naznačuje, že spánková deprivace nutí náš mozek mnohem silněji reagovat na pachy lákavých jídel,“ tvrdí profesor Thorsten Kahnt z Northwestern University.






Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
14:33

HIIT training

HIIT training
15:24

Full body trénink

Full body trénink
18:33

Intenzivní trénink na nohy

Intenzivní trénink na nohy

Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Přestaňte se vyhýbat plánování vlastní budoucnosti! Tento týden bude pro přemýšlení o tom, kam vlastně směřujete (a kam byste směřovat chtěli), naprosto ideální. Budete mít dostatek prostoru i času, abyste si urovnali myšlenky a touhy, abyste zhodnotili vše, čeho jste zatím dosáhli a čeho ještě dosáhnout můžete. Nestanovujte si žádné limity, dov... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

32 Příspěvků
Poslední příspěvek 8.5.
113 Příspěvků
Poslední příspěvek 8.5.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat