Hladový jako první sáhne po sladkém. Proč tomu tak je?

Vědci zjistili, že centrum vnímání chuti pracuje odlišně podle toho, jestli je člověk sytý, nebo naopak hladový. Když má mozek hlad, jeho centrum zpracovávající chuť funguje na jiných drahách a chuťové pohárky vnímající hořkost jsou ve své činnosti utlumeny, naopak jsou výrazně posíleny funkce pohárků vnímajících sladkou chuť. Objev může pomoci při léčbě poruch příjmu potravy a obezity.

Vědci z Japonska studovali mozkové dráhy u pokusných laboratorních hlodavců. A zjistili, že mozek odlišně reaguje na hořkost v potravě, když je tělo hladové a když je naopak nasycené. Vnímání hořkosti při hladu je tlumeno, zatímco vnímání sladkosti je zesíleno.

Za přepínání drah je zodpovědný hypotalamus, který také řídí sexuální chtíč a emoční reakce.

Cukr jako droga

Sladká chuť je pro mozek vždy přitažlivá, protože je to jasný signál, že potrava je bohatá na sacharidy, které jsou vysoce cenným zdrojem energie. Hořká chuť je hodnocena negativně proto, že je často známkou toho, že je potrava zkažená. Ačkoli hořkou chuť vyvolávají i některé látky, které jsou pro zdraví velmi hodnotné. Třeba fenolické látky v kakau či zeleném čaji.

Když je tělo hladové, je logické, že utlumí vnímání hořkosti, protože potřebuje získat energii, takže povolí i konzumaci potravy, která není zrovna chutná. Zesílí vnímání sladkosti proto, aby jazyk co nejrychleji odhalil potravu bohatou na energii.

„Dalším krokem našeho výzkumu bude, jestli se tyto nervové dráhy hypotalamu mění při patofyziologických podmínkách, jako je diabetes nebo obezita. Například totiž víme, že obézní lidé mají velmi silnou touhu po sladkém,“ tvrdí jeden z autorů výzkumu doktor Jasuhiko Minokoši z Okazaki.

A jaké jsou další příčiny nezvladatelných chutí na sladké?

Únava a vyčerpání

Ať už jste vyčerpaná fyzicky, nebo psychicky, náš mozek opět volá po cukru. Samozřejmě nejlepší je se těmto situacím, hlavně stresovým vyhýbat, ale to v životě moc dobře nejde. Pokud už vás přepadne chuť na sladké z vyčerpání, sáhněte po zdravém typu svačinky, například oříšcích a semínkách. I v nich je dosti energie, a navíc esenciální mastné kyseliny jsou velmi důležité pro mozek a kognitivní funkce.

Nedostatek spánku

Pokud málo spíte, snadno se stane, že ráno vám nebude stačit jen šálek silné kávy na probuzení, ale také pěkné sousto něčeho sladkého a pěkně nezdravého. Samozřejmě, že nejlepším receptem je kvalitní spánek a odpočinek.

Pokud už k tomu dojde, zkuste přemoci počáteční chutě a sáhněte po zdravějších sladkých potravinách, jako je například ovoce. Vsaďte také na kvalitní snídani, která může obsahovat například jogurt s müsli a medem nebo vajíčka. Ve všem najdete vše potřebné a budete mít dostatek energie celé dopoledne. Müsli dodají tělu potřebnou vlákninu, oproti tomu vajíčka vynikají bílkovinami a prospěšnými tuky.

Potraviny s vysokým glykemickým indexem

Pokud jste si dali k obědu smažený sýr a hranolky, nemůžete se divit, že se hned po obědě budete vrhat na sladkosti. Glykemický index (GI) potravin označuje rychlost vstřebávání sacharidů do krevního řečiště. Čím vyšší je číslo, tím je i vyšší rychlost vstřebávání a to znamená, že po takovém jídle budete mít brzy hlad a co nejhůř, že většinou první, na co dostanete chuť, tak je nějaká sladkost.

Jediným vyhnutím, je opět vyvážená strava, vyvážený příjem proteinů, tuků a cukrů. Zaměřte se na to co jíte.

Kritická 4. hodina

Tento čas bývá kritický, od oběda už uběhlo několik hodin a do večeře ještě daleko. A naše tělo už se hlásí o další jídlo a bohužel opět zatouží po sladkém. V takovémto případě nepodceňujte význam svačiny, nemusí to být nic velkého, odpolední svačinka by měla obsahovat například zeleninu, kvalitní sýr, jogurt, acidofilní mléko nebo hrst ořechů. Ovoci už se raději vyhýbejte, případně si vybírejte méně sladké druhy, jako je například jablko.






Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
08:51

Cvičení na problémové partie - zadek a břicho

Cvičení na problémové partie - zadek a břicho
17:30

Cvičení na štíhlé paže

Cvičení na štíhlé paže
09:33

Štíhlé nohy a pevné hýždě

Štíhlé nohy a pevné hýždě

Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Jste systematický člověk, a tak vám příliš nevyhovuje, pokud se musíte věnovat hned několika věcem najednou. Ne že by vám to dělalo nějaké potíže, ale máte vždy pocit, že když se nemůžete něčemu věnovat naplno, hrozí, že budete dělat chyby. A na to nejste příliš zvyklí. Zkuste se na chvíli odpoutat od své snahy o dokonalost, uvidíte, že se vám u... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

91 Příspěvků
Poslední příspěvek 12:59
9 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
99 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat