Kyselina listová v hlavní roli

Kyselina listová není důležitá jen pro nastávající maminky, neobejde se bez ní nikdo z nás. Je totiž nezbytná pro krvetvorbu, nervový systém, srdce i svaly. Znáte všechny její zdroje?

Vitamin B9, folát nebo folacin. To jsou názvy, kterými se označuje kyselina listová. Zvláštní důraz se na ni klade v těhotenství, nicméně to pořád ještě neznamená, že mimo toto období ji organismus nepotřebuje. Právě naopak! Jaké jsou její hlavní úlohy a podle čeho se dá odhalit, že konkrétně vám chybí?

Jedna látka, mnoho funkcí

Zmíněný ve vodě rozpustný vitamin hraje jednu z klíčových rolí v látkové výměně bílkovin, proto se velkou měrou podílí na tvorbě svalů. Naprosto nezbytný je ale i pro růst buněk a produkci látek potřebných pro správnou činnost nervového systému. Svým způsobem zasahuje také do krvetvorby, zatímco pečuje o srdeční zdraví a omezuje riziko kardiovaskulárních obtíží. Rovněž představuje prevenci některých typů rakoviny, depresí a Alzheimerovy choroby. Jenže co když ho nemáte dost? Dejte si pozor na tato varovná znamení.

Od únavy po neschopnost vychutnat si jídlo

Vzhledem k tomu, že množství jmenované živiny snižuje spotřeba alkoholu, kouření, jednostranné redukční diety, užívání hormonální antikoncepce nebo nevhodné stravování, mnoho lidí se potýká s jejím nedostatkem. To se projevuje zejména únavou a bolestmi hlavy, stejně jako poruchou růstu a krvetvorby, s čím úzce souvisí anémie neboli chudokrevnost. Mezi další příznaky patří výkyvy nálad a změny na sliznicích, především pak v ústech. Žádnou výjimkou není ani rozhozené trávení, slabost, zapomnětlivost, dušnost i narušené vnímání chuti. Teď se přímo nabízí otázka, odkud folacin čerpat, viďte? Sázkou na jistotu jsou tyto zdroje.

Nákupní seznam, z něhož budete mít prospěch

Už z názvu je patrné, že kyselina listová se nachází především v listové zelenině, proto se vyplatí směřovat svou pozornost k salátům, špenátu a kapustě. Jejím obsahem se mohou pochlubit také zelené papriky, brokolice, fazolky, okurky, červená řepa nebo chřest. Pokud jste si z těchto potravin nevybrali, možná vás zaujmou spíše ovesné vločky, luštěniny, sušené datle, kvasnice, plísňové sýry, vlašské ořechy a pistácie.






Reklama

Tip na oběd

Více tipů

Rybí pánev s rajčaty

(2 hlasů)

Pečená jehněčí plec

(4 hlasů)

Steaky z tuňáka

(3 hlasů)

Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Jste milovníci tepla a léta, a tak vám jeho první záblesky hrají do noty. Jako by se se slunečními paprsky rozzářila i vaše nálada. Vaše okolí bude tou změnou příjemně překvapeno – konečně jste to zase vy. Silní, optimističtí (a ano, tr... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

3 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
8 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
785 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat