Troufněte si na jógu. Poradíme, jak začít a "přežít"

Jóga se stala v posledních desetiletích ve světě i u nás jednou z nejoblíbenějších pohybových aktivit. Jenže spousta z nás si na ni z nejrůznějších důvodů netroufá. A tím se připravujeme o skvělou příležitost.

Jak ale co nejsnáze překonat všechny začátečnické rozpaky a těžkosti, zvlášť víme-li o sobě, že nás příroda obdarovala mnoha talenty, ale pohybové nadání mezi nimi nějak chybí?

V první řadě je nutné překonat ostych a uvědomit si, že každý jogín a jogínka byli kdysi začátečníky. A nebojte, že byste byli jediní, kdo s tímto sportem zrovna začíná! Takže sbalte podložku, kupte si hezký „cvičební úbor“ a vyrazte posilovat tělo i mysl! Jak na to?

1.    Zapomeňte na (ne)pružnost!

Zatímco v dětství jste byla schopná udělat „provaz“, dneska máte problémy dosáhnout v předklonu s nataženýma nohama na špičky nohou? S věkem prostě ztrácí naše tělo, zvláště pokud ho netrénujeme, na pružnosti. A protože jógu máme spojenou s nejrůznějšími, pro začátečníka nebezpečně a krkolomně vypadajícími pozicemi, je fakt, že už nejsme zdaleka tak pohybliví, jak jsme bývali (pokud kdy vůbec), jednou z největších překážek a hlavním důvodem, proč se józe vyhýbáme obloukem, i když bychom ji moc rádi zkusili.

Ovšem na tyhle obavy zapomeňte! Dokonce pro vás může být zpočátku výhodou, že znáte limity své pružnosti. Řada nezkušených začátečníků, kteří však mají to štěstí, že pro ně není problém dát si nohu za hlavu, totiž přepíná své síly, zbytečně riskuje v pozicích, na něž ještě nejsou připraveni, a často si přivodí nějaké problémy. Takže se nepřepínejte – rozhodně nenuťte své svaly a šlachy k něčemu, co ještě nezvládají. Však se to brzy zlepší!

2.    Jste začátečník. Tak si vyberte lekce pro začátečníky!

Co na tom, že jste vždycky dělali atletiku, od šesti let tančíte nebo jste přeborníky v jízdě na kole. Pokud jste v józe začátečníky, nespoléhejte na své předchozí zkušenosti se sportem a zapište se do kurzu pro začátečníky. Nebojte, nudit se rozhodně nebudete. Jóga je velmi specifický druh pohybu, musíte se naučit správně dýchat, znát základní pozice, pracovat s rovnováhou a energií.

3.    Odhoďte komplexy, učte se!

Možná budete mít prvních pár lekcí pocit, že vám jóga vlastně moc nejde, že jste nejhorší z celého kurzu, že je na vás tento druh pohybu moc složitý, a budete mít tendenci skončit. To by ale byla škoda, odhodit příležitost jen kvůli frustraci z počátečních neúspěchů. Zkuste se v takových chvílích vrátit v mysli do dětství. Jak bylo krásné, když se mohl člověk něco naučit! Dítě přirozeně prahne po nových znalostech a dovednostech, tak si na ten pocit zavzpomínejte a zkuste jej v sobě znovu vyvolat, jen co překročíte práh tělocvičny. V tom je kouzlo být začátečníkem – a není to nic, za co by se měl člověk stydět nebo kvůli čemuž by měl se svou snahou něco nového objevit skončit.

4.    Na oblečení záleží

Možná nemáte postavu modelek a modelů z časopisů, ale to neznamená, že byste se měli v tělocvičně objevit ve vytahaném tričku a neforemných teplácích. V józe opravdu záleží na tom, co máte na sobě. Takže odhoďte případný (a zbytečný) stud a investujte do padnoucího cvičebního oblečení. Důvod? Instruktor bude moci sledovat, zda cvik provádíte správně, a případně vás opravit, což se v plandavém oblečení nedá. Také zapomeňte na ponožky! Jóga by se měla cvičit naboso – chodidla hrají významnou roli a potřebujete nezkreslený kontakt s podlahou.

5.    Do podložky zatím neinvestujte

I když je to krásná představa, přinést si na první hodinu vlastní, zbrusu novou podložku, chvíli s tím počkejte. Jednak nové podložky kloužou, takže namísto toho, aby vám poskytly stabilitu, vás mohou pěkně potrápit a jednak existují různé druhy a materiály pro tyto podložky, takže nejprve vyzkoušejte, která vám osobně nejlépe vyhovuje. Půjčte si proto na první hodiny podložku třeba v tělocvičně nebo u známého. Teprve potom vyrazte kupovat tu svoji. Abyste u nové podložky dosáhli efektu „opotřebovanosti“ (nikoli ve vzhledu, ale v poskytování stability), pořádně ji namočte, nechte dokonale uschnout a celý postup opakujte. Zbaví se tak oné kluzké vrstvy a bude fungovat tak, jak má, hned od začátku.

6.    Odhoďte stud

To, že vás instruktor upozorní na chybu a poopraví vaši pozici, nebo pokud na vašem příkladu upozorní na chybu i ostatní, vůbec není důvod k uraženému odchodu nebo zrudnutí až po kořínky vlasů. A už vůbec to neznamená, že děláte něco špatně, že si na vás instruktor zasedl, že se vám všichni smějí nebo že jste vážně tak nemožní, když už vás dává jako odstrašující příklad (což mimochodem není pravda). Naopak by byla chyba, kdyby se vám instruktor nevěnoval, nepomáhal vám zaujmout správnou pozici nebo vás neupozorňoval na chyby. Jde o vaše tělo, vaše zdraví. Aby měla jóga takový efekt, jaký má nebo by mít měla, musíte každý pohyb provádět správně. Takže odhoďte pózu dítěte základní školy káraného paní učitelkou za chybu v diktátu a pokračujte dál!

7.    Zkušební lhůta

Může se stát, že v józe opravdu nenajdete zálibu, zjistíte, že vám tento druh pohybu nevyhovuje, ať už je důvod jakýkoli. Ovšem nepřestávejte kurz navštěvovat po prvních dvou lekcích! Dopřejte si jakousi zkušební lhůtu, ideálně měsíc při lekcích probíhajících dvakrát týdně. Počátky se totiž mohou zdát těžší, než ve skutečnosti jsou. Než si vaše tělo zvykne na nový druh pohybu, chvilku to trvá. A tak organismu dejte čas. Třeba zjistíte, že po počátečních obtížích vám jdou ostatní lekce skoro samy! A byla by škoda, kdybyste se o tohle zjištění připravili unáhleným odchodem.

8.    Oslavte každý úspěch

A ještě jednu výhodu mají oproti pokročilým začátečníci – pokud vydrží onu „zkušební dobu“ a pokračují v józe dál, zjistí, že se zlepšují v koordinaci pohybů, v udržování rovnováhy, hubnou, mají lepší fyzičku, jsou pružnější, zkrátka jejich tělo dělá velké pokroky. Takže místo toho, abyste se soustředili na to, co se vám nevede, a trápili se tím, zaměřte se právě na tato drobná (ovšem nikoli nepodstatná) zlepšení. A za každý pokrok se odměňte!






Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Konečně se vám povede oprostit se od „změti“ svých pocitů a budete schopni se na problém, který už nějakou dobu řešíte s partnerem/partnerkou podívat bez emocí, tak nějak „svrchu“. A ke svému překvapení zjistíte, že jste k němu přistupovali ze špatného konce. To vám dá nejen možnost vše zdárně vyřešit, ale budete moci partnerovi/partnerce ukázat... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

78 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
12 Příspěvků
Poslední příspěvek 6.5.
1 Příspěvků
Poslední příspěvek 6.5.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat