Jídelníček, kterým hravě vyhrajete nad záněty

Antioxidanty, polyfenoly nebo kvercetin jsou prospěšné látky, které v boji proti nebezpečnému dlouhodobému zánětu potřebujete nejvíce. V jakých potravinách je hledat a co dalšího s vaším zdravím dokáží?

Stále více výzkumů poukazuje na přímou souvislost mezi chronickým zánětem a vážnými zdravotními komplikacemi, které zahrnují cukrovku, rakovinu, Alzheimerovu chorobu, kardiovaskulární onemocnění, deprese a různé infekce. I vy se zánětem, jemuž dle názoru odborníků nahrává genetika, stres i nedostatek pohybu, delší dobu „válčíte“? První pomocí může být správný jídelníček. Co se do něj vyplatí zahrnout?

Antioxidanty. Ty nabízí zelenina

O antioxidantech se poslední dobou hovoří ve všech pádech. Jedná se o živiny, které zpomalují biologický proces stárnutí, přičemž neutralizují volné radikály. To jsou vysoce interaktivní molekuly, jež poškozují buňky, čímž kromě jiného vyvolávají i výše zmíněnou patálii. Odkud tyto schopné spojence můžete získat? Bohatým zdrojem jsou papriky, listová zelenina, mrkev, květák, zelí i batáty. Na co dalšího se zaměřit?

Polyfenoly načerpáte nejen z jablek

Protizánětlivé fytochemikálie, které napomáhají regulovat činnost enzymů a ochraňují buněčné membrány a DNA? Seznamte se s polyfenoly, jejichž nejvýznamnějším „členem“ je pravděpodobně antokyanin, který podporuje jaterní funkce a tlumí záněty. Tedy alespoň podle amerických vědců, kteří za jeho neskromné zprostředkovatele považují jablka, borůvky, brusinky, třešně, hroznové víno či ředkvičky.

Kvercetin hledejte v česneku

Látkou vyloženě na lékařský předpis i je kvercetin (někdy se píše jako quercetin). Tento spasitel ze skupiny flavonoidů se vyznačuje nejen protiplísňovými, ale i antibakteriálními a protizánětlivými vlastnostmi. Zároveň přispívá k redukci škodlivého LDL cholesterolu a zlepšuje kondici kardiovaskulárního systému. Informují o tom poznatky rozsáhlého průzkumu, které široké veřejnosti představil magazín Journal of Nutrition. Dlužno dodat, že kvercetin „natankujete“ z cibule, česneku nebo brokolice.

Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/320233, https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/anti-inflammatory-diet-benefits-food-list-tips/






Reklama

Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Pamatujte, že tak jako má – podle českého přísloví – každá mince dvě strany, tak i za každým problémem stojí více vysvětlení a více motivů. Občas máte tendenci na věci nahlížet jen svým okem, aplikujete na ně své postoje. A to je ... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

4 Příspěvků
Poslední příspěvek 0:15
234 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
172 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat