Vegani a vegetariáni mají vyšší riziko mrtvice, ale výrazně nižší riziko infarktu

Strava založená na rostlinné skladbě je stále nejlepší pro zdraví srdce. Na tom se nic nemění. Z nového rozsáhlého sledování vztahu mezi jídelníčkem a rizikem infarktu a mrtvice vyplývá, že vegetariáni a vegani mají nižší riziko infarktu. Zajímavým zjištěním ale je, že v případě mrtvice to neplatí a vegetariáni a vegani mají slabě vyšší riziko. Ovšem vzhledem k výraznému snížení rizika infarktu se stále vyplatí vzdát se nadobro masa. Infarkt je totiž mnohem častější zabiják.

Podle studie, kterou publikoval odborný časopis BMJ a která sledovala osmačtyřicet tisíc osob po dobu osmnácti let, na tisíc vegetariánů a veganů připadá o deset infarktů méně a o tři mrtvice více než na tisíc osob konzumujících maso.

Jenže podle samotných autorů nebyl odhalen a potvrzen příčinný vliv. Tedy zda přímo strava tato rizika zvyšuje a snižuje, nebo zda to souvisí s jiným aspektem životního stylu vegetariánů a veganů. Podle autorů je možné, že to, že vegetariáni, a zvláště vegani mají nižší hladinu vitaminu B12, může s mrtvicemi souviset.

Riziko infarktu bylo u vegetariánů a veganů o dvaadvacet procent nižší než u konzumentů masa. A to je podstatné. Protože infarkt je nejčastějším zabijákem na Západě.

A co zařadit do jídelníčku, když se rozhodnete skoncovat s masem?

Kterými potravinami se vyplatí předzásobit, abyste si přechod k vegetariánství co nejvíce usnadnili a nepotýkali se s nedostatkem vitaminů či minerálů, jež jsou většinou spojeny právě s dobrotami z živočišné říše?

Tempeh

Spousta začínajících vegetariánů zná prakticky jedinou „náhradu“ masa, kterou je tofu. Ovšem tempeh, který je v podstatě fermentovaným sójovým proteinem, představuje ještě zdravější alternativu. Nejenže má vyšší obsah bílkovin, ale navíc je skvělým zdrojem vitaminu B12, který se nachází i v mase.

Řecký jogurt

Tahle úžasná pochoutka má vyšší obsah bílkovin než klasický jogurt, a tak se vyplatí na jídelníček bez masa zařadit. Ostatně neobsahuje ani tolik sacharidů, což ocení i lidé, kteří se snaží zhubnout (samozřejmě mluvíme o jogurtu neochuceném, v němž je spousta přidaného cukru).

Konopné semínko

Že jej v obchodě v koutku se zdravou výživou zatím spíše obcházíte? To je škoda! Konopné semínko má lehce oříškovou chuť, a tak se úžasně hodí třeba do jogurtu. Jeho hlavní výhodou ale je, že obsahuje celé spektrum aminokyselin, čímž předčí i tolik oblíbená lnění semena nebo chia semena.

Quinoa

A když už jsme u semínek, nemůžeme vynechat quinou. Nejenže díky ní rozšíříte svůj repertoár příloh, ale navíc je bohatá na mangan, zinek a železo. Tyto důležité minerály jsou nejen klíčové pro řadu pochodů v našem těle, ale jsou spojeny především s živočišnými zdroji potravy.

Sójové boby (edamame)

Pod exotickým názvem edamame se skrývají nezralé lusky sójových bobů představují další skvělý zdroj bílkovin a navíc jsou nenáročné na přípravu (prostě se krátce povaří ve vodě nebo se přidají do zeleninové směsi a podusí). Obsahují také řadu cenných látek a potřebnou vlákninu.

Hummus

Těžko byste hledali chutnější formu cizrny. A navíc je tahle blízkovýchodní dobrota plná důležitých proteinů a vlákniny zároveň. Přidejte k tomu živiny z ingrediencí, jako je olivový olej (omega-3 mastné kyseliny), citron (vitaminy a antioxidanty), tahini (zdravé tuky a antioxidanty) nebo česnek (protizánětlivý s řadou cenných antioxidantů) a máte přímo studnici zdraví.






Reklama


Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Vyslechnete si obavy svého partnera. A budete překvapeni! Pravděpodobně by vás totiž nenapadlo, co všechno přidělává vašemu protějšku vrásky na čele. Pravdou však je, že v poslední době nejste ve vztahu nejvšímavější, zabýváte se hlavn... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

3 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
5 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
13 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat