Aby se jojo efekt nevracel

Výraz JOJO EFEKT je slovním spojením, které v souvislosti s hubnutím a změnou stravovacích návyku slýcháme poměrně často. Co ale přesně znamená? Jedná se o opětovné navýšení hmotnosti po její předešlé ztrátě. Tento strašák všech, kteří se snaží o úbytek váhy, přichází z mnoha různých důvodů a může mít velmi negativní dopady nejen na psychiku, ale i na zdraví a tělesnou kondici. Už při shazování nadbytečných kil bychom se tedy měli chovat tak, abychom se mu vyhnuli a udrželi si ideální váhu i po ukončení celého hubnoucího procesu.

Nejčastější příčinou nechvalně proslulého jojo efektu jsou módní radikální diety. Bývají nutričně špatně vyvážené a lidé je obvykle absolvují bez jakéhokoli odborného dohledu. „Počáteční efekt je sice okamžitý a kila jdou rychle dolů, ale jakmile se člověk začne vracet k obvyklému jídleníčku, shozená kila se skokově vrátí zpět,“ vysvětluje odbornice Hana Borkovcová a upozorňuje, že dalším významným faktorem, který jojo efekt může zapříčinit, je stres.

Během hubnutí mohou nastat situace, kdy se na člověka ze všech stran navalí nečekané problémy. Motivace hlídat si stravovací návyky a hýbat se najednou půjde stranou. Výsledkem je, že kila opět rychle stoupají nahoru,“ uvádí Hana Borkovcová. Dalšími faktory pak může být například celkový špatný zdravotní stav nebo negativní vliv okolí, které člověka v novém životním stylu nepodporuje, a naopak svádí k tomu, aby se vrátil zpět ke svému původnímu režimu.

Dopady jojo efektu jsou výrazné nejen na naši psychiku, ale také na celkové tělesné zdraví. Velké váhové výkyvy v krátkém časovém intervalu jsou pro tělo obrovským šokem. Rychlé a opětovné nabrání tuku může ve výsledku vést k rozvoji kardiovaskulárních onemocnění, zvýšenému krevnímu tlaku, zažívacím problémům nebo žlučníkovým záchvatům, může napomoci i rozvinutí diabetu II. typu. Vedle zdravotích rizik jojo efekt bývá často doprovázen také pocitem frustrace ze selhání, posměchem okolí a naprostou ztrátou motivace.

Jak proti jojo efektu bojovat?

Základem úspěchu je prevence. Samozřejmě neexistuje jeden zaručený postup, ale důležité je postupovat pozvolna, mít silnou vůli a vydržet. K dosažení vysněné váhy bez obávaného jojo efektu může pomoci i dodržování následujících bodů:

  1. Dejte si pevné cíle. Nechtějte změnit jen svou váhu, ale celý svůj životní styl, který se pak stane pro vás udržitelným i z dlouhodobého hlediska.
  2. Dodržujte nové návyky ve stravování. A když na své cestě zaškobrtnete, nevyčítejte si to, ale prostě pokračujte dál, jako by se nic nestalo.
  3. I po shození vytoužených kil udržujte zdravé návyky tak, aby se váha mohla stabilizovat.
  4. Dodržujte zásady spánkové hygieny a každý den si kvalitní spánek dopřejte, aby mělo vaše tělo možnost regenerovat a zrelaxovat se.
  5. Myslete i na dostatek pohybu. Ve spojení se správným stravováním budete shazovat kila postupně a  dlouhodobě si tak zafixujete správné návyky. Ideální je vybrat si více sportovních aktivit, které vás budou bavit, a ty pravidelně střídat.
  6. Do jídelníčku zaařaďte potraviny s nízkým energetickým obsahem, které jsou bohaté na vlákninu. Důležité jsou také kvalitní zdroje bílkovin a tuků.
  7. V neposlední řadě si dávejte pozor na psychickou rovnováhu a udržujte si pozitivní naladění. To vás bude dál motivovat ve vašem úsilí.

„Metabolismus každého člověka se liší, a proto neexistuje univerzální návod, jak hubnout a jak si váhu udržet. Pro úspěch je zásadní stanovit si dlouhodobé cíle a změnit celkově svůj přístup ke stravování a způsobu života. Člověk se musí zamyslet, kde při hubnutí chybuje a co by mohl změnit k lepšímu,“ dodává výživová poradkyně s tím, že skvělou motivací je také, pokud člověk není při hubnutí sám. Návštěva odborníka, výživového poradce, který člověka provede celou cestou změny stravovacích návyků a nového životního stylu, může být jedině ku prospěchu. „Odborník bude vždy stát po vašem boku a dá vám cenné rady, které nikde nevyčtete. Podle špičkové diagnostiky určí vhodný redukční stravovací plán a pomůže s výběrem pohybových aktivit. Berte svého poradce jako kouče, který vás provede obtížnými situacemi a pomůže vám do bodu, kdy si budete jisti, že to zvládnete sami,“ uzavírá Hana Borkovcová.






Reklama

Tip na snídani

Více tipů

Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Tento týden budete mít pocit, že po nějaké době váš život opět zaplavila motivace. A nezáleží na tom, zda je to motivace k práci, budování či posilování milostného vztahu nebo třeba k sebevzdělávání. Příval energie v&a... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

35 Příspěvků
Poslední příspěvek 15.5.
5 Příspěvků
Poslední příspěvek 15.5.
3 Příspěvků
Poslední příspěvek 15.5.

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat