Chraňte srdce svého dítěte již nyní!

O kardiovaskulárních nemocech se nejčastěji mluví v souvislosti se staršími lidmi. Jenže sklony k těmto potížím si řada z nás přináší již z dětství. Jak tedy zajistit svému potomkovi zdravé srdce?

Stále více dětí má vysokou hladinu cholesterolu, jsou obézní a mají diabetes typu 2. Právě to jsou jedny z mnoha faktorů, které zvyšují pravděpodobnost, že dítě v dospělosti (ale možná ještě dříve) onemocní srdeční chorobou.

Přitom k prevenci všech vyjmenovaných (a mnoha dalších) potíží stačí jen několik málo změn v životním stylu dítěte. Možná se mu zezačátku nebudou příliš zamlouvat, ale vytrvejte – jde přece o zdraví vašeho potomka a není snad rodič, který by pro něj nechtěl jen to nejlepší.

Pohyb a zase pohyb

Že se dnešní děti málo hýbou, v důsledku čehož přijímají mnohem více energie, než vydávají, je všeobecně známý fakt. A nemusí se jednat jen o děti školou povinné, které tráví většinu svého volného času u počítače či u televize. Stále více obézních dětí je dokonce i mezi těmi předškolního věku. Je tedy třeba včlenit do jejich života více pohybových aktivit. Pokud je dítě příliš malé na to, abyste ho třeba vzali do tělocvičny (popřípadě ani vy do ní nechodíte příliš rádi) nebo pokud zatvrzele odmítá jakékoli organizované sporty, budete se muset o jeho zvýšený pohyb postarat vy. A protože příklady táhnou, budete se muset zapojit i vy. Zkuste najít takovou pohybovou aktivitu, která vás bude bavit. S malými dětmi můžete třeba tancovat na oblíbenou hudbu, s většími pak chodit na výlety nebo třeba do bazénu. Hlavně ale začněte co nejdřív – předáte tak svému potomkovi lásku ke sportu, čímž zvýšíte pravděpodobnost, že se z něho nestane další obtloustlý puberťák vysedávající před obrazovkou. (Čtěte také: Mami, já ten sport prostě nenávidím!)

Televize s omezením

Máte pocit, že vaše dítě tráví u televize či počítače příliš času? Pokud to chcete změnit, nestačí, budete-li mu donekonečna říkat věty typu „Kdybys radši dělal/a něco pořádného“ nebo „Zdá se mi, že to s tou televizí přeháníš“. Z toho si totiž váš potomek sice odnese informaci, že se vám nelíbí, jak tráví volný čas, ale to je v podstatě váš problém, takže proč by s tím něco dělal. Musíte být razantnější a stanovit pravidla. Nebo chcete-li přesně stanovit a vymezit čas, kdy bude mít dítě povoleno zapnout si televizi či počítač. Vy jste rodič, vy určujete pravidla. Jistě, budete muset pravděpodobně vymyslet dítku náhradní program, ale za tu trochu přemýšlení jeho zdraví jistě stojí.

Co se v mládí naučíš…

Velmi důležitou složkou prevence kardiovaskulárních nemocí je samozřejmě strava. Vštěpovat dítěti již od malička zásady zdravé výživy není od věci (alespoň si do dospělosti odnese návyky, které se mnozí z nás musejí pracně učit, když už dávno odrostli dětským střevíčků) a navíc to může být docela zábava, nemluvě o tom, že tím vyřešíte otázku trávení volného času dítěte. Jak na to? Jednoduše – nechte ho, ať se podílí na přípravě jídel. Společné rodinné vaření navíc utužuje i vztahy mezi jednotlivými příslušníky. Samozřejmě není možné uspořádat seance nad prkýnky a hrnci, když přijdete večer z práce a na přípravu večeře máte pár minut, ale třeba o víkendu, kdy je času dostatek, je to skvělá aktivita. (Čtěte také: Jak mít aktivního potomka?)

Pozor na složení

U potravin, které svým dětem kupujete, si vždy kontrolujte jejich složení a výživovou hodnotu. Vyhýbejte se výrobkům s nejrůznějšími chemickými aditivy, vysokým obsahem cukru nebo soli apod. Jsou-li děti již dost staré, naučte je některé zásady nakupování potravin.

Mluvte s dětmi

Vysvětlujte dětem, proč jim nechcete koupit například balení slaných chipsů na svačinu, láhev coly na pití do školy nebo třeba čokoládovou tyčinku s 20 % objemu zdarma. Neodbývejte je větami „Protože jsem to řekl/a“ nebo „Protože to není zdravé“. Mluvte s nimi o tom, co a jak jim konkrétně může škodit. Pokud poskytnete potomkovi adekvátní vysvětlení, nebude mít tolik chutí koupit si nezdravou potravinu jen tak „na truc“.

Odměny jdou i jinak

Neodměňujte děti jídlem (pokud jim za odměnu tedy nedáváte jablko nebo mrkev). Požádejte příbuzné (především babičky jsou v tom přebornice), aby vašemu potomkovi nevozili hory čokolády a nekupovali mu každý zákusek, na který si v cukrárně ukáže (to platí i o jídlech prodávaných ve fast foodových řetězcích).
TIP Bety: Nevíte si rady se žádostí o přídavky na děti? Nevyznáte se, kdo a za jakých podmínek má na ně nárok? Zeptejte se ZDARMA naší sociální pracovnice Vlaďky v její on-line poradně






Celkem 0 komentářů

Zdarma produkt k testování!

Staň se testerkou!

Reklama

Zdravě se Sabčou

Všechna videa
25:30

Kardio a zadeček

Kardio a zadeček
15:12

Cvičení pro zdravá záda

Cvičení pro zdravá záda
08:51

Cvičení na problémové partie - zadek a břicho

Cvičení na problémové partie - zadek a břicho

Horoskopy

Beran

Beran

21. 3. - 20. 4.

Jste systematický člověk, a tak vám příliš nevyhovuje, pokud se musíte věnovat hned několika věcem najednou. Ne že by vám to dělalo nějaké potíže, ale máte vždy pocit, že když se nemůžete něčemu věnovat naplno, hrozí, že budete dělat chyby. A na to nejste příliš zvyklí. Zkuste se na chvíli odpoutat od své snahy o dokonalost, uvidíte, že se vám u... Více

Vybrat znamení

Nastavení horoskopu

Vyberte si znameni, které chcete zobrazovat.

Diskuze

56 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
143 Příspěvků
Poslední příspěvek včera
98 Příspěvků
Poslední příspěvek včera

Pro pokračování se musíte registrovat nebo přihlásit

Přihlásit se Registrovat